바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한글 단어재인에서 음운정보가 우선적으로 처리되는가?

Does Phonological Information Primarily Mediate Access to Meaning in Visual Korean Word Recognition?

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.4, pp.501-516
코마츠요시타카 (서울대학교)
김정오 (서울대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

한글 단어재인과정에서 음운매개경로가 주도적인 역할을 하는지를 의미판단을 요구한 과제를 사용한 두 실험으로 검토하였다. Van Orden(1986)이 개발한 범주판단과제를 음변화 규칙 별로 조작한 실험 1에서 음운유사효과가 관찰되지 않았다. 짧은 제시시간과 형태차폐를 사용한 실험 2에서는 한글 단어재인이 음운부호의 매개에 의해 이루어짐을 시사하는 음운유사효과가 관찰되었다. 이 효과는 음변화 규칙 조건 중, 유음화 및 유음의 비음화 조건에서만 관찰되었다. 본 실험 결과는 숙련된 독자의 경우에도 단어재인과정에 음운매개경로가 우선적으로 처리됨을 시사한 Van Orden(1986) 결과와 일치한다.

keywords
visual Hangul word recognition, phonological information, phonological mediation, surface form, underlying form, phonological rule, applicability, homophony, dual route model, verification model, 한글 시각 단어재인, 독서과정, 음운정보, 음운부호, 음운매개경로, 음운 규칙, 표면음운형, 기저 음운형, 음운유사성, 동음성, 이중경로모형, 검증모형, visual Hangul word recognition, phonological information, phonological mediation, surface form, underlying form, phonological rule, applicability, homophony, dual route model, verification model

Abstract

Two experiments examined in a category decision task(Van Orden, 1986) whether a phonological route mediates visual Hangul word recognition. Varying phonological rules in this task, we failed to observe the main effect of a quasi-homophony effect in Experiment 1. In Experiment 2, a quasi-homophony effect was obtained in a brief-exposure pattern-masking condition and this result suggested that the phonological route mediates access to word recognition. Evidence for phonological mediation was obtained only for the N-lateralization and L-nasalization phonological rule condition. Our results are consistent with those of Van Orden(1986), which thus support a crucial role of phonological mediation route even in skilled readers.

keywords
visual Hangul word recognition, phonological information, phonological mediation, surface form, underlying form, phonological rule, applicability, homophony, dual route model, verification model, 한글 시각 단어재인, 독서과정, 음운정보, 음운부호, 음운매개경로, 음운 규칙, 표면음운형, 기저 음운형, 음운유사성, 동음성, 이중경로모형, 검증모형, visual Hangul word recognition, phonological information, phonological mediation, surface form, underlying form, phonological rule, applicability, homophony, dual route model, verification model

참고문헌

1.

(2002) 국어의 비음화와 유음화 현상에 대한 연구-최적성 이론을 중심으로, 서울대학교

2.

(2003) 단어 의미 파악과 음운부호 한글 단어 범주판단 과제에서 수집된 증거 ,

3.

(2002) 한글 단어 처리와 음운 부호 그림-단어 과제에서 수집된 증거 ,

4.

(2003) 한국어의 발음, 삼경문화사

5.

(1998) 연세 말뭉치 1-9를 대상으로 한 현대 한국어의 어휘 빈도, 연세대학교 언어정보개발연구원

6.

(2000) 국어음운론, 증보판, 學硏社

7.

(1990) 한국어 음변화 규칙의 기능부담량,

8.

(1998) 한글 단어 지각에서 표음 심도와 처리 자원의 영향 ,

9.

(2003) 음운 규칙 적용 용이성이 음운정보처리에 미치는 효과,

10.

(2001) 범주화 과제에서 한글단어의 빈도효과 ,

11.

(1999) Phonological recoding in Chinese logograph recognition ,

12.

(1978) Lexical access in simple reading tasks Strategies of Information Processing, Academic Press

13.

(1991) Does word identification proceed from spelling to sound to meaning? Journal of Experimental Psychology,

14.

(1993) Automatic access of semantic information by phonological codes in visual word recognition Journal of Experimental Psychology,

15.

(1994) Evidence from associative priming by words Journal of Experimental Psychology,

16.

(1989) Alphabet priming in bi-alphabetical word perception Journal of Memory and Language,

17.

(1989) developmental model of word recognition and naming,

18.

(2000) Reading Chinese characters for meaning the role of phonological information,

19.

(1997) Visual Chinese character recognition: Does phonological information mediate access to meaning?,

20.

(1999) Phonological activation in visual identification of Chinese two-character words,

21.

(1988) Word identification in reading proceeds from spelling to sound to meaning Journal of Experimental Psychology,

22.

(1990) Word identification in reading and the promise of a subsymbolic psycholinguistics,

23.

(1994) Independence of form and function in cognitive systems explains perception of printed words Journal of Experimental Psychology,

24.

(1999) The activation of phonology during silent Chinese word reading ,

25.

(1999) Whole word, frequency-general phonology in semantic processing of Chinese characters. ,

한국심리학회지: 인지 및 생물