바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

성인의 스트레스, 사회적 지원과 대처: 자기효능감 수준별 분석

Stress, Social Support and Coping of Adults According to Level of Self-Efficacy

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2017, v.23 no.2, pp.295-332
https://doi.org/10.20406/kjcs.2017.05.23.2.295
박영신 (인하대학교)
손주연 (인하대학교)
송옥란 (인하대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 자기효능감 수준별 성인의 스트레스, 사회적 지원과 대처의 차이를 규명하는데 주된 목적이 있다. 분석대상은 초, 중, 고등학생 자녀를 둔 성인 899명(남 399, 여: 500)이었다. 자유반응문항에 대한 채점자간 신뢰도는 93.4%, Kappa 계수는 .920이었으며, 양적 측정변인의 신뢰도는 α=.87∼.92이었다. 분석결과, 첫째, 성인의 스트레스 생활사건으로 경제적 어려움이 가장 대표적이고 그 다음으로 자녀 양육, 직장 업무 등이 포함되었는데, 자기효능감 하집단이 상집단보다 경제적 어려움을 많이 지적하였다. 자기효능감 수준별 스트레스 증상에서 유의한 차이가 있었는데, 자기효능감 하집단이 상집단보다 스트레스 증상이 강하였다. 둘째, 스트레스 상황에서 사회적 지원 제공자는 가족이 가장 대표적이었고, 이외에 자기자신, 친구 등의 순서로 포함되었는데, 자기효능감 상집단은 가족의 지원을 가장 많이 받는 반면에, 하집단은 사회적 지원 없이 자기자신이 해결하는 경우가 가장 많았다. 자기효능감 수준별 인간관계에서 유의한 차이가 있었는데, 자기효능감 상집단이 하집단보다 부모자녀관계와 부부관계 및 직장상사관계에서 갈등이 적었다. 셋째, 스트레스 상황에서 사회적 지원 유형으로는 정서적 지원이 가장 대표적이었으며, 그 다음으로 도움 없음, 조언 등이 포함되었는데, 자기효능감 하집단은 상집단보다 도움없음이, 상집단은 하집단보다 조언의 비율이 상대적으로 높았다. 자기효능감 수준별 정서적 지원에서 유의한 차이가 있었는데, 자기효능감 상집단이 하집단보다 배우자나 직장상사로부터 정서적 지원을 많이 받았다. 넷째, 스트레스 상황에서 대처방법으로 자기조절, 직접적 문제 해결, 없음 등이 부각되었는데, 자기효능감 상집단은 직접적 문제 해결이, 하집단은 대처방법 없음이 가장 많았다. 자기효능감 수준별 스트레스 대처에서 유의한 차이가 있었는데, 자기효능감 상집단이 하집단보다 스트레스 대처를 더 잘 하였다.

keywords
자기효능감, 스트레스 생활사건, 스트레스 증상, 사회적 지원 제공자, 사회적 지원 유형, 대처방법, 대처, 토착심리, Self-efficacy, experience with stress, stress symptoms, social supporter, type of social support, coping style, coping, indigenous psychology

Abstract

The main purpose of this research is to analyze stress, social support and coping behavior of adults based on their level of self-efficacy. A total of 899 adults (399 male; 500 female), each with a child attending either elementary and secondary school, participated in the study. The inter-rater reliability for the open-ended questionnaire utilized in the study was 93.4%, with a Kappa coefficient of .92. The range of Cronbach α for the variables measured through a quantitative method was .87∼.92. The results were as follows: First, the representative responses to the question about their most painful stress experiences were, financial difficulties, child rearing and duties of workplace. The Lower Efficacy group, compared to the Upper Efficacy group, responded much more with financial difficulties related responses. There were significant differences in the level of stress symptoms according to level of self-efficacy. The Lower Efficacy group expressed stronger levels of stress symptoms when compared to the Upper Efficacy group. Second, in terms of social support, the participants responded that they received the most help from their family members, followed by none(self), and friends. When comparing the two efficacy groups, the Upper Efficacy group responded most frequently that they received social support from their family members, whereas the Lower Efficacy group indicated none. There were significant differences in the level of relational conflicts according to the level of self-efficacy. The Upper Efficacy group showed much less conflict in parent-child relations, spousal relations and relations with their boss, compared to the Lower Efficacy group. Third, for the type of social support participants received, the most frequent response was emotional support, followed by none, and advice. Relatively, when comparing the two groups with each other, the Lower Efficacy group responded more frequently with none, whereas for the Upper Efficacy group responded more frequently with advice. There were significant differences in the amount of emotional support received according to level of self-efficacy. The Upper Efficacy group received much more emotional support from their spouses and their bosses compared to the Lower Efficacy group. Fourth, the most frequently adopted coping style to stress was self-regulation, followed by direct problem solving, and nothing(none). The most frequent response for the Upper Efficacy group was direct problem solving, whereas for the Lower Efficacy group was nothing(none). There was a significant difference in coping efficiency to stress according to level of self-efficacy. The Upper Efficacy group coped more efficiently with stress than the Lower Efficacy group.

