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가상공간 탐색의 인지과정

Cognitive Processes in Exploring th Cyberspace

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.4, pp.403-420
박창호 (전북대학교)
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초록

가상공간에서는 인지적 탐색 활동이 일어난다. 실재 공간과 비교할 때, 가상공간에서는 지각운동 정보가 빈약하고 언어 정보가 과다하여 탐색에 필요한 인지부하가 매우 높다. 가상공간의 탐색은 목적지향적 탐색과 흥미추구형 탐색으로 구별될 수 있으며, 탐색 과정은 상향처리와 하향처리의 상호작용으로 이해될 수 있다. 가상공간의 구조도 탐색에 영향을 주며, 그 규모와 복잡성이 커지면서 정보검색이라는 인지기술이 더욱 중요하게 된다. 탐색자의 인지양식에 따라 탐색 방식이나 유리한 가상공간 특성이 다르다. 탐색에 몰입하는 과정에 대한 인지심리학적 이해도 필요하다. 그리고 가상공간의 설계에 탐색의 특성 및 인지적 제약을 고려할 필요와 이와 관련된 몇 가지 지침이 논의되었다. 마지막으로 인지적 탐색 문제가 유비쿼터스 컴퓨팅 환경과 관련하여 제기되었다.

keywords
cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, 가상공간, 탐색, 정보검색, 인지양식, 몰입

Abstract

Cyberspace needs cognitive exploratory activities. In contrast to real space, cyberspace has scanty perceptual-motor information, and with excessive verbal information provokes a high level of cognitive load. Two kinds of exploration in cyberspace could be distinguished as purposive one and fun-seeking one, and exploratory processes could be modeled as the interaction of bottom-up processing and top-down processing. Structure of cyberspace also has an influence on exploration, and information search as a cognitive skill would become more and more important, as the size and complexity of cyberspace increases. Methods of exploration and advantageous features of cyberspace vary with cognitive styles of explorers. Cognitive explanation is needed concerning the process of being absorbed (flow) in exploration. And characteristics of exploration and cognitive constraints should be considered in the design of cyberspace and some guidelines for proper design are discussed. Finally, the problem of cognitive exploration was suggested in relation to the ubiquitous computing environment.

keywords
cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, 가상공간, 탐색, 정보검색, 인지양식, 몰입

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