본 논문은 조직신뢰는 조직의 가장 중요한 사회적 자산이 될 수 있음에도 불구하고, 조직신뢰 만들기를 위한 변화활동이 단명 하는 이유에 대해 기업조직 사례를 참조자료로 사용하며 논했다. 조직신뢰의 유용성에 대한 불신이 발발하는 근원적 원인으로, 사후합리성 추구, 조직신뢰의 다섯 가지 기반요소(개방성, 일관성, 공정성, 관심과 배려, 자부심)의 실천과정에서 발생하는 어려움, 그리고 조직신뢰 만들기의 주체인 최고경영층의 부정적 확신 등을 논의해보았다. 그리고 이에 따른 중간계층의 눈치행위와 조직냉소주의 현상 등도 조직신뢰의 유용성에 대한 불신에 기여하는 악순환적 원인으로 살펴보았다.
This paper attempted to explore the plausible reasons why change activities to build up organizational trust might be often short-lived, even though it can become the most valuable social capital for an organization. Based upon a reference data collected from a large company in various methods, retrospective rationalization, difficulties embedded in the processes of realizing the five bases of organizational trust (such as openness, consistence, fairness, consideration, and pride), and top management's negative conviction were identified and discussed as fundamental reasons for the distrust in the usefulness of organizational trust. In addition, middle managers' overcautiousness about their superiors' feeling and organizational cynicism as contributing factors for the distrust in the form of vicious circle were discussed.
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