keywords
자기효능감, 스트레스 생활사건, 스트레스 증상, 사회적 지원 제공자, 사회적 지원 유형, 대처방법, 대처, 토착심리, Self-efficacy, experience with stress, stress symptoms, social supporter, type of social support, coping style, coping, indigenous psychology

참고문헌

1.

김미라, 이지연, 이인숙 (2011). 초등교사의 기능적 완벽주의 성향과 소진의 관계: 교사 효능감의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 8(1), 1-15.

2.

김유선, 김명소, 한영석 (2013). 직장인의 직무소진에 대한 남녀 차이 분석. 한국심리학회지: 여성, 18(2), 317-337.

3.

김의철, 박영신 (1997). 스트레스 경험, 대처와 적응결과: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 2(1), 96-126.

4.

김의철, 박영신 (1999a). IMF시대가 한국인의 스트레스에 미친 영향: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 건강, 4(1), 57-79.

5.

김의철, 박영신 (1999b). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 교육심리연구, 13(1), 99-142.

6.

김의철, 박영신 (2001). IMF시대 한국 학생과 성인의 스트레스와 대처양식 및 생활만족도에 대한 연구: 사회적 지원과 자기효능감과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 6(1), 77-105.

7.

김의철, 홍천수, 이정권, 박영신 (2005). 건강과 삶의 질에 영향을 주는 요인에 대한 분석: 자기효능감, 사회적 지원 및 질병관리를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 143-181.

8.

김정미, 임희선, 허성호 (2014). 한국판 부모 양육효능감 검사 및 배우자 양육협력 검사의 타당화 연구. 한국심리학회지: 발달, 27(2), 1-21.

9.

박영신, 김의철 (2008). 배우자의 사회적 지원, 자녀에 대한 신뢰 및 자기효능감이 성인의 가정생활만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 71-101.

10.

박영신, 김의철 (2000). 경제 불황기의 실직자와 직장인 스트레스 경험, 대처와 사회적 지원: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 사회문제, 6(1), 85-117.

11.

박영신, 김의철 (2004). 한국인의 부모자녀관계: 토착심리 탐구. 파주: 교육과학사.

12.

박영신, 김의철 (2013). 한국인의 성취의식: 토착심리 탐구. 파주: 교육과학사.

13.

박영신, 김의철 (2014). 한국인의 행복과 삶의 질: 토착심리 탐구. 파주: 교육과학사.

14.

박영신, 김의철 (2016). 한국인의 스트레스: 토착심리 탐구. 파주: 교육과학사.

15.

박영신, 김의철, 김묘성 (2002). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 접근. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 105-135.

16.

박영신, 안귀옥 (2012). 부부갈등, 부모역할, 자기효능감이 기혼남녀의 이혼의도에 미치는 영향. 인간발달연구, 19(2), 65-90.

17.

박영신, 이경란 (2014). 직장인의 직무만족도 형성에 대한 연구: 정서적 지원, 어려움극복효능감, 스트레스 및 직무성취도의 영향. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 20(4), 469-491.

18.

박영신, 이경란, 안자영, 이상희 (2015). 직장인의 스트레스 증상과 대처 관련 변인에 대한 연구: 정서적 지원, 자기효능감, 직무만족도, 직무성취도를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 21(3), 317-338.

19.

박영신, 전성숙, 손주연, 박영자, 송옥란, 쩜 (2016). 청소년의 스트레스와 사회적 지원에 관한 연구: 스트레스 생활사건, 사회적 지원 제공자와 유형을 중심으로. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 22(4), 487-522.

20.

서민정, 장은진, 정철호, 최상용 (2003). 주의력 결핍-과잉행동장애 아동 어머니의 양육스트레스, 우울감, 부모효능감에 관한 연구: 정서장애 아동과 일반아동 어머니와의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 8(1), 69-81.

21.

성태제 (2010). 현대교육평가. 서울: 학지사.

22.

