ISSN : 1226-9654
한글 단어재인과정에서 음운매개경로가 주도적인 역할을 하는지를 의미판단을 요구한 과제를 사용한 두 실험으로 검토하였다. Van Orden(1986)이 개발한 범주판단과제를 음변화 규칙 별로 조작한 실험 1에서 음운유사효과가 관찰되지 않았다. 짧은 제시시간과 형태차폐를 사용한 실험 2에서는 한글 단어재인이 음운부호의 매개에 의해 이루어짐을 시사하는 음운유사효과가 관찰되었다. 이 효과는 음변화 규칙 조건 중, 유음화 및 유음의 비음화 조건에서만 관찰되었다. 본 실험 결과는 숙련된 독자의 경우에도 단어재인과정에 음운매개경로가 우선적으로 처리됨을 시사한 Van Orden(1986) 결과와 일치한다.
Two experiments examined in a category decision task(Van Orden, 1986) whether a phonological route mediates visual Hangul word recognition. Varying phonological rules in this task, we failed to observe the main effect of a quasi-homophony effect in Experiment 1. In Experiment 2, a quasi-homophony effect was obtained in a brief-exposure pattern-masking condition and this result suggested that the phonological route mediates access to word recognition. Evidence for phonological mediation was obtained only for the N-lateralization and L-nasalization phonological rule condition. Our results are consistent with those of Van Orden(1986), which thus support a crucial role of phonological mediation route even in skilled readers.
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