본 고에서는 청소년이나 청소년기를 어떻게 규정할 것인가의 문제에서 출발하여 기성세대의 청소년관에 대한 부정적 청소년관과 발달심리학의 심리주의적 신화와 부정적 청소년관을 개관하였다. 더불어 활동-환경중심적 입장에서 청소년을 이해해야함을 제안하고, 현대 한국사회에 있어서의 청소년의 가치를 논하였으며, 오늘의 청소년을 어떻게 조망해야 할 것인가에 대한 문제를 논하였다.
The present paper tried to review psychological perspectives on adolescent in Korean culture. We suggested the starting point for study of adolescent should be on the definition of adolescent, i.e., what is adolescent. In oder to do it, we reviewed the perspective of the old generation, especially negative one, and myth and psychologism of developmental psychology on adolescent. Accordingly, we'd like to suggest an alternative approach on adolescent in psychology. That is called activity-environmental focused approach for studying adolescent. We also argued the value of adolescent in modern society and suggested how to view and approach the adolescent in psychology.
(1998) 한국청소년 문화의 형성요인 탐색 비행과 우울에 관하여,
(1989) 사회변동기에 있어서의 전통문화와 청년문화, 고대민족 문화연구소
(2003) 청소년 참여와 권익증진 제도화 방안조사 연구- 대통령 청소년 특별회의 구성운영을 중심으로 청소년 연구 포럼, 한국청소년 단체 협의회
(1990) 아동의 부모권위개념 발달에 관한 연구 Damon의 권위 개념 단계에 따른 분석,
(2000) 청소년과 성인간의 세대차이와 유사성,
(2003년) ‘대안학교’ 박람회 열린다, 문화일보
(2000) 한국 사회에서의 부모자녀관계 특성에 대한 발달심리학적 탐색,
(1989) The Convention of Right of Child,
(1998) 한국청소년문화: 변화와 연속,
(2000) N세대의 디지털화, 가치관, 소비행동.,
(1979) 한국유교의 아동교육론,
(1998) 청년발달의 이해, 학지사
(1997) 청소년학 총론 , 교육과학사
(1996) 2020년, 청소년의 문화: 가치관,
(1999) 21세기 청소년의 자화상,
(2000) 한국인 심리학, 중앙대학교 출판부
(2002) 변화하는 현대사회와 아동관 재해석 한국인에게 아이란 무엇일까? ,
(2003) 한국문화에서 청소년이란 무엇인가,
(1999) 한국인의 self의 특성 서구의 self 개념과 대비를 중심으로 ,
(2000) 권위에 관한 한국인의 의식체계 권위주의와 체면의 구조에 대한 토착심리학적 접근,
(1998) 심리학에서의 객관성 보편성 및 사회성의 오류 문화심리학의 도전,
(1992) 청소년학 원론, 대한교과서 주식회사
(2003) A conceptual exploration of the Korean self in comparison with the Western self., Praeger
(1995) Developmental social psychology: From infancy to old age.,
(1981) The problem of activity in psychology The concept of activity in Soviet psychology,
(1991) Implications for cognition,
(1997) Activity as a key concept for cultural psychology,
(1997) Cultural psychology and qualitative methodology:Theoretical and empirical considerations, Plenum
(1995) Individualism and collectivism, Westview Press
(1978) Mind in society The Development of higher psychological processes, Harvard University Press
(1985) Vygotsky and the social formation of mind, Harvard University Press