바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Cognitive Processes in Exploring th Cyberspace

The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.4, pp.403-420

Abstract

Cyberspace needs cognitive exploratory activities. In contrast to real space, cyberspace has scanty perceptual-motor information, and with excessive verbal information provokes a high level of cognitive load. Two kinds of exploration in cyberspace could be distinguished as purposive one and fun-seeking one, and exploratory processes could be modeled as the interaction of bottom-up processing and top-down processing. Structure of cyberspace also has an influence on exploration, and information search as a cognitive skill would become more and more important, as the size and complexity of cyberspace increases. Methods of exploration and advantageous features of cyberspace vary with cognitive styles of explorers. Cognitive explanation is needed concerning the process of being absorbed (flow) in exploration. And characteristics of exploration and cognitive constraints should be considered in the design of cyberspace and some guidelines for proper design are discussed. Finally, the problem of cognitive exploration was suggested in relation to the ubiquitous computing environment.

keywords
cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, cyberspace, exploration, information search, cognitive style, flow, 가상공간, 탐색, 정보검색, 인지양식, 몰입

Reference

1.

(2002) 검색 사이트 인터페이스의 사용성 평가 전문가 평가와 사용자 평가를 병행한 설계 요구사항 도출 ,

2.

(2000) 국내 웹 사이트 디자인의 사용성 조사 : 설문조사 및 발견 평가,

3.

(1999) 사이버공간에서의 새로운 학습패러다임 : 사이버공간의 심리, 박영사

4.

(1999) 웹기반 교육 , 교육과학사

5.

(1998) 가이드라인이 인터넷 정보검색 수행에 미치는 영향 ,

6.

(2002) 탐색환경으로서 정보검색엔진에 대한 평가 ,

7.

(2000) 사용자 중심의 홈페이지 분류 체계가 분류 검색에 미치는 효과,

8.

(1998) 인터넷의 정보검색에서 탐색학습과 사용자의 전략,

9.

(1998) 훈련에 따른 문서편집기 명령어에 대한 지식구조의 변화,

10.

(1998) Electronic Information Guide 메뉴 구조가 정보검색에 미치는 효과 ,

11.

(1996) 온라인 탐색자의 개인적 특성에 관한 연구,

12.

(1997) 국내 웹검색도구의 특성 및 탐색 기능 평가에 관한 연구,

13.

(2001) 하이퍼미디어 사용자의 정보처리 유형이 정보탐색 패턴에 미치는 영향,

14.

(1998) 사이버 쇼핑몰에서 효과적인 정보탐색을 위한 사용자 인터페이스 디자인에 관한 연구,

15.

(2002) 멀티미디어 환경에서 인지양식이 학습수행에 미치는 영향,

16.

(2002) 멀티미디어 환경에서 정보제시 유형과 인지부하가 정보처리에 미치는 영향,

17.

(2003) 하이퍼텍스트 환경에서 탐색도구 유형이 인지양식에 따라 정보탐색에 미치는 영향, 이화여자대학교

18.

(1999) 사이버공간에서의 지각적 특성과 인터페이스 사이버공간의 심리, 박영사

19.

(1996) Patterns in information search for decision making: The effects of information abstraction.,

20.

(1988) Mental models in human-computer interaction Handbook of Human-Computer Interaction, North- Holland

21.

(1983) Actively learning to use a word processor Cognitive Aspects of Skilled Typewriting,

22.

(1997) A human-centered approach for designing Word-Wide Web browsers,

23.

(2000) Exploring web users' optimal flow experiences.,

24.

(1999) 몰입의 즐거움 [Finding flow] , 해냄

25.

(1989) Tools for reading and browsing hypertext,

26.

(1995) 정보검색 [Information Retrieval: Data Structures & Algorithms]., 시그마프레스

27.

(1990) Innovation and the design of work and learning environments The concept of exploration in human- computer interaction,

28.

(1994) A Handbook of Human-Computer Dialogue,

29.

(1989) Categorization and Naming in Children Problems of Induction, MIT Press

30.

(1995) Multimedia and Hypertext: The Internet and Beyond., AP Professional.

31.

(1996) 디자인과 인간심리 [The Psychology of Everyday Things] , 학지사

32.

(1998) 생각 있는 디자인 [Things that Make Us Smart] , 학지사

33.

(1998) Designing the User Interface: Strategies for Effective Human-Computer Interaction (3rd Ed.), Addison-Wesley.

34.

(1995) Reflection and goal management in exploratory learning,

35.

(1996) Self-monitoring during exploration of an interactive device,

36.

(2003) 공학심리학 [Engineering Psychology and Human Performance (3rd Ed.)]. , 시그마프레스

37.

(1988) Issues of content and presentation in document design Handbook of Human-Computer Interaction, North-Holland

38.

(1994) Menus and memory load:Navigation strategies in interactive search tasks,

The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology