바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Improvements of spatial and temporal resolutions of the low-cost eye-tracking device

The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2010, v.22 no.4, pp.639-649
https://doi.org/10.22172/cogbio.2010.22.4.012


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study introduced methods for improving the spatial and temporal resolutions of the previous version of a low-cost eye-tracking device. Research 1 described how the newly developed device was improved in hardware and software aspects compared to the previously developed one. Specifically, the spatio-temporal resolution was improved by replacing the eye camera with a PS3 eye camera, and the analysis software was replaced with OGAMA, which offers various analyses including scan path and fixation dwellings. Research 2 confirmed the improvements of spatio-temporal resolutions through the demonstration of fixation patterns of 25 fixation points and a digital image. Finally, we discussed limitations and future directions of the eye-tracking device.

keywords
안구운동, 저비용 안구운동추적 장치, 주사경로, 응시점, 시공간 해상도, eye movement, low-cost eye-tracking device, scan path, fixation point, spatio-temporal resolution

Reference

1.

고성룡, 홍효진, 윤소정, 조병환 (2008). 우리글 명사 어절에서의 단어 빈도 효과: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 실험, 20(1), 21-37.

2.

곽수민, 이장한 (2007). 회피 대처전략이 외모관련 자극에 대한 주의편향과 정서변화에 미치는 효과: 안구운동 추적장비를 이용하여. 한국심리학회지: 임상, 26(3), 681- 692.

3.

김영삼, 고성룡 (2007). “~면서” 구문을 통해 본 관형절 처리 전략: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 실험, 19(3), 233-249.

4.

김지호, 부수현, 이우철, 김재휘 (2007). 광고의 크기와 위치, 부분 겹침 단서가 소비자의 시각행동에 미치는 영향: 아이트래커를 활용하여. 한국심리학회지: 소비자․광고, 8(3), 399-422.

5.

김지호, 송미란, 김재휘 (2007). 비의식적 광고 처리에서 나타나는 암묵적 기억의 광고효과 -시각적 주의를 중심으로-. 한국심리학회지: 소비자․광고, 8(1), 81-102.

6.

김지호, 이영아, 이희성, 김재휘 (2008). 동공지표를 이용한 유머 광고의 효과 연구: 부조화-해소 이론을 중심으로. 한국심리학회지: 소비자․광고, 9(1), 1-24.

7.

김지호, 최광열, 조경진 (2009). 안구영역에 따른 광고노출이 명시적 기억과 암묵적 기억형성에 미치는 영향. 한국심리학회지: 소비자․광고, 10(1), 55-78.

8.

손영준, 이상일, 곽호완 (2010). 저비용 안구운동추적 장치의 개발과 타당화. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(1), 95-107.

9.

윤소정, 고성룡 (2010). 우리글 읽기에서 본 단어 습득연령 효과: 안구운동 추적 연구. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(2), 129- 142.

10.

윤시온, 강원석, 안진웅, 고성룡 (2010). 우리글 읽기에서 낱말빈도와 길이가 논의 움직임에 미치는 효과. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 22(2), 215-232.

11.

이윤형 (2009). 안구운동과 문장의 이해: 안구운동 측정시 방법론적 고려점들. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 21(2), 91-110.

12.

최광일, 김영진 (2007). 재귀대명사의 다의성 해소과정: 안구운동 분석. 한국심리학회지: 실험, 19(4), 263-277.

13.

최광일, 서진원, 김영진 (2004). 인터넷 배너광고 디자인의 비교: 안구운동 추적을 통한 탐색적 관찰. 한국심리학회지: 실험, 16(4), 421-434.

14.

ETU-Driver (2009). Eye-Tracker universal driver download page. http://www.cs.uta.fi/~oleg /downloads.html#etud

15.

ITU Gaze Tracker (2009). ITU Gaze Tracker download page. IT University Of Copenhagen. http://www.gazegroup.org/downloads/23-gazetracker

16.

openEyes homepage. http://thirtysixthspan.com/ openEyes

17.

OGAMA (2008). OGAMA homepage. http:// www.ogama.net

18.

opengazer homepage. http://www.inference.phy.cam. ac.uk/opengazer

19.

Voßkühler, A., Nordmeier, V., Kuchinke, L., & Jacobs, A. M. (2008). OGAMA - Open Gaze And Mouse Analyzer: Open source software designed to analyze eye and mouse movements in slideshow study designs. Behavior Research Methods, 40(4), 1150-1162.

20.

Winfield, D., Li, D., Babcock, J., Derrick, J., & Parkhurst, D. J. (2005). Towards an open-hardware open-software toolkit for robust low-cost eye tracking in HCI applications. Iowa State University Human Computer Interaction (ISU-HCI) Technical Report, 04.

The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology