바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

청소년기 신뢰의식의 형성과 집단별 차이 비교:인간관계 신뢰에서의 토착심리를 중심으로

Factor influencing trust among Korean adolescents: Indigenous psychological analysis of relational trust

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2006, v.12 no.3, pp.85-127
박영신 (인하대학교)
김의철 (인하대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

.이 연구에서는 청소년기 인간관계 신뢰의식에서의 토착심리를 규명하고, 이러한 신뢰의식이 어떻게 변화하는가를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 초 중 고 대학생의 부모 교사 친구에 대한 신뢰의식의 차이를 분석하였다. 더불어 주위사람과 기관에 대한 신뢰, 일반적 신뢰의식의 차이도 분석하였다. 분석대상은 남녀 청소년 968명이었다(초 227, 중 284, 고 213, 대 244). 인간관계 신뢰 변인을 측정하는 질문지는 신뢰에 대한 토착심리분석 결과에 토대하여 연구자가 제작(박영신, 김의철, 2005c)했으며, 일반적 신뢰의식은 Yamagishi (1998)의 질문지를 활용하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 부모에 대한 신뢰의식을 형성하는 가장 대표적인 구인은 부모의 희생에 대한 지각이었으며, 그 다음은 지도 조언, 의지함, 혈연관계, 존경함이 거의 비슷한 수준으로 중요하였다. 교사에 대한 신뢰는 지도 조언, 존경함, 희생, 믿어줌이 중요하였으며, 이외에도 의지함과 스승제자관계가 포함되었다. 친구에 대한 신뢰에서는 조언, 공감, 믿어줌, 의지함, 친구관계, 희생이 중요하였다. 둘째, 청소년기 동안 부모에 대한 신뢰는 초등학생 시기에 가장 높고 중학생 이후부터 낮아졌다. 교사에 대한 신뢰도 초등학생 시기에 가장 높고 중학생 시기에 낮아지나, 고등학생 시기에 다시 증가하였다가 대학생 시기에는 다시 감소하였다. 이와 달리 친구에 대한 신뢰는 초등학생 이후에 성장함에 따라 점차 증가하였다. 셋째, 주위사람과 기관에 대한 신뢰를 분석한 결과, 가족이나 가정에 대한 신뢰가 가장 높았으며, 정치가나 정당에 대한 신뢰는 매우 낮았다. 친구에 대한 신뢰를 제외하고 대부분의 사람(가족, 교사, 이웃, 기업가, 정치가)에 대한 신뢰는 초등학생이 가장 높고, 대학생 시기까지 전반적으로 감소하는 경향을 보였다. 넷째, Yamagishi에 의해 제안된 일반적 신뢰의식은 초등학생이나 중학생보다 고등학생과 대학생이 높았다. 따라서 일반적 신뢰의식의 변화 패턴은 한국 청소년의 인간관계 신뢰에서의 다양한 변화 패턴을 충분히 설명하지 못하였다. 따라서 한국인 인간관계 신뢰에 대한 토착심리학적 이해의 중요성이 시사되었다.

keywords
trust among adolescents, relational trust, indigenous psychology, trust of parents, trust of teachers, trust of friends, sacrifice, respect, empathy, 청소년기 신뢰의식, 인간관계 신뢰, 토착심리, 부모신뢰, 교사신뢰, 친구신뢰, 희생, 존경, 공감

