ISSN : 1226-9654
초기 시각과정에서 그림자 정보를 배제시키는 처리특성이 있다는 Rensink와 Cavanagh(2004)의 연구결과가 그림자의 방향과 대상의 배열 위치가 불완전 요인 설계로 구성되었기 때문에 얻어졌을 가능성이 있다. 이 가능성을 검증하고 더 나아가 그림자 정보와 관련된 형태 속성의 영향을 알아보고자 본 연구는 두 개의 실험을 수행하였다. 실험 1은 Rensink와 Cavanagh(2004)의 연구를 재검증하기 위하여 실시되었다. 그들이 보고한 바와 같이 자극들이 천장에 배치된 것보다 바닥에 배치된 조건에서 목표 자극을 찾는데 시간이 오래 걸리는 결과를 얻었다. 뿐만 아니라 그림자의 방향이 탐색시간에 영향을 주었는데, 그림자 방향이 좌측인 경우 우측조건보다 빠르다는 새로운 결과를 얻었다. 직사각형과 사변형으로 이루어진 2차원 도형을 사용한 실험 1과는 달리, 실험 2는 음영이 포함된 3차원 도형인 원기둥을 사용하였다. 원기둥이 천장에 배치된 조건보다 바닥에 배치된 조건에서 목표 자극을 찾는데 시간이 오래 걸렸다. 그러나 실험 1의 결과와는 반대로 그림자가 우측으로 드리워진 조건에서 탐색 시간이 더 짧았다. 본 연구는 2차원 도형을 자극으로 사용한 경우, 바닥 배치 상황에서 그림자가 정보처리 과정에서 배제된다는 Rensink와 Cavanagh(2004)의 연구결과를 재확인하였다. 나아가 대상 내의 정보만으로 3차원 장면으로 판단하는 것이 가능한 자극상황인지 아닌지의 차이가 2차원 장면과 3차원 장면에서 그림자 방향에 기초한 목표자극의 탐색시간이 달라지게 만드는 요인일 수 있다는 시사점을 얻었다.
In this study, the effects of cast shadow directions on visual search were investigated. Rensink and Cavanagh(2004) reported that search based on cast shadow can have a significant influence on the speed of visual search. Here we manipulated directions of cast shadow and arrangement positions, to test whether there is a preferred direction of illumination in the processing of cast shadow. Target and distracters had identical cast shadow directions, and target differed from distracters only in the orientation of cast shadow. In Experiment 1, two-dimensional shapes were used consisting of vertically oriented rectangles and quadrilateral, and in Experiment 2, three-dimensional cylinders were adopted. Results show that search was consistently slower for the normal ground arrangement than for the ceiling arrangement across the conditions. In addition, cast shadow directions had asymmetric effects on search time, depending on the object types. When the stimuli were arranged on the ground, search for the left-lit condition tended to be slower than for the right-lit condition in Experiment 1, whereas search for the left-lit condition tended to be faster than for the right-lit condition in Experiment 2. These findings imply that the processing of right-side cast shadow seems to be more influenced by objects' 2- or 3-dimensional property than that of left-side one. It is suggested possible differential processing related with the fact that human perceives as more familiar scene left-lit world where the shadow is cast on right-side.
Arnheim,R., (1954) 미술과 시지각 , 홍성사
Brainard, D. H. ., (1997) The Psychophysics Toolbox, Spatial Vision
B thoff, H. H. , (1988) Integration of depth modules: stereo and shading, Journal of Optical Society America A
Cavanagh, P. , (1989) Shape From Shadows, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance
Donner, K., (2003) Visual reaction time: neural conditions for the equivalence of stimulus area and contrast, Vision Research
Efron, R. , (1996) Spatial Nonuniformities in Visual Search, Brain and Cognition
Enns, J. T., (1990) Influence of scene-based properties on visual search, Science
He, A. , (1992) Surface versus features in visual search, Nature
Kleffner, D. A., (1992) On the perception of shape from shading, Perception & Psychophysics
Pelli,D.G., (1997) The VideoToolbox software for visual psychophysics: Transforming numbers into movies, Spatial Vision
Rensink, R. , (2004) The influence of cast shadows on visual search, Perception
Sun, J. Y. , (1996) Preattentive Percetion of Elementary Three-Dimensional Shapes, Vision Research
Sun, J. Y. , (1998) Where is the Sun? , Nature Neuroscience
Todd, J. T., (1996) Effects of Changing Viewing Conditions on the Perceived Structure of Smoothly Curved Surfaces, Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance
Treisman,A., (1986) Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, Scientific American
Treisman, A., (1980) A feature integration theory of attention, Cognitive Psychology
Treisman, A., (1988) Feature analysis in early vision: Evidence from search asymmetries, Psychological Review
Vassilev, A., (2002) On the delay in processing high spatial frequency visual information: reaction time and VEP latency study of the effect of local intensity of stimulation, Vision Research