This paper examines the influence of interpersonal relationship on delinquent behavior among adolescents. The role that parent-child relationship, teacher-student relationship, and relationship with friends play on delinquent behavior is reviewed. Review of empirical studies reveal the following results. First, adolescents who perceive their parents as being hostile and rejecting are more likely to engage in delinquent behavior. Second, those adolescents with parents, who have low expectations and who are less likely pressure them to succeed academically, are more likely to engage in delinquent behavior. Third, adolescents who feel that they have been abandoned by their parents are more likely to engage in delinquent behavior. Fourth, those adolescents with low social support from parents and teachers and high social support from their friends are more likely to engage in delinquent behavior. Fifth, those students who feel hostility from their teachers, have negative relationship with teachers, and experience greater punishment are more likely to engage in delinquent behavior. The results indicate that punishment can have adverse effect on some adolescents, further damaging the teacher-student relationship. Punishment can further reinforce the existing negative cycle that can increase the likelihood of adolescents engaging in delinquent behavior. The results indicate that a lack of support from parents and teacher leads to low academic and self-regulatory efficacy, which leads to low academic performance, which can results in punishments that could further damage their relationship with their parents and teachers and bring them closer to their friends. Adolescents caught up in this negative cycle are more likely to engage in delinquent behavior. These results indicate the need to reform the relational, social, and cultural environment of adolescents who are engaged in delinquent behavior.
(1999) 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로., 한국교육심리학회
(2003) 한국 중학생, 대학생, 성인의 미국에 대한 인식: 반미감정의 심리, 사회, 문화적 토대 탐색. , 한국사회문제심리학회
(1990) 청소년 비행의 원인에 관한 연구 공부압력을 중심으로 한국형사정책연구원,
(1992) 한국의 청소년 비행집단에 관한 연구 한국형사정책연구원,
(2003) 청소년의 인간관계와 일탈행동 ,
(1998) 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. , 한국사회문제심리학회
(2000) 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로. , 한국교육학회
(2001a) 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로. , 한국사회문제심리학회
(2001b) 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계 위탁 청소년과 중 고등학생을 중심으로 , 한국교육심리학회
(2002) 한국사회의 교육적 성취 현상과 심리적 기반 , 한국교육심리학회
(2003) 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰, 한국사회문제심리학회
(2004) 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구, 교육과학사
(2002) ). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 분석. , 한국사회문제심리학회
(2002) 부모의 사회적 지원, 청소년의 자기효능감과 생활만족도: 변화에 대한 종단자료 분석과 생활만족도 형성에 대한 구조적 관계 분석. , 한국교육심리학회
(2000) 초 중 고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향, 한국건강심리학회
(1999) 학교폭력이 청소년 심리적 적응에 미치는 영향: 가해자, 피해자, 일반 학생의 비교를 중심으로, 한국사회문제심리학회
(1999) 청소년폭력 가해자와 가해집단에 관한 연구, 한국청소년개발원 연구보고
(2001) 미안하다고 말하기가 그렇게 어려웠나요, 이야기.
(20022002년10월19일) 학업성취과정에 대한 분석: 부모자녀관계, 학업성취효능감, 과거성취도를 중심으로., 영남대학교 생활과학대학
(2003년) 내 자식 포기각서 쓰는 부모들,
(2002) 보호관찰 청소년과 고등학생 부모집단의 자녀관계에 대한 분석: 토착심리학적 접근,
(2003) 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석 , 연세대학교 상경관
(2003) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계 , 연세대학교 상경관
(1995) Multifaceted scale of mechanisms of moral disengagement., Stanford University
(2002) Longitudinal analysis of the relationship among parent-child relationship, self-efficacy, achievement motivation, and academic achievement., Singapore International Convention & Exhibition Centre
(2002) School violence of Korean adolescents Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology Making life better for all , Singapore International Convention & Exhibition Centre
(2002a) Trust consciousness of Korean high school students, Singapore International Convention & Exhibition Centre
(2002b) Perception of parent-child trust and distrust in Korea Indigenous analysis of Korean high school students and parents , Kumamoto University
(1993) Bullying at school:What we know and what we can do, Blackwell
(2000) The impact of the changing parent-child relationship on adolescent' functioning , Pultusk
(2002) Parent-child relationship and subjective well-being: Redefining human agency and meaning systems., Singapore International Convention & Exhibition Centre
(1999) Understanding and preventing school violence in Korea: The role of family, school, peer group, and society. , Academia Sinica
(2001) Psychological, behavioral, and relational characteristics of school violence., University of Melbourne
(2003) The formation and change of adolescents' delinquent behavior , Tokyo University
(1992) Self-motivation for academic attainment The role of self-efficacy beliefs and personal goal-setting,