바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

문화 지능과 성격, 문화 경험의 관계 탐색: 해외 유학생 표본을 중심으로

The Relationship Between Cultural Intelligence with Experiences and Personality: Among Korean Students Studying Abroad

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2015, v.21 no.2, pp.159-176
김민희 (한국상담대학원대학교)
김명철 (서울대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 인류 사회의 연결성 증가와 각국 공동체의 다문화성 증가에 따라 그 중요성이 부각되고 있는 문화 지능의 특성을 탐구하고자 하였다. 이를 위해 문화 지능 개념을 소개하고 문화 지능 측정도구인 CQS의 구조와 타당도를 확인하고, 특히 성격과 문화 경험이 문화 지능과 갖는 관계를 파악함으로써 향후의 문화 지능 연구에 아이디어를 제시하고자 하였다. 재외 한국인 유학생들 143명을 대상으로 연구를 실시한 결과 CQS의 요인 구조는 문화 지능의 이론적 구조와 적절히 부합하는 것으로 확인되었으며 또한 문화 진입 스트레스, 학업스트레스 등 유학생의 일반적 적응 지표와도 관계를 갖는 것으로 나타나 CQS가 문화지능을 측정하는 타당한 도구임을 확인하였다. 다음으로 성격과 문화 경험이 CQS로 측정되는 문화 지능 점수와 어떤 관계를 갖는지 확인해보았으며, 그 결과 CQS 문화 지능이 문화적 경험보다는 성격과 더 큰 관련이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 결과와 관련된 연구적 함의와 미래 연구를 위한 제안 사항을 논하였다.

keywords
문화 지능, CQS, 성격, 문화 경험, cultural intelligence, CQS, personality, cultural experience

Abstract

This study was conducted to revalidate CQS and to examine the factors influencing cultural intelligence among Korean students studying abroad. 143 Korean students in USA and Canada were participated in the survey. Confirmatory factor analysis identified a model with four factors and CQS has negative correlation with acculturation stress and academic stress but positive correlation with subjective wellbeing. This findings suggest that CQS is a reliable and valid scale. Hierarchical regression analyses confirmed that personality is more significant predictor than cultural experiences for CQS. Discussion focuses on the importance of the findings, limitations and future directions.

keywords
문화 지능, CQS, 성격, 문화 경험, cultural intelligence, CQS, personality, cultural experience

참고문헌

1.

고설동 (2012). 재한 중국유학생의 문화적응 유형에 따른 지각된 사회적 지지, 대인관계 스트레스 대처. 부산대학교 대학원 심리학과 석사학위논문.

2.

김경숙, 김민희 (2014). 학업스트레스와 문화진입스트레스가 한국인 해외유학생의 심리적 적응에 미치는 영향해외유학생의 문화진입 스트레스와 학업스트레스가 심리적 적응에 미치는 영향. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 20, 67-88.

3.

金參花 (2005). 다문화적 맥락에서의 대인관계 교육 프로그램 개발: 재한 중국유학생을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

4.

김지현, 김복환, 하문선 (2011). 간편형 한국어 BFI 타당화 연구. 인간이해, 32(1), 47-65.

5.

김현옥 (2011). 재한 동아시아유학생의 문화적응, 지각된 차별감, 민족유형이 심리적 안녕감과 우울에 미치는 영향. 충북대 대학원 석사학위 논문.

6.

김희태, 권영덕 (2007). 다문화 가정 유아의 유아교육기관에의 적응과 변화 과정. 미래유아교육학회지, 14(1), 95-117.

7.

문한식, MorrisTony, 김정완 (2013). 재한 여학생들의 유학생활 부적응에 따른 스포츠 참여가 심리적 안녕감, 자아존중감 및 학교적응에 미치는 효과, 한국체육교육학회, 18(1), 29-52.

8.

오경자, 박규리, 오서진 (2010). 해외거주 후 국내대학에 진학한 귀국 대학생의 문화적응양상과 심리사회적 적응. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 16(1), 125-146.

9.

이승종 (1995). 문화이입과정 스트레스와 유학생 신념체계 및 사회적 지지와의 관계. 연세대학교 대학원 교육학 석사학위 논문.

10.

이진석 (2007). 문화콘텐츠산업의 해외시장 진출전략에 관한 연구. 조선대학교 대학원 박사학위논문.

11.

정준구 (2009). 장애자녀 부모의 양육 스트레스, 가족여가 및 가족기능이 심리적 안녕감에 미치는 영향에 관한 연구. 경남대학교 박사학위 논문.

12.

조명한, 차경호 (1998). 삶의 질에 대한 국가간 비교. 서울: 집문당.

13.

Ang, S., Van Dyne, L., & Koh, C. (2006). Personlality correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Group & Organization Management, 31, 100-123.

14.

Ang, S., Van Dyne, L., Koh C., Ng, K. Y., Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence: Its measurement and effects on cultural judgment and decision making, cultural adaptation and task performance. Management and Organization Review, 3, 335-371.

15.

Chen, A. S. -y., Lin, Y. -c., & Sawangpattanakul, A. (2011). The relationship between cultural intelligence and performance with the mediating effect of culture shock: A case from Philippine laborers in Taiwan. International Journal of Intercultural Relations, 35, 246-258.

16.

Cox, T. (1993). Cultural diversity in organizations: Theory, research and practice. SF: Berrett- Koehler.

17.

Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.

18.