Abstract

This study examines the formation and change of relational trust among Korean adolescents using indigenous psychological perspective. Among adolescents, we examine the basis of trust of their parents, friends and teacher and also their trust in people and institutions. A total of 968 adolescents (227 elementary, 284 middle school, 213 high school, and 244 university students) completed a questionnaire that contains the Relational Trust Scale developed by Kim and Park (2004a), Generalized Trust Scale developed by Yamagishi (1998) and a scale measuring trust of people and institutions (Kim, Helgesen & Ahn, 2002). The results are as follows. First, adolescents trust their parents due to their sacrifice, followed by their counsel and advice, dependability, consanguinity and respects. They trust their teachers due to their counsel and advice, followed by respect, sacrifice, and mutual trust. They trust their friends due to their advice, followed by empathy, mutual trust, dependability, friendship and sacrifice. Second, trust of their parents are highest among the elementary school students and lowest for the middle school students and lower for older age groups. The trust in teachers are highest among the elementary school students and lowest among the middle school and university students. In contrast, trust in friends increase from elementary school students to older age groups. Third, among trust in people and institutions, they are highest for parents and family and lowest for politicians and political parties. Except for trust in friends, trust of significant others and institutions (family, teachers, neighbors, company executives and politicians) is highest among the youngest age group and it decreases with older age group. Fourth, Yamagishi's generalized trust was highest among the older age groups (high school and university students). The patterns of results for relational trust and generalized trust is different and it points to the importance of understanding trust from the indigenous psychological perspective.

keywords
trust among adolescents, relational trust, indigenous psychology, trust of parents, trust of teachers, trust of friends, sacrifice, respect, empathy, 청소년기 신뢰의식, 인간관계 신뢰, 토착심리, 부모신뢰, 교사신뢰, 친구신뢰, 희생, 존경, 공감

참고문헌

1.

권혁호, (2004) 직장인의 직장 내 인간관계에 대한 신뢰의식: 토착심리학적 접근,

2.

권혁호, (2005) 직장상사, 동료, 부하직원에 대한 신뢰: 토착심리학적 접근,

3.

김난옥, (2005) 중학생의 부모, 교사, 친구에 대한 신뢰의식 연구,

4.

김명언, (2005) 조직신뢰의 유용성에 대한 불신, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

5.

김명언, (2000) 한국 기업 조직에서 부하가 상사에 대해 갖는 신뢰와 불신의 기반,

6.

김묘성 ; 박영신 ; 김의철, (2006) 한국 청소년과 성인의 정치성향과 대통령 투표기준의 차이: 토착심리학적 분석, 한국아동교육학회

7.

김의철, (2002) 한국의 민주주의, 리더십과 정치문화: 정치효능감과 신뢰를 중심으로, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

8.

김의철, (1997) 한국 청소년 문화: 연구방법, 한국정신문화연구원

9.

김의철, (1999) 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로, 한국교육심리학회

10.

김의철, (2001) 서장. 신뢰의 문화적 배경: 동서양의 비교, 교육과학사

11.

김의철, (2003) IManagement, organizational effectiveness and culture: Indigenous psychological analysis of the role of trust and leadership,

12.

김의철 ; 박영신, (2004a) 청소년과 부모의 인간관계를 통해 본 신뢰의식: 토착심리학적 접근,

13.

김의철 ; 박영신, (2004b) 한국 사회와 사람에 대한 사회적 표상과 신뢰: 청소년과 성인의 지각을 통해 본 토착심리 분석,

14.

김의철 ; 박영신, (2005) 북유럽과 동아시아에서의 신뢰, 관계와 시민 사회:심리, 사회, 문화적 분석, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

15.

김의철, (2001) 신뢰의 구조 :동 서양의 비교, 교육과학사

16.

박영신, (2004a) 한국인의 부모자녀관계 :자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구, 교육과학사

17.

박영신, (2004b) 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구, 교육과학사

18.

박영신, (2004c) 인간관계에서 나타난 신뢰의식 청소년과 부모를 중심으로,

19.

박영신, (2005a) 한국인의 신뢰의식에 나타난 토착심리 탐구,

20.

박영신 ; 김의철, (2005b) 청소년과 성인 세대의 한국 사회와 사람에 대한 인식 및 신뢰,

21.

박영신, (2005c) 청소년용/ 성인용 신뢰 질문지,

22.

