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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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인터넷 배너광고 디자인의 비교: 안구운동 추적을 통한 탐색적 관찰

An Investigation of Banner Ad Effects Using Eye Tracking: An Explorative Observation

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.4, pp.421-434
최광일 (아주대학교)
김영진 (아주대학교)
서진원 (싱크유저)

초록

인터넷 배너광고의 위치에 따른 차이를 비교하기 위해 안구 운동을 추적하는 관찰을 실시하였다. 특히 웹 로그인이나 탐색 상황에서 나타나는 배너광고로의 주의 이동과 집중을 안구고정시간으로 살펴보고자 하였다. 웹 포탈 업체 D사가 2004년에 서비스했던 웹페이지(원안)와 광고위치를 조작한 대안적인 두 개의 웹 페이지를 자극으로 사용하였다. 웹페이지 탐색 중 일어날 수 있는 상황(전자우편 확인과 정보검색 상황)을 구분한 후. 세 개의 디자인에서 보이는 광고 영역에 대한 안구고정 시간을 측정하였다. 그 결과 사용자의 이용 목적과 유관한 로그인 영역과 검색창 영역 주변에 배너광고를 배치한 디자인이 다른 두 개의 디자인과 비교하여 많은 안구 고정이 일어남을 관찰할 수 있었다. 안구운동 추적연구로 측정할 수 있는 지표가 클릭률과 같은 구체적인 행동측정 결과보다 더 타당한 광고효과 평가의 한 지표가 될 수 있음을 논의하였고, 추후 연구를 위한 논의를 하였다.

keywords
eye tracking, banner advertisement, internet, ad effects., eye tracking, banner advertisement, internet, ad effects., 안구운동추적, 배너광고, 인터넷, 광고효과

Abstract

This study analysed banner advertisement effects in the context of web pages. We have sampled subjects' eye tracking movements while using and searching for internet contents, and have measured eye fixation durations of the various locations of web pages. After controlling subjects's web-searching intention(1. e-mail checking condition, 2. information searching condition), three types of the web pages with different banner ad positions were compared. When the banner ad appeared to adjacent regions related to subject's web-searching usage, more attention shifts and fixations were observed than other designs. It was discussed that attention measured by eye tracking method might be more efficient than CTR(click-through-rate) which is widely used in the advertisement researches. An alternative methods to interpret eye movement data in context of the web pages were discussed.

keywords
eye tracking, banner advertisement, internet, ad effects., eye tracking, banner advertisement, internet, ad effects., 안구운동추적, 배너광고, 인터넷, 광고효과

참고문헌

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한국심리학회지: 인지 및 생물