바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A model for person-oriented unification education: Based on the stages of the unification

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2008, v.14 no.특집, pp.519-544


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to propose what psychological education is needed for activation of interchange between the South Korea and the North Korea and ultimately for the completion of Korean unification. We learned this reason from the German unification case. The Germany was unified 17 years ago, but many researchers evaluate that it will take about 30 years more for German people to complete real and inner unification. So, we proposed our own unification education in a psychological aspect for faster and inner unification, which is based on the principle that we should go ahead according to our situation, not simply follow the way Germany went. Therefore, we should start psychological education for unification from now on, even though unification is not accomplished at the present and Germany didn't do that. Because we can predict the pre-unification (interchange) stage would be long unlike the Germany, psychological education for unification is needed during this interchange stage consistently. For the person-oriented unification education, we should educate adaptation-enhancement strategy for each person to keep psychological stability in the interchange and unification stage, beyond simply educating ideology focusing on the political and structural unification.

keywords
통일, 교류, 교육, 심리, 통합, unification, interchange, education, psychology, integration

Reference

1.

김영탁, (1997) 독일통일과 동독재건과정, 한울아카데미

2.

김용민, (2004) 갈등을 넘어 통일로-화해와 조화의 공동체를 위하여, 통일교육원

3.

김정훈, (2001) 분단체제와 반공병영사회의 담론적 형성-반공주의,발전주의,민족주의의 접합, 2001년 역사문제연구소 심포지엄

4.

김해순, (2002) 통일 이후 동서독 주민들의 갈등과 사회통합:통일교육에의 시사점, 통일교육원

5.

민족통일연구원, (1994) 통일문화연구(上), 민족통일연구원

6.

민족통일연구원, (1994) 통일문화연구(下), 민족통일연구원

7.

박종철, (2004) 통일 이후 갈등해소를 위한 국민통합 방안, 통일연구원

8.

백낙청, (1998) 흔들리는 분단체제, 창작과비평사

9.

성태규, (2002) 동독주민의 ‘2등 국민’ 의식의 원인에 관한 일고: 경제적 요인을 중심으로, 사회과학연구

10.

이장호, (1999) 통일의 심리학적 접근. 21세기 민족통일에 대한 사회과학적 접근, 서울대학교출판부

11.

이종한, (2005) 오늘의 마음으로 읽는 내일의 통일: 지지, 반대, 무관심의 스펙트럼, 통일부 통일교육원

12.

이해영, (2000) 독일은 통일되지 않았다, 푸른숲

13.

전태국, (2000) 사회통합의 전망과 과제, 한국심리학회 2000년도 춘계심포지움

14.

정상돈, (2001) 독일의 정치교육:통일문제와 관련하여.남북한 문화공동체의 지속과 변동,남북한 사회문화 변동과 21세기 한국인상(2), 교육인적자원부

15.

정현백, (2002) 통일교육과 평화교육의 만남, 통일교육원

16.

차재호, (1993) 남북한 통일에 대한 심리학적 조망. 한국 심리학회 편. 남북의 장벽을 넘어서: 통일과 심리적 화합, 한국심리학회

17.

차재호, (2000) 통일에 있어 심리적 통합의 전망과 과제, 한국심리학회 2000년도 춘계심포지움

18.

채구묵, (1998) 독일통일의 후유증과 한국통일, 한국사회학

19.

채정민 ; 이종한, (2004) 심리학적 관점에서의 남북한 문화이질성:북한이탈주민의 심리적 적응을 중심으로, 한국심리학회지:사회문제

20.

채정민, (2007) 독일의 정신건강 연구를 통해 본 한국의 통일심리학 방향, 한국심리학회지:사회문제

21.

한만길, (2001) 통일교육의 이론과 실천, 교육과학사

22.

한만길, (2003) 통일교육의 실태조사 및 성과분석, 통일연구원

23.

이종한 ; 채정민 ; 한성열 ; 이영이 ; 금명자, (2007) 남한주민과 북한이탈주민의 대인관계와 문화적응 향상을 위한 프로그램, 한국심리학회지:사회문제

24.

함택영 ; 구갑우 ; 김용복 ; 이향규, (2003) 남북한 평화체제의 건설과 통일교육:연합제와 낮은 단계의 연방제의 수렴을 중심으로, 국가전략

25.

Galtung, J., (1989) The neutralization approach to Korean reunification. Korean reunification: Alternative pathway, Praeger

26.

Genosko, J., (2000) 독일의 내적 통일에 대한 중간결산, 통독 10주년 기념 한,독 특별심포지움

27.

Schmitt, M., (1997) Ergebnisbericht: Gerechtigkeit als innerdeutsches Problem, GIP. Uni. Trier.

28.

Schwartz, B. I., (1993) Culture, modernity, and nationalism-Further reflections, Daedalus

29.

Steiner, H., (1999) 독일 통일과정에서 사회과학의 역할. 민족통일과 사회통합-독일의 경험과 한국의 미래, 한국사회학회편,

30.

Weidenfeld, W., (1996) Handbuch zur deutschen Einheit, Aktualiseierte Neuausg, Frankfurt/Main; New York

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues