This study examines factors that influence delinquency among adolescents under probation using indigenous psychological analysis, focusing specifically on parent-child relationship. A total 268 adolescents under probation and their parents and 251 high school students and their parents participated in the two studies. In the first study, qualitative results indicate that both groups of adolescents were most likely to trust their parents than any other person and reason for their trust is reported to be based on blood relationship. Similarly, majority of parents of both groups reported trusting their children because of the blood relationship. Parents hope that their children will be sincere a person and will be able to maintain harmonious social relationship. Parents of adolescents under probation were more likely to report disobedience as being most problematic, whereas parents of high school students were more likely report providing social and financial support for their children's education as being the most difficult. In the second study, structured questionnaires were administered to the four groups and the following set of results were obtained. First, in terms of family background, the socio-economic status of adolescents under probation was lower, they are less likely to live with both parents or natural parents, and more likely to have ran away from home than high school students. Second, adolescents under probation are less likely to trust their parents and more likely to view their parents as being hostile. Third, parents of adolescents under probation were less likely to trust their children, more likely to view their relationship as being conflictual and hostile, and feel that they had to sacrifice for their children when compared with parents of high school students. Implications of these results for parent-child relationship and delinquency are discussed.
(1999) 학교폭력 및 왕따 예방 프로그램 (I) 개관.,
(1999) 한국의 왕따 현상의 개념화와 왕따 연구의 방법론적 고찰,
(2000181-204) 청소년과 성인간의 세대 차이와 유사성,
(2002) 미성년자 원조교제의 사회문화적 구성에 관한 탐색적 연구,
(2002) 노자와 노자,
(2000) 토착심리학과 문화심리학의 과학적 토대,
(1997) 문화와 사고. 한국학술진흥재단 번역 총서 206, Harvard university press
(1998) 한국인의 성공의식과 귀인양식: 토착심리학적 접근. , 한국교육심리학회
(1999) 자기효능감과 인간행동 이론적 기초와 발달적 분석, 교육과학사
(2001) 자기효능감과 삶의 질: 교육, 건강, 운동, 조직에서의 성취. , 교육과학사
(2000) 청소년, 성인, 노인 세대의 차이와 생활만족도.,
(2004) Adolescent culture, socialization practices, and educational achievement in Korea: Indigenous, psychological, and cultural analysis.,
(20011998) 신뢰의 구조 동서양의 비교, 교육과학사
(2001) 한국인에 대한 토착심리학적 접근의 함의: 자기, 성취, 스트레스, 안전의식을 중심으로,
청소년의 인간관계와 일탈행동 ,
(1998) 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. , 한국사회문제심리학회
(2000a) 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로., 한국교육학회
(2000b) 학교폭력행동: 형성과 변화. ,
(2001a) 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로.,
(2001b) 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계 위탁 청소년과 중 고등학생을 중심으로 , 한국교육심리학회
(2002) 한국사회의 교육적 성취 현상과 심리적 기반 , 한국교육심리학회
(2003a) 한국 학생의 자기효능감, 성취동기와 학업성취: 토착심리학적 접근., 한국교육심리학회
(2003b) 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰,
(2003c) 한국 청소년의 성취동기 및 학업성취에 대한 부모자녀관계의 영향 :토착심리학적 접근, 한국청소년학회
(2003d) 제 4 장. 한국 교육학의 토착화에 대한 회고와 전망: ‘교육심리학’을 중심으로, 원미사.
(2004a) 한국인의 부모자녀관계 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구, 교육과학사
(2004b) 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구., 교육과학사
(2004c) 청소년의 인간관계와 일탈행동: 부모자녀관계, 친구관계, 교사학생관계를 중심으로.,
(2002) IMF시대 이후 한국 학생과 성인의 성공에 대한 의식 토착심리학적 분석,
(2003) 아동과 청소년의 부모에 대한 지각: 토착심리학적 접근.,
(2000) 한국 사회에서의 부모자녀관계 특성에 대한 발달심리학적 탐색,
(1999) 보호관찰제도 시행 10년의 회고와 전망 , 한국형사정책연구원
(2002) 한국사회의 문제와 발전 전망에 대한 표상 : 토착심리학적 접근,
(1999) 보호관찰과 범죄예방위원제도., 한국형사정책연구원
(2001) 미안하다고 말하기가 그렇게 어려웠나요, 이야기.
(2002) 학업성취과정에 대한 분석: 부모자녀관계, 학업성취효능감, 과거성취도를 중심으로. ,
(2003) 한국인 이해의 개념 틀, 나남 출판
(1999) 보호관찰 관련 법률의 문제점과 개선방향 한국형사정책연구원 보호관찰제도의 회고와 전망,
(2000a) 한국인 심리학, 중앙대학교 출판부
(2000b) 한국 문화심리학의 이론과 실제 지난 20여 년 간의 심리학 연구를 통해서 얻은 문화심리학적 경험,
(2002) 보호관찰 청소년과 고등학생 부모집단의 자녀관계에 대한 분석: 토착심리학적 접근. ,
(2003) 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석 ,
(2003) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계 ,
(2004) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계, 한국아동교육학회
(2000) 한국 사회에서 사회문제의 지속과 변화 1994년과 비교,
(2001) 사회적 지원과 스트레스 대처전략이 청소년의 우울 및 가출충동에 미치는 영향,
(200319-40) 청소년의 인터넷 접촉 정도와 중독성향에 대한 조사,
(1994) 한국문화와 그릇된 교육의식 및 관행,
(2000) 또래 따돌림과 심리사회적 부적응,
(1998) 信の構造: こころと社會の進化ゲ-ム., 東京大學 出版
(1997) Self-efficacy:The exercise of control, Freeman
(2002) Longitudinal analysis of the relationship among parent-child relationship Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology,
(2002) Koreans self-concept in the family relationship: After the IMF period. ,
(1991) Cultures and organizations:Software of the mind, McGraw-Hill
(1999a) Indigenous, cultural, and cross-cultural psychology: Theoretical, conceptual, and epistemological analysis. ,
(1999b) After the "crisis" in social psychology: The development of the transactional model of science.,
(2002) Unraveling the complexities of human destructiveness, creativity, and potential: Indigenous analysis of the self, relationship, cultures and civilizations,
(2003) Science, religion, philosophy, and culture: Psychological analysis of western, islamic, and east asian worldviews., Fagbokforlaget.
(1993) Research and experience in cultural context, Sage Publications
(1994) Cognitive socialization of minority children,
(2002) Democracy, trust, and political efficacy: Comparative analysis of Danish and Korean political culture.,
(2000) Confucianism and family values: Their impact of educational achievement in Korea,
(2003) Chapter 9. An indigenous analysis of success attribution: Comparison of Korean students and adults., Greenwood Publisher
(1999) The Korean indigenous psychology approach: Theoretical considerations and empirical applications.,
(2000) The challenge of cross-cultural psychology The role of the indigenous psychologies,
(2002) School violence of Korean adolescents Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology,
(2002a) Trust consciousness of Korean high school students Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology , Singapore International Convention & Exhibition Centre
(2002b) Perception of parent-child trust and distrust in Korea: Indigenous analysis of Korean high school students and parents., Kumamoto University
(1993) Bullying at school:What we know and what we can do, Blackwell
(2000) The impact of the changing parent-child relationship on adolescent' functioning Paper presented at 15th International Association of Cross-Cultural Psychology,
(2001a) Adolescent achievement and parent-child relationship. , Academia Sinica,
(2001b) Parent-child relationship, academic grade, life-satisfaction and delinquency: Comparison of primary, junior high, senior high and university students., The University of Kumamoto.
(2002) Parent-child relationship and subjective well-being: Redefining human agency and meaning systems., Singapore International Convention & Exhibition Centre
(1999) Understanding and preventing school violence in Korea: The role of family, school, peer group, and society. , Academia Sinica
(2001) Psychological, behavioral, and relational characteristics of school violence., University of Melbourne
(2003) The formation and change of adolescents' delinquent behavior , Tokyo University
(1991) Thinking through cultures Expeditions in cultural psychology, Harvard university press
(2004) Individual and social characteristics of adolescents on probation: Indigenous psychological analysis.,
(2000) National Center for Education Statistics Trends, National Center for Education Statistics Trends.