ISSN : 1226-9654
본 연구는 정신적 회전현상에서의 심상의 형성, 비교판단의 과정 및 심상의 회전과정의 특성을 알아보기 위하여, Shepard와 Metzler의 연구(1988)와는 다르게 단일자극과제의 자극제시를 변화시켰다. 즉, 그들은 표준자극을 미리 학습시킨 다음 나중에 비교자극만을 제시한 단일자극과제가 특정 자극의 학습없이 두개의 비교자극을 동시에 제시한 이중자극과제보다 정신적 회전속도가 빨랐음을 보여주고 있는데, 본 연구에서는 단일자극과제에서의 자극 제시절차와 유사하게 표준자극을 먼저 제시하고서 비교자극을 나중에 제시하는 절차를 사용하였다. 또한 본 연구에서는 표준자극과 비교자극 사이의 제시간격을 100ms, 500ms, 1000ms로 변화시켜 자극간 간격조건으로 포함시켰다. 결과분석에서 변화표준자극과제와 단일표준자극과제의 정신적 회전속도를 차이가 없으나 표준자극과 비교자극 사이의 제시간격이 증가함에 따라 정신적 회전속도를 빨랐다. 이러한 결과는 표준자극의 심상형성과정에 시간이 더 주어질수록 정신적 회전속도가 빨라짐을 시사한다. 또한 세션내에서 표준자극을 하나로 제한시켜 전체적 공간이론의 적용을 유도하거나, 시행마다 표준자극을 변화시킨 경우 단편적 공간이론의 적용을 유도하지는 못했음을 보여준다. 따라서 Shepard와 Metzler의 연구에서 단일자극과제와 이중자극과제의 정신적 회전속도의 차이는 내적 표상의 유용성과 심상형성과정과 비교·판단과정의 차이에 의해 결정되었음을 제안한다.
This study was designed to investigate the nature of representational images on mental rotation. Shepard and Metzler (1988) estimated rates of mental rotations which were much slower in the two-stimuli task than in the one-stimulus task. Differences in estimated rate of mental rotation between two tasks could be resulted from the following two components. The first one is the nature of experimental task which may induce some individuals to rotate the image of stimulus externally presented one piece at a time in the two-stimuli task, and which may induce some individuals to rotate the image of stimulus already learned as a whole in the one-stimulus task. Therefore, not the one-stimulus task but the two-stimuli task would entail still longer time to complete a mental rotation. The second one is the nature of interstimulus intervals (ISIS) which were allowed to represent standard stimulus in the one-stimulus task better than in the two-stimuli task. Because a stimulus was to be compared with an image of stimulus that was previously learned, the images would be rotate much faster in the one-stimuli task than in the two-stimulus task. In this study, the type of stimulus task was varied into the fixed-standard stimulus task and the variable-standard stimulus task. The ISIS in the study were varied into 100 msec, 500 msec, and 1000 msec. The results sheowed that there was no difference in the estimated rate of rotation between the two tasks. However, the longer ISIS were, the faster estimated mental rotation rate was. It suggested that mental rotation accomplished faster as time for representation of standard stimulus increased.