신은경, 이익섭, 이한나 (2008). 척수손상 장애인의 사회참여에 관한 자아효능감과 지각된 사회적 지지의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 13(3), 625-643.

23.

안상수, 신강현, 한영석, 탁진국, 유태용, 한태영, 황종오 (2005). 중 장년층 실직자의 실직에 따른 반응과 구직활동: 남녀차이를 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 10(3), 375-404.

24.

오옥선 (2014). 다문화가정 어머니의 낙관성과 심리적 안녕감이 임파워먼트에 미치는 영향. 한국심리학회지: 여성, 19(2), 93-116.

25.

유미숙, 전정미, 백소윤 (2008). 놀이치료사가 지각한 자기효능감이 치료관계에 미치는 영향: 대인관계성향의 중재효과를 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 20(3), 615-634.

26.

유선명, 유태용 (2015). 일로부터 심리적 분리의 선행변인과 심리적 분리가 과업수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 28(2), 127-149.

27.

윤아랑 (2013). 업무환경 요인 및 개인 내적 요인이 상담자 소진에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 32(4), 967-988.

28.

위지희, 채규만 (2015). 양육불안 척도 개발 및 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 34(4), 945-970.

29.

임수진, 김혜숙 (2011). 자기효능감, 지각된 지지, 내재적 동기가 성폭력 상담소 종사자의 심리적 소진에 미치는 영향. 한국심리학회지: 여성, 16(4), 461-475.

30.

장수지 (2010). 긍정적 부정적 성역할정체감과 부부관계 적응의 관계: 사회적지지 제공 및 부부관계 효능감의 매개효과 검토. 한국심리학회지: 여성, 15(1), 1-23.

31.

장희정, 방희정, 옥 정 (2005). 체벌에 대한 신념, 양육 스트레스가 체벌 행동을 매개로 아동 부적응에 미치는 영향: 양육효능감 중재효과를 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 18(3), 143-163.

32.

전진수, 신강현, 김완석, 권정혜 (2007). 당뇨스트레스가 우울에 미치는 영향: 개인차 변수들의 조절효과. 한국심리학회지: 건강, 12(4), 851-868.

33.

조성연, 문미란 (2006). 성인대학생의 진로결정 자기효능감 증진 프로그램 개발 및 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(4), 731-748.

34.

채숙희 (2006). 알코올의존의 재발 모형 개발: 심리적 위험요소 중심으로. 한국심리학회지: 일반, 25(2), 121-142.

35.

최유진, 손은정 (2016). 경력단절여성의 배우자 지지와 진로탄력성이 진로준비행동에 미치는 영향: 진로자기효능감의 매개효과. 한국심리학회지: 여성, 21(4), 749-768.

36.

한금선, 박은영, 전겸구 (2004). 만성피로환자의 스트레스 증상에 영향을 미치는 요인에 대한 탐색적 연구. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 131-145.

37.

한혜영, 현명호 (2006). 성인애착과 결혼만족: 부부 조망수용과 갈등해결 효능감의 매개효과. 한국심리학회지: 임상, 25(4), 935- 952.

38.

황명선, 신효정 (2015). 교사가 지각하는 학생의 문제행동이 교사 소진에 미치는 영향: 교사효능감을 통한 사회적 지지의 매개된 조절효과. 한국심리학회지: 학교, 12(1), 87-109.

39.

황인호 (2005). 상담자의 자기효능감과 역전이 행동 및 상담협력관계가 상담만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 17(3), 547-563.

40.

Bandura, A. (1995). Manual for the construction of self-efficacy scales. Unpublished manuscript, Stanford University, USA.

41.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

42.

Blackburn, L., & Owens, G. P. (2015). The effect of self-efficacy and meaning in life on posttraumatic stress disorder and depression severity among veterans. Journal of Clinical Psychology, 71(3), 219-228.

43.

Bosmans, M. W. G., Hofland, H. W., De Jong, A. E., & Van Loey, N. E. (2015). Coping with burns: The role of coping self-efficacy in the recovery from traumatic stress following burn injuries. Journal of Behavioral Medicine, 38(4), 642-651.

44.

Cawte, J. (1972). Cruel, poor and brutal nations. Honolulu: University of Hawaii Press.

45.

Chiu, S. I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on taiwanese university student: A mediation model of learning self-efficacy and social self-efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57.

46.

Dunning, M. J., & Giallo, R. (2012). Fatigue, parenting stress, self-efficacy and satisfaction in mothers of infants and young children. Journal of Reproductive and Infant Psychology, 30(2), 145-159.