Earley, P. C., & Ang, S. (2003). Cutural Intelligence: Individual interactions across cultures. Palo Alto, CA: Stanford University Press.

19.

Fischer, R. (2011). Cross-cultural training effects on cultural essentialism beliefs and cultural intelligence. International Journal of Intercultural Relations, 35, 767-775.

20.

Groves, K. S., & Feverherm, A. E. (2011). Leader cultural intelligence in context: Testing the moderating effects of team cultural diversity on leader and team performance. Group & Organization Management, 36, 535-566.

21.

Hodges, N., Watchravesringkan, K., Karpova, E., Hegland, J., O’'Neal, G., & Kadolph, S. (2011). Collaborative development of textile and apparel curriculum designed to foster student's global competence. Family and Consumer Sciences Research Journal, 39, 325-338.

22.

Imai, L., & Gelfand, M. J. (2010). The culturally intelligent negotiator: The impact of cultural intelligence(CQ) on negotiation sequences and outcomes. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 112, 83-98.

23.

John, O. P., & Srivastava, S. (1999). The Big Five trait taxonomy: History, measurement and Theoretical Perspectives. In L. A. Pervin & O. P. John (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 102-138). New York: Guilford.

24.

Kanter, R. M. (1995). World Class: Thriving locally in the global economy. New York, NY: Simon & Schuster.

25.

Kim, Y, J., & Van Dyne, L. (2012). Cultural intelligence and international leadership potential: The importance of contact for members of the majority. Applied Psychology: An International Review, 61, 272-294.

26.

Koyama, C. (2005). Acculturation stress and alcohol among international college students in a U. S. community college setting. Unpublished Doctoral dissertation Virginia poly technician Institute and State University.

27.

Lee, M., & Larson, R. (2000). The Korean examination hell: Log hours of studying, distress, & depression. Journal of Youth and Adolescence, 29(2), 249-271.

28.

Lee, L. -Y., & Sukoco, B. M. (2010). The effects of cultural intelligence on expatriate performance: The moderating effects of international experience. The International Journal of Human Resource Management, 21, 963-981.

29.

Lubart, T. I. (1990). Creativity and cross-cultural variation. International Journal of Psychology, 25, 39-59.

30.

Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.

31.

Matsumoto, D., & Hwang, H. C. (2013). Assessing cross-cultural competence: A review of available tests. Journal of Cross-Cultural Psychology, 44, 849-873.

32.

Moon, T. (2010). Emotional intelligence correlates of the four-factor model of cultural intelligence. Journal of Managerial Psychology, 25, 876-898.

33.

Ng, K. Y., Van Dyne, L., & Ang, S. (2009a). Developing global leaders: The role of international experience and cultural intelligence. Advances in Global Leadership, 5, 225-250.

34.

Ng, K. Y., Van Dyne, L., & Ang, S. (2009b). From experience to experiential learning: Cultural intelligence as a learning capability for global leader development. Academy of Management Learning & Education, 8, 511-526.

35.

Ng, K. Y., Van Dyne, L., & Ang, S. (2012). Cultural intelligence: A review, reflections, and recommendations for future research. In A. M. Ryan, F. T. Leong, & F. L. Oswald (Eds.), Conducting Multinational Research: Applying organizational psychology in the workplace(pp. 29-58). Washington, DC: American Psychological Association.

36.

O'Reilly, C. A., & Chatman, J. A. (1996). Culture as social control: Corporations, cults and commitment. Research in Organizational Behavior, 18, 157-200.

37.

Ramsey, J. R., Leonel, J. N., Gomes, G. Z., & Monteiro, P. R. R. (2011). Cultural intelligence’'s influence on international business traveler’s stress. Cross-Cultural Management: An International Journal, 18, 21-37.

38.

Reichard, R. J., Dollwet, M., & Louw-Potgieter, J. (2013). Development of cross-cultural psychological capital and its relationship with cultural intelligence and ethnocentrism. Journal of Leadership & Organizational Studies, 19, 150-164.

39.

Rockstuhl, T., Seiler, S., Ang, S., Van Dyne, L., & Annen, H. (2011). Beyond general intelligence (IQ) and emotional intelligence(EQ): The role of cultural intelligence(CQ) on cross-border leadership effectiveness in a globalized world. Journal of Social Issues, 67, 825-840.

40.

Sandhu D. S., & Asrabadi, B. R. (1994). Development of acculturative stress scale for international students: Preliminary findings. Psychological Reports, 75(1), 435-448.

41.

Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33, 464-481.

42.

Sternberg, R. J., & Detterman, D. K. (1986). What is intelligence? Norwood, NJ: Ablex.

43.

Templer, K. J., Tay, C., & Chandrasekar, N. A. (2006). Motivational cultural intelligence, realistic job preview, realistic living conditions preview, and cross-cultural adjustment. Group & Organization Management, 31, 154-173.

44.

Van Dyne, L., Ang, S., & Koh, C. (2008). Development and validation of the CQS: The cultural intelligence scale. In S. Ang & L. Van Dyne (Eds.), Handbook of Cultural Intelligence: Theory, measurement, and applications. New York, NY: Sharpe.

45.

Van Dyne, L., Ang, S., Ng, K. Y., Rockstuhl, T., Tan, M. L., & Koh, C. (2012). Sub-demensions of the four factor model of cultural intelligence: Expanding the conceptualization and measurement of cultural intelligence. Social and Personality Psychology Compass, 6, 295-313.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제