초보운전자들은 교통사고 다발 집단 중 하나이며, 운전경험이 상대적으로 적기 때문에 이들의 운전확신수준이 운전행동에 미치는 영향은 다른 운전자들과 다르다. 본 연구는 초보운전자의 운전확신수준에 초점을 맞추어 초보운전자들의 운전확신수준과 과속운전, 음주운전, 가해교통사고의 관계를 밝혀내고 운전확신수준이 가해교통사고에 이르는 경로를 알아보고자 하였다. 192명의 초보운전자를 대상으로 운전확신수준질문지와 운전경험질문지를 실시하였다. 운전확신수준의 상황둔감성, 불안전운전, 주의집중소홀, 운전자신감 모두 초보운전자의 과속운전과 유의한 관계를 가지고 있었다. 특히, 상황둔감성은 과속운전뿐만 아니라 음주운전과 가해교통사고와도 관계가 있는 것으로 나타났다. 경로모형 분석결과, 운전확신수준은 초보운전자들의 과속운전을 22% 설명하고 있었으며, 음주운전과 가해교통사고를 각각 12%, 21% 설명하는 것으로 나타났다. 상황둔감성이 초보운전자들의 위험한 운전행동에 가장 큰 영향력을 가지는 것으로 나타났으며, 운전자신감이 과속운전을 통해 가해교통사고에 이르는 경로를 확인하였다.
This study focused on novice drivers. Novice drivers get involved in more traffic accidents than the other drivers because of less driving experience. The aim of this study is to investigate the relationship between driving confidence levels and speeding, drunken driving, and traffic accidents. 192 drivers responded driving confidence levels questionnaire and driving experience items. ‘Circumstance Insensibility’, ‘Unsafe Driving’, ‘Incautious Driving’, and ‘Self-efficacy of Driving’ had significant relations with speeding in novice divers group. Especially, ‘Circumstance Insensibility’ showed a significant relation with speeding, drunken driving and traffic accidents. In the result of path analysis, driving confidence levels explained 22% of the speeding, 12% of the drunken driving and 21% of the traffic accidents in novice drivers group. ‘Circumstance Insensibility’ was most effective for traffic accidents of novice drivers. We verified that 'Self-efficacy of Driving' affects on traffic accidents via speeding.
(2007) 2005년도 교통사고통계분석,
(2005) 교통사고통계분석,
(2006) 도로교통안전백서,
(2006) 초보운전자의 운전 실태에 대한 조사 연구,
(2007) 사고 및 음주운전자들의 운전행동결정요인 특성이 위험행동 및 교통사고에 미치는 영향: 경로분석 연구,
(2007) 음주 운전자들의 운전확신수준 특성이 교통사고에 미치는 영향 : 경로분석 연구,
(2006) 운전확신수준의 변화가 연령별 운전행동에 미치는 영향,
(2004) 청소년 문제행동 이해를 위한 다양한 접근 방법의 모색,
(2006) 고령운전자 교통사고의 심리적 원인,
(2006) 고령운전자와 청소년운전자의 운전확신차이와 운전행동과의 관계,
(2005) 고령운전자의 교통사고 특성: 고령운전자와 청소년 운전자의 교통사고 비교분석,
(2001) 음주운전 결정요인에 관한 심리학적 연구,
(2002) Single-vehicle accident in Sweden: A comparative study of risk and risk factors by age,
(1999) Hazard and risk perception among young novice drivers,
(1996) Conflicting goals of Skid Training,
(1996) Young drivers' overestimation of their own skill-An experiment on the relation between training strategy and skill,
(1996) Young novice drivers: towards a model of their accident involvement,
(2004) Characteristic and crash-involvement of speeding, violation and thrill-seeking drivers,