긍정정서의 확장 및 수립이론에 따르면 긍정정서가 다양한 삶의 영역에서 긍정적 결과를 가져온다고 주장한다. 이를 바탕으로 대학생의 긍정정서가 대학생활 만족도를 향상시키고 진로준비에 정적 영향을 미치는지 검토했다. 그리고 이 관계에 소명의식이 매개역할을 하는지 알아보았다. 이를 위해서 대학생 473명을 대상으로 긍정정서, 대학생활 만족도, 진로준비 및 소명의식을 측정하였다. 분석 결과, 긍정정서는 대학생활 만족도와 진로준비를 증진시키는 것으로 나타났다. 또한 대학생의 소명의식은 긍정정서와 대학생활 만족도 및 진로준비 사이에서 유의미한 매개역할을 하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 대학생의 행복과 개인의 자원, 그리고 대학생활에 관한 시사점을 논의하였다.
According to the broaden and build theory of positive emotion, positive emotion brings positive results in various areas of life. Based on this, this study focused if positive emotions could improve satisfaction with college life and career preparation among undergraduate students. Futhermore we examined that calling mediates between positive emotion and satisfaction with college life/career preparation. The total of 473 respondents were surveyed in this study. The result showed that positive emotions improve college life satisfaction and career preparation. Also, calling of students played an significant role of mediation between positive emotion and satisfaction with college life/career preparation. Based on these results, we discussed the impact of contact and sense of community and implications of this study.
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