ISSN : 1226-9654
새 과학 개념을 배울 때 유추문을 제시하는 방식과 그 인과 관계를 점화하는 질문에 따라 유추학습의 효과가 어떤 영향을 받는지를 검토하였다. 실험 1에서 유추문의 제시 방식과 질문 유형은 객관식 추리 문제의 해결에 영향을 주지 않았다. 실험 2는 실험 1의 질문의 문제점을 수정하여 인과 관계의 약호화에 미치는 질문 유형의 효과를 다시 검토하였다. 인과 질문조건에 비해 반사실적 질문조건은 좀더 나은 유추 학습의 효과를 보였다. 본 연구의 결과를 유추에 의한 인과관계 약호화와 관련해서 논의하였다.
Two experiments explored whether encoding a causal relation underlying a scientific concept was affected by types of causality questions and also by presentation formats of analogy. Experiment 1 showed that none of these variables produced any significant analogical learning effects as measured by the number of solutions in inference problems. By asking counterfactual questions regarding both the source and the target, Experiment 2, however, demonstrated that compared to the causal questions, counterfactual questions were effective in improving analogical learning of scientific concepts. Present results were discussed in regard to causality encoding.