본 논문에서는 대형 사고나 자연재해 등 외상적 사건 발생 후 초기의 심리적 중재방법 중의 하나로 제공되어온 심리적 경험보고(psychological debriefing)의 대표적 모델들에 대해 소개하고, 그 효과에 대한 논란들에 대해 살펴보았다. 심리적 경험보고의 효과에 대해서는 기존의 경험적 연구들을 바탕으로 일관된 결론을 이끌어 내기가 어렵다. 현재로서는 CISD 등의 기법들에 대해 지적되어온 관련 문제들을 고찰하여 위기 현장에서 심리적 경험보고를 올바르게 사용하기 위한 방법을 모색하는 것이 중요하며, 논의 부분에 이를 제시하였다.
This study introduces major models of psychological debriefing that has been utilized as an early psychological intervention after traumatic incidents and examines the controversy on the effects of psychological debriefing. It is difficult to make consistent conclusions regarding its effects based on the previous research data. Therefore, this study examines the major issues related to psychological debriefing and suggests the important points for best practice in crisis situations.
(1998) 외상적 스트레스의 단기 관리: 위기개입 프로그램의 개발,
(1997) 상풍사고 생존자들에서 스트레스 대처방식과 심리적 고통의 단계,
(1997) 삼풍 사고 생존자들의 정신과적 증상,
(2002) 버스사고 피해자의 심리적 특성 및 외상후 스트레스 장애 발병 관련 변인,
(2004) 대구지하철참사 청소년생존자의 심리사회적 적응을 위한 인지행동적 위기상담의 효과,
(2003) 일개 지역사회 재해 주민의 외상 후 스트레스 장애 정도와 관련요인 분석,
(2004) 재난피해의 심리적 영향과 재난극복을 위한 심리적 조력의 방법: 아동을 중심으로,
(2003) 사고공화국에 대한 심리학적 제의: 안전사고의 심리적 기제와 대안 모색에 관한 여덟 편의 논문을 안내하면서,
(2004) 전쟁으로 인한 PTSD 집단과 사고로 인한 PTSD집단의 MMPI 프로파일 비교,
(2003) 위기 유가족을 위한 단기 집단상담 프로그램의 개발,
(2004) 대구지하철참사 유가족의 심리사회적 적응을 위한 인지행동적 위기상담의 효과,
(2003) Single-session early psychological interventions following traumatic events,
(1997) A randomised controlled trial of psychological debriefing for victims of acute burn trauma,
(2001) Cognitive and emotional reactions to traumatic events: Implications for short-term intervention,
(2003) Early predictors of posttraumatic stress disorder,
(2003) Treating acute posttraumatic reactions in children and adolescents,
(2000) Psychological debriefing: Controversy and challenge,
(1997) The process in psychological debriefing,
(2001) Effectiveness of psychological debriefing,
(2006) Community mental health response to crisis,
(2006) Tsunami: Understanding mental health consequences and the unprecedented response,
(2005) An integrated model of school crisis preparedness and intervention,
(2003) A trauma and recovery model for victims and their families after a catastrophic school shooting: Focusing on behavioral, cognitive, and psychological effects and needs,
(2003) Trauma related critical incident debriefing for adolescents,
(2004) Natural disaster and mental health in Asia,
(2003) Do one-shot preventive interventions for PTSD work? A systematic research synthesis of psychological debriefings,
(2006) Resilience in the face of potential trauma: Clinical practices and illustrations,
(2003) Does early psychological intervention promote recovery from posttraumatic stress?,
(1983) Journal of Emergency Medical Services,
(2002) Psychological interventions for terroristic trauma: Symptoms, syndromes, and treatment strategies,
(2006) Crisis in context theory: an ecological model,
(2004) Crisis prevention and intervention: A survey of school psychologists,
(1995) Best practices in crisis intervention, Washington, DC: The National Association of School Psychologist
(2005) Crisis intervention handbook, New York: Oxford
(2003) Psychological debriefing with children and young people following traumatic events,
(1999) Counseling the culturally different: Theory and practice, New York: Wiley
(2000) Group treatment of trauma survivors following a fatal bus accident: Integrating theory and practice,
(2002) The community crisis response team training manual, Washington, DC: NOVA
(2001a) Post-traumatic stress disorder in children and adolescents,
(2001b) When disaster strikes-The need to be ‘wise before the event’: Crisis intervention with children,