47.

Farkas, C., & Valdés N. (2010). Maternal stress and perceptions of self-efficacy in socioeconomically disadvantaged mothers: An explicative model. Infant Behavior and Development, 33(4), 654-662.

48.

Fava, J. L., Ruggiero, L., & Grimley, D. M. (1998). The development and structural confirmation of the Rhode Island Stress and Coping Inventory. Journal of Behavioral Medicine, 21(6), 601-611.

49.

Khani, R., & Mirzaee, A (2015). How do self-efficacy, contextual variables and stressors affect teacher burnout in an EFL context? Educational Psychology, 35(1), 93-109.

50.

Kim, U. (1999). After the crisis in social psychology: Development of the transactional model of science. Asian Journal of Social Psychology, 1, 1-19.

51.

Kim, U., & Berry, J. (1993). Indigenous psychologies: Experience and research in cultural context. Newburry Park, CA: Sage.

52.

Kim, U., & Park, Y. S. (2004). Indigenous psychologies. In Spielberger (Ed.). Encyclopedia of applied psychology, vol. 2. 263-269. Oxford: Elsevier Academic press.

53.

Kim, U., Triandis, H. C., Kagitcibasi, C., Choi, S. C., & Yoon, G. (1994). Individualism and collectivism: Theory, method, and applications. Thousand Oaks, CA: Sage.

54.

Kim, U., Yang, K. S., & Hwang, K. K. (2006). Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context. New York: Springer.

55.

Kim, U., & Park, Y. S. (2000). Confucianism and family values: Their impact of educational achievement in Korea. Freie universitat Berlin, Institut fur allgemeine padagogik. Zeitschrift fur Erziehungs-wissenschaft, 3(2), 229-249.

56.

Kim, U., & Park, Y. S. (2006). Factors influencing academic achievement in relational cultures: The role of self, relational and collective efficacy. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents, 267-285. Greenwich, CT: Information Age Publishing.

57.

Klassen, R. M., & Durksen, T. L. (2014). Weekly self-efficacy and work stress during the teaching practicum: A mixed methods study. Learning and Instruction, 33, 158-169.

58.

Klassen, R. M., Usher, E. L., & Bong, M. (2010). Teachers’ collective efficacy, job satisfaction, and job stress in cross-cultural context. Journal of Experimental Education, 78(4), 464-486.

59.

Klassen, R. M., Wilson, E., Siu, A. F. Y., Hannok, W., Wong, M. W., Wongsri, N., Sonthisap, P., Pibulchol, C., Buranachaitavee Y., & Jansem, A. (2013). Preservice teachers’ work stress, self-efficacy, and occupational commitment in four countries. European Journal of Psychology of Education, 28(4), 1289-1309.

60.

Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer- Verlag.

61.

Lindberg, E., Wincent, J., & Örtqvist, D. (2013). Turning stressors into something productive: An empirical study revealing nonlinear influences of role stressors on self-efficacy. Journal of Applied Social Psychology, 43(2), 263-274.

62.

Lopez, C. R., Antoni, M. H., Fekete, E. M., & Penedo, F. J. (2010). Ethnic identity and perceived stress in HIV+ minority women: The role of coping self-efficacy and Social Support. International Journal of Behavioral Medicine, 19(1), 23-28.

63.

Lumsden, D. P. (1981). Is the concept of ‘stress’ of any use, anymore? In D. Randall (Ed.). Contributions to primary prevention in mental health. Toronto: CMHA.

64.

Mystakidou, K., Parpa, E., Tsilika, E., Panagiotou, I., Theodorakis, P. N., Galanos, A., & Gouliamos, A. (2015). Self-efficacy and its relationship to posttraumatic stress symptoms and posttraumatic growth in cancer patients. Journal of Loss and Trauma, 20(2), 160-170.

65.

Park, Y. S., & Kim, U. (2006). Family, parent-child relationship and academic achievement in Korea: Indigenous, cultural, and psychological analysis. In U. Kim, K. S. Yang, & K. K. Hwang (Eds.), Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context. 421-444. New York: Springer.

66.

Rhoner, R. P. (1984). Handbook for the study of parental acceptance an rejection. Storrs, CT: University of Connecticut Press.

67.

Schönfeld, P., Brailovskaia, J., Bieda, A., Zhang, X. C., & Margraf, J. (2016). The effects of daily stress on positive and negative mental health: Mediation through self-efficacy. International Journal of Clinical and Health Psychology, 16(1), 1-10.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제