박영신, (2006) 한국 청소년과 학부모의 신뢰의식에 대한 심리학적 이해, 인천카운슬러협회 자료집

23.

박영신 ; 김의철 ; 정갑순, (2004) 한국청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구 : 자기 효능감과 성취 동기를 중심으로, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

24.

김의철 ; 박영신 ; 한기혜, (2003) 아동과 청소년의 부모에 대한 지각: 토착심리학적 접근, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

25.

박영신 ; 윤영진 ; 김의철, (2006) 한국사회와 정치에 대한 인식과 신뢰 청소년과 성인 세대의 심리차이 분석, 한국아동교육학회

26.

윤영진, (2003) 청소년과 부모세대의 정치효능감 신뢰의식과 정치참여행동 차이 분석,

27.

윤영진, (2004) 청소년과 부모세대의 한국 사람과 공공기관 및 국가에 대한 신뢰 분석,

28.

윤영진, (2005) 한국 사회와 정치에 대한 인식과 신뢰,

29.

최상진, (2005) 한국문화에서의 대인관계 신뢰와 불신의 기반과 심리적 기능에 대한 문화심리학적 분석,

30.

탁수연, (2003) 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석 한국심리학회 2003년도 연차학술발표대회 논문집,

31.

탁수연, (2004) 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 도덕적 이탈 자기효능감의 차이,

32.

한성열, (2005) 한국사회의 신뢰와 불신에 관한 심리학 연구의 과제 및 제언, 한국심리학회지: 문화 및 사회문제

33.

함병미, (2003) 부모와 초등학생 자녀가 지각한 화목한 가정을 위한 가족의 역할 토착심리학적 분석,

34.

Bandura, A, (1995) Manual for the construction of self-efficacy scales, Unpublished manuscript, Dept. of Psychology, Stanford University

35.

Bandura, A, (1997) Self-efficacy:The exercise of control, Freeman

36.

Fukuyama,F, (1995) Trust:The social virtues and the creation of prosperity, Free press paperbacks

37.

Helgesen, G, (2002) Good government: Nordic and East Asian perspectives, NIAS Press

38.

Kim, U, (2002) Democracy, trust, and political efficacy: Comparative analysis of Danish and Korean political culture,

39.

Kim, U, (2006) The scientific foundation of indigenous and cultural psychology: The transactional approach, Springer

40.

Lee, S. M, (2002) Perception of parent-child trust and distrust in Korea: Indigenous analysis of Korean high school students and parents, Kumamoto University

41.

Lee, S. M, (2004a) Trust of parents, teachers and friends: An indigenous psychological analysis among Korean students, Shaanxi Normal University

42.

Lee, S. M, (2004b) Formation and perception of parent-child trust and distrust: The case of Korean high school students and their parents, Beijing International Convention Center

43.

Lee, S. M, (2005) The basis of trust and distrust between adolescents and their parents: An indigenous psychological analysis,

44.

Lee, S. M, (2006a) Factors influencing self-efficacy, social support, trust, and life-satisfaction: Longitudinal, indigenous, and psychological analysis, University of Musashino

45.

Lee, S. M, (2006b) Longitudinal analysis of the relationship among social support, relational efficacy, life-satisfaction and trust: Indigenous psychological analysis of Korean adolescents,

46.

Park, Y. S, (2006a) Comparative Analysis of Trust in Individualistic and Relational Cultures: Short-term Versus Long-term Perspectives, May

47.

Park, Y. S, (2006b) Trust of institutions and people in Korea: Psychological, indigenous, and cultural analysis,

48.

Park, Y. S, (2004) The basis and evolution of trust in relational cultures: Psychological, indigenous, and cultural analysis,

49.

Tak, S. Y, (2006) Comparative analysis of moral disengagement, trust and self-efficacy among adolescents on probation and high school students: Indigenous psychological analysis,

50.

Yamagishi, T, (1998) 信の構造: こころと社會の進化ゲ-ム, 東京大學 出版

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제