ISSN : 1226-9654
범주크기와 사례들의 변별가능성 요인이 법칙기술범주의 학습에서 법칙의 추출과 본보기정보의 저장에 미치는 효과를 검증하기 위하여 두 개의 실험을 실시하였다. 실험 1과 2 모두 사례확인(identification)과제를 통하여 MDS 선택모형에 근거한 MDS해를 구하였으며, 전형적인 학습-전이단계 패러다임에서 사례들의 범주화데이타를 구하였다. 실험 1에서는 범주크기를 한 범주당 16개의 사례까지 늘려보았다. 선행연구 결과들과 비교해볼 때, 범주크기가 증가함에 따라 피험자들이 법칙을 추출하여 범주학습과제에 대처하는 경향성이 증가한다고 볼 수 있다. 실험 2에서는 사례들간의 변별가능성을 높이는 변별단서들을 제공하였다. 그 결과 사례들간의 변별력이 높을 때는 법칙기술범주의 학습에서 피험자들이 단순법칙을 추출하여 사용할 가능성이 더욱 높아진다는 증거를 찾을 수 있었다. 법칙기술범주를 포함한 다양한 범주를 학습하는 데는 많은 요인, 조건, 또는 구속요인들이 있을 수 있다는 점을 논의하였다.
Two experiments were performed to investigate the effects of category size and item discriminability on the rule extraction and storage of exemplar information in learning of rule-described categories. In both experiments MDS-solutions based on the MDS-choice model were obtained from the data of item identification task, and categorization data were obtained using the typical learning-transfer phase paradigm. In Experiment 1, category size was increased up to 16 items per category. Compared to the results of previous research, it seems that tendency to extract rules increases as the category size becomes large. In Experiment 2, discrimination cues to increase the discriminability among the items were given to the subjects. The results showed that a tendency to extract and use rules in learning categories and categorizing new items increase in the case of high discriminability among the items. It was suggested that many factors, conditions, or constraints can affect learning various kinds of categories including rule-described categories.