바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

인과추리가 유추에 의한 과학 개념의 학습에 미치는 영향

The Effects of Causal Inference on Analogical Learning of Scientific Concepts

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.3, pp.285-297
이영애 (이화여자대학교 심리학과)
최경희 (이화여자대학교 과학교육과)
이현주 (이화여자대학교 심리학과)
정우경 (이화여자대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

새 과학 개념을 배울 때 유추문을 제시하는 방식과 그 인과 관계를 점화하는 질문에 따라 유추학습의 효과가 어떤 영향을 받는지를 검토하였다. 실험 1에서 유추문의 제시 방식과 질문 유형은 객관식 추리 문제의 해결에 영향을 주지 않았다. 실험 2는 실험 1의 질문의 문제점을 수정하여 인과 관계의 약호화에 미치는 질문 유형의 효과를 다시 검토하였다. 인과 질문조건에 비해 반사실적 질문조건은 좀더 나은 유추 학습의 효과를 보였다. 본 연구의 결과를 유추에 의한 인과관계 약호화와 관련해서 논의하였다.

keywords
유추, 유추학습, 인과추리, 반사실적 질문

Abstract

Two experiments explored whether encoding a causal relation underlying a scientific concept was affected by types of causality questions and also by presentation formats of analogy. Experiment 1 showed that none of these variables produced any significant analogical learning effects as measured by the number of solutions in inference problems. By asking counterfactual questions regarding both the source and the target, Experiment 2, however, demonstrated that compared to the causal questions, counterfactual questions were effective in improving analogical learning of scientific concepts. Present results were discussed in regard to causality encoding.

keywords
analogy, analogical learning, counterfactual questions
투고일Submission Date
2004-08-05
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date
2004-09-09

한국심리학회지: 인지 및 생물