ISSN : 1226-9654
본 연구에서는 어휘판단과제를 사용하여 노인과 청년의 의미점화효과를 비교해 봄으로써 읽기에서 맥락정보의 사용에 노화가 어떤 차이를 가져오는지 알아보고자 했다. 의미점화효과의 측정을 위해 점화단어를 표적단어와 의미적으로 관련이 있거나 없는 조건으로 조작하였으며, 시간경로를 따라 점화효과를 검토하기 위해 자극간의 시간간격(SOA)을 25, 50, 100, 200, 400, 800 ms로 다양하게 조작하였다. 실험 결과, 전체적인 어휘판단시간이 노인에게서 증가하였으며, 점화효과의 출현 시점 및 최대치에 이르는 시점이 노인이 청년보다 느린 것으로 나타났다. 한편 점화효과의 최대치를 비교해 보았을 때 나이와 관련한 차이는 없었으며 노인과 청년은 유사한 크기의 점화효과를 보였다. 짧은 SOA에서처럼 점화단어의 처리시간이 제한적일 때 노인은 청년보다 적은 점화효과를 보였으나, 긴 SOA에서처럼 점화단어의 처리시간이 충분할 때는 노인과 청년의 점화효과는 유사했다. 본 결과는 읽기에서 맥락 정보의 사용이 노인이 청년에 비해 느려지나, 궁극적인 맥락 정보 활용 면에서는 노인과 청년이 다르지 않음을 시사해 준다.
This study examined how aging changes the way of using context informations in reading, by comparing the semantic priming effects of young and older adults. Young and older adults participated in the lexical decision task of Hangul words. Prime words, semantically related or unrelated to target words, were selected to measure the priming effects. The duration of prime words(SOA) was manipulated as 25, 50, 100, 200, 400, and 800 ms to identify the time course of priming effects in two age groups. The lexical decision latency was longer for the olds than younger adults. The time when priming has begun was also late by ages. However, the maximum size of the semantic priming effects was not different between the two age groups. For the shorter SOA conditions, the elderly showed smaller priming effects than the young adults. But there are no age-related differences in the size of the priming effects when the available time is sufficient as much as the longer SOA conditions. Our results suggest that although the speed of using informations about the semantic relations is delayed in older adults, the ability to apply informations is kept efficient in the elderly as well as the young adults.
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