ISSN : 1226-9654
새 과학 개념을 배울 때 유추문을 제시하는 방식과 그 인과 관계를 점화하는 질문에 따라 유추학습의 효과가 어떤 영향을 받는지를 검토하였다. 실험 1에서 유추문의 제시 방식과 질문 유형은 객관식 추리 문제의 해결에 영향을 주지 않았다. 실험 2는 실험 1의 질문의 문제점을 수정하여 인과 관계의 약호화에 미치는 질문 유형의 효과를 다시 검토하였다. 인과 질문조건에 비해 반사실적 질문조건은 좀더 나은 유추 학습의 효과를 보였다. 본 연구의 결과를 유추에 의한 인과관계 약호화와 관련해서 논의하였다.
Two experiments explored whether encoding a causal relation underlying a scientific concept was affected by types of causality questions and also by presentation formats of analogy. Experiment 1 showed that none of these variables produced any significant analogical learning effects as measured by the number of solutions in inference problems. By asking counterfactual questions regarding both the source and the target, Experiment 2, however, demonstrated that compared to the causal questions, counterfactual questions were effective in improving analogical learning of scientific concepts. Present results were discussed in regard to causality encoding.
(2001) 사상의 명료화가 유추에 의한 개념학습에 미치는 영향: 개념의 난이도와의 관계 ,
(2001) 유추에 의한 과학개념의 학습: 추상적 도식설의 검증 ,
(2002) 유추에 의한 과학개념의 학습: 그림 제시에 의한 명료한 사상과정,
(2000) 유추가 과학 개념의 학습에 미치는 영향 ,
(2000) 작업기억의 용량이 유추에 의한 과학 개념의 학습에 미치는 영향,
(2002) 고등학교 과학 교과에 제시된 교과서 비유분석 및 비교,
(2002) Mental models and counterfactual thoughts about what might have been ,
(1993) Use of analogy in learning scientific concepts Journal of Experimental Psychology,
(2001) Naive causality: A mental model ,
theory of causal meaning and reasoning,
(1983) Structure-mapping:A theoretical framework for analogy,
(2001) Metaphor is like analogy: The analogical mind, The MIT Press.
(1995) Mental leaps: Analogy in creative thought., MIT press
(1998) Comprehension: A paradigm for cognition, Cambridge University Press
(1996) Structural alignment in induction and similarity,
(1998) Improving learning from examples through reflection ,
(1994) The role of content and abstract information in analogical transfer,
Roese,N.J, (1994) The functional basis of counterfactual thinking,
(2001) The relation between counterfactual("but for") and causal reasoning: Experimental findings and implications for jurors' decisions. ,