ISSN : 1226-9654
온도와 바람을 각기 다른 알고리즘으로 제어하는 두 공조기가 사람에게 미치는 영향을 실험 1은 짝짓기학습과제로, 실험 2는 경계탐지과제로 평가하였다. 실험 1에서 짝짓기 학습은 실내 온도 26도에서 자연 바람을 모사하는 개발 공조기가 사용된 조건에서 약한 바람을 일정하게 내는 기존 공조기 조건보다 더 촉진되었다. 실험 2에서 측정된 적중률, 오경보율 등의 반응 지표들은 이 차이가 지속적 각성상태에 기인함을 시사하였다.
Paired-associate learning and vigilance detection tasks were used to evaluate two air-conditioning systems that differed in their control of temperatures and wind flow. In Experiment 1, a new system that simulates natural wind was found to facilitate students' paired-associate learning as compared to the existing system that consistently emitted the same wind flow. Experiment 2 measured subjects' vigilance detection in hit rates, false alarms and sensitivity and found that the new system's superiority in performance was based on its maintenance of sustained arousal.