바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

청소년 자살에 대한 고등학교 교사의 지식과 오해

High school teachers' knowledge and misconception on youth suicide

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2007, v.13 no.2, pp.97-117
이승연 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 현재 우리나라의 고등학교 교사들이 자살 위험을 보이는 학생들을 사전에 식별하여 적절한 중재활동으로 연결시킬 수 있는지를 알아보고자 하였다. 이를 위해 390명의 남녀 교사들을 대상으로 설문지를 실시하여, 청소년 자살과 관련된 요인들에 대한 교사들의 지식수준과 자살에 대한 오해에 대해 살펴보았다. 또한 자살 위험성이 있는 학생들이 식별되었을 때, 그들이 일반적으로 취하는 중재방법들에 대해서도 알아보았다. 본 연구에서 교사들은 자살위험이 있는 학생들을 식별해 낼 수 있을 만큼 자살관련요인에 대한 충분한 지식을 갖고 있지 않았으며, 대부분이 스스로 그러한 학생들을 선별해 낼 수 있다고 믿지 않았다. 자살에 대한 오해는 우려만큼 많지 않았지만, 몇몇 오해들은 자살의 중재와 관련하여 여전히 문제로 남아 있었다. 한편, 교사들의 중재방법은 주로 교사들 개인에 의한 전략들로 이루어지며, 매우 제한적이었다. 효과적인 청소년 자살예방을 위하여 자살관련요인과 즉각적인 중재전략들에 초점을 둔, 교사들을 위한 자살예방 교육이 시급하다.

keywords
suicide prevention, knowledge on suicide-related factors, misperception on suicide, teacher suicide prevention training., 자살예방, 자살관련요인에 대한 지식, 자살에 대한 오해, 교사 자살예방 교육

Abstract

The goal of this study was to find out how prepared Korean high school teachers are to identify suicidal students and connect them to appropriate resources. This study surveyed 390 high school teachers in terms of their level of knowledge on youth suicide and their misconception on suicide. In addition, this study examined what kind of actions they usually take once they identify suicidal students. Results indicated that high school teachers in Korea did not have sufficient knowledge to identify suicidal students and they did not think they are capable of identifying those students. Although their misconception on youth suicide was not as pervasive as expected, some of the misconception were still problematic in relation to suicide intervention. Furthermore, their intervention strategies for suicidal students were quite limited, focusing on isolated individual efforts. It is critical to develop and implement teacher training programs for youth suicide prevention which address suicide risk factors, warning signs, crisis response, and referral procedures.

keywords
suicide prevention, knowledge on suicide-related factors, misperception on suicide, teacher suicide prevention training., 자살예방, 자살관련요인에 대한 지식, 자살에 대한 오해, 교사 자살예방 교육

참고문헌

1.

(2005) 청소년 동성대자의 동성애 관련특성이 자살 위험성에 미치는 영향,

2.

(2004) 한국청소년의 우울과 자살,

3.

(2005) 청소년의 자살시도 예측 요인 - 수도권과 광역시 거주 청소년을 대상으로,

4.

(2005) 자살예방 5개년 종합대책,

5.

(2005) 한국 청소년의 자살생각에 대한 위험요인과 보호요인: 성과 발달시기의 조절효과,

6.

(2004) 청소년 자살 고위험 집단의 심리적 특성,

7.

(2005) 스트레스, 부모-자녀간 의사소통 및 청소년 자살생각간의 관계,

8.

(2002) 중고등학교 청소년의 자살사고 및 자살시도의 유병률과 자살시도의 위험요인에 관한 연구,

9.

(2005) 사망원인 통계결과,

10.

(2002) Adolescent suicide: An ecological approach,

11.

(1994) Suicide prevention in the schools Guidelines for middle and high school settings,

12.

(1990) Popular misconceptions about suicide,

13.

(1989) Knowledge about suicide as a function of experience, Leenaars

14.

(2004) Factors associated with suicidal phenomena in adolescents,

15.

(1983) The role of the high school professional in identifying and managing adolescent suicidal behavior Journal of Youth and Adolescence,

16.

(2004) Educator effectiveness in identifying symptoms of adolescents at risk for suicide,

17.

(2006) A guide to crisis intervention, Belmont, CA: Thompson

18.

(1992) Adolescents' experience with and response to suicidal peers,

19.

(2000) Preventing adolescent suicide: Do school counselors know the risk factors?,

20.

(1999a) How confident do high school counselors feel in recognizing students at risk for suicide?,

21.

(1999b) High school health teachers' perceived self-efficacy in identifying students at risk for suicide,

22.

(1998) Youth Suicide: The knowledge and attitudes of Australian teachers and clergy,

23.

(2004) Teachers' knowledge of facts and myths about suicide,

24.

(2005) Perceived academic performance, self-esteem and locus of control as indicators of need for assessment of adolescent suicide risk: implications for teachers,

25.

(2004) At-risk youth. Belmont, Belmont, CA: Thompson

26.

(1989) Prevention of suicidal behavior in adolescents The role and training of teachers,

27.

(2005) Clinical challenges following an adolescent's death by suicide: Bereavement issues faced by family, friends, schools, and clinicians,

28.

(1995) Best practices in suicide intervention, Washington, DC: The National Association of School Psychologist

29.

(1999) Coping with crisis: Lessons learned, Long Mont, CO: Sopris West

30.

(1995) Best practices in crisis intervention, Washington, DC: The National Association of School Psychologist

31.

(1991) Views of adolescents Archives of Psychiatric Nursing,

32.

(2002) Prevention of youth suicide: how well informed are the potential gatekeepers of adolescents in distress?,

33.

(2006) Depression and suicide during adolescence, Malden, MA: Blackwell Publishing

34.

(2001) Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with suicidal behavior,

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제