ISSN : 1226-9654
변화맹시는 장면의 변화를 탐지하는데 실패하는 현상으로서, 무주의 또는 주의력 결함이 그 기저에 깔려있다. 본 연구는 변화맹시과제가 ADHD 성향군을 정상군으로부터 변별하기 위한 유용한 도구로 사용될 수 있는지 검토하였다. 참가자들은 변화맹시-순차제시과제, 변화맹시-동시제시과제, 연속수행검사, CAARS-K ADHD 평정척도 등을 웹-기반 과제를 통해 실행하였다. 각 과제들의 측정 지표인 평균반응시간, 반응시간 표준편차, 정반응률 등과 ADHD 평정척도와 상관분석을 통해 각 과제들이 주의력 결함을 드러내는지 살펴보았다. 분석 결과, 변화맹시-순차제시과제에서는 과제 측정지표들과 ADHD 평정척도들 간의 유의미한 상관이 거의 관찰되지 않았다. 변화맹시-동시제시과제에서는 평균반응시간과 정반응률이 거의 모든 ADHD 세부척도들과 유의한 부적 상관이 얻어졌다. 판별분석결과, 변화맹시-동시과제의 지표들은 연속수행검사의 지표들에 비해 더 높은 수준의 판별정확도를 보였다. 이러한 결과들은 변화맹시과제의 제시 방법(순차적 대 동시적 제시)에 따라 다르며, 동시제시 과제가 주의력 결함 증상의 진단에 더 유용하다는 것을 시사한다.
Change blindness is a failure to detect subtle changes in a series of scenes, and the phenomenon has been thought to be based on inattention or attention deficits. This study examined whether a change blindness task could be a useful tools for discriminating adult ADHD from normal adults. Participants performed a flicker-dot task, a simultaneous-dot task, a continuous performance teak, and a CAARS-K ADHD rating scale. In order to examine which task index (i.e., mean response time, standard deviation of response time, and accuracy) may reveal attention deficit, correlation analyses were conducted. As results, in flicker-dot task, there were almost no significant correlations between task indices and ADHD scales. In contrast, in simultaneous-dot task, response time and accuracy were negatively correlated to nearly every ADHD scales. In addition, the result of a discriminant analysis showed that indices from the simultaneous-dot task have more discrimination accuracy than those from the continuous performance task. These results suggest that change blindness task may be useful in revealing attention deficits in adults with ADHD.
곽지은, 정혜원, 곽호완. (2008). 웹 기반 심리 평가의 타당화. 한국심리학회지: 실험, 20(4), 321-337.
곽호완, 장문선. (2007). 성인 ADHD 경향성에 대한 웹기반 실험신경심리연구: 회귀억제, 스트룹 및 내생-외생 주의과제. 한국심리학회지: 임상, 26(4). 1039-1055.
고승희, 신민섭, 홍강의. (1996). KEDI-WISC와 TOVA를 이용한 소아정신과 장애별 주의력 문제와 인지적 특성에 관한 연구. 한국심리학회지: 임상, 15(1), 165-178.
김호영, 이주영, 조상수, 이임순, 김지혜. (2005). 한국판 Conners 성인 ADHD 평정척도의 신뢰도 및 타당도 연구: 대학생 표본을 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 24(2), 171-185.
정진영, 장문선, 곽호완. (2008). 성인 ADHD 성향군의 회귀억제와 반응억제 결함. 한국심리학회지: 일반, 27(1), 179-196.
Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition sustained, attention, and executive functions: Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.
Barkley, R. A. (2006). Attention-dificit hyperactivity disorder: A handbook for diagnosis and treatment(3rdf ed.). New York: Guilford.
Cohen, A. L., & Shapiro, A. K. (2007). Exploring the performance differences on the flicker task and the Conners' Continuous Performance Test in adults with ADHD. Journal of Attention Disorders, 11(1), 49-63.
Conners, C. K., Erhadt, D., & Sparrow, E. (1999). Manual for the Conners' Adult ADHD Rating Scales. Toronto, Ontario, Canada: Multi-Health Systems.
Epstein, J. N., Conners, C. K., Sitarenios, G., & Erhadt, D. (1998). Continuous performance test results of adult with attention deficit hyperactivity disorder. The Clinical Neuropsychologist, 12, 155-168.
Grimes, J. (1996). On the failure to detect changes in scenes across saccades. In K. Akins (Ed.), Vancouver studies in cognitive science: Vol. 2: Perception (pp. 89-110). New York: Oxford University Press.
Kwak, H.-W, Chang, M.-S, Kim, G, Cho, M. K, Sohn, Y.-J, & Lee, S. I, (2009). Change blindness in adults with ADHD tendency. Poseter presented at 73rd Annual Convention of the Japanese Psychological Association(August 26, Kyoto, Japan).
Levin, D. T., & Simons, D. J. (1997). Failure to detect changes to attended objects in motion pictures. Psychonomic Bulletin & Review, 4, 501-506.
Rensink, R.A. (2000). When good observers go bad: Change blindness, inattentional blindness, and visual experience. Psyche, 6(9).
Rensink, R.A. (2002). Change detection. Annual Review of Psychology. 53, 245-277.
Rensink, R. A., O'Regan, J. K., & Clark, J. J. (1997). To see or not to see: The need for attention to perceive changes in scenes. Psychological Science, 8(5), 368-373.
Riccio, C. A., Reynolds, C. R., & Lowe, P. A. (2001). Clinical application of continuous performance test: Measuring attention and impulsive responding in children and adult. New York: Wiley & Sons.
Scott-Brown, K. C., Baker, M. R., & Orbach, H. S. (2000). Comparison blindness. Visual Cognition, 7(1/2/3), 253-267.
Simons, D. J. (2000). Current approaches to change blindness. Visual Cognition, 7, 1-15.
Simons, D. J. & Levin, D.T. (1997). Change blindness. Trends in Cognitive Sciences, 1(7), 261-267.
Simons, D. J., & Rensink, R. A. (2005). Change blindness: Past, present, and future. Trends in Cognitive Sciences, 9, 16-20.
Solanto, M. V., Etefia, K., & Marks, D. J. (2004). The utility of self report measures and the continuous performance test in the diagnosis of ADHD in adult. CNS Spectrums, 9, 649-659.