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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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공조기로 제어된 환경이 학습 및 탐지과제 수행에 미치는 영향

Effects of Air-Conditioned Environments on Performance in Paired-Associate Learning and Vigilance Detection Tasks

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
1996, v.8 no.2, pp.331-343
김정오 (서울대 심리학과)
박민규 (서울대 심리학과)
이상훈 (서울대 심리학과)

초록

온도와 바람을 각기 다른 알고리즘으로 제어하는 두 공조기가 사람에게 미치는 영향을 실험 1은 짝짓기학습과제로, 실험 2는 경계탐지과제로 평가하였다. 실험 1에서 짝짓기 학습은 실내 온도 26도에서 자연 바람을 모사하는 개발 공조기가 사용된 조건에서 약한 바람을 일정하게 내는 기존 공조기 조건보다 더 촉진되었다. 실험 2에서 측정된 적중률, 오경보율 등의 반응 지표들은 이 차이가 지속적 각성상태에 기인함을 시사하였다.

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Abstract

Paired-associate learning and vigilance detection tasks were used to evaluate two air-conditioning systems that differed in their control of temperatures and wind flow. In Experiment 1, a new system that simulates natural wind was found to facilitate students' paired-associate learning as compared to the existing system that consistently emitted the same wind flow. Experiment 2 measured subjects' vigilance detection in hit rates, false alarms and sensitivity and found that the new system's superiority in performance was based on its maintenance of sustained arousal.

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한국심리학회지: 인지 및 생물