ISSN : 1229-0661
본 연구는 2020년을 전후하여 전세계를 휩쓴 코로나팬데믹이 끼친 사회문화적인 영향을 살펴보고 이를 통한 규범의 전환과 사회문제를 고찰하기 위해 수행되었다. 이를 위해 팬데믹의 대표적인 사례인 14세기 유럽 흑사병이 미친 사회문화적 규범의 변화의 특성을 도출하고, 이를 바탕으로 이번 코로나팬데믹을 분석하였다. 14세기 유럽인구의 3분의 1을 희생시킨 흑사병은 기존의 종교 권위와 봉건제도의 권력을 기반으로 한 사회규범을 바꾸어 인간의 가치와 사람의 생각과 노력으로 세상을 개척하고자 하는 계몽주의로 전환을 이끌었다. 인구감소와 노동력 부족 현상은 상업화와 기계화를 촉진시키기도 하였다. 이 시기에 확산된 인쇄술은 지식의 대중화를 이끌었으며 이를 통해 사고의 수준이 높아지고 획기적인 과학적 발전을 이끌어 산업혁명의 토대가 되었다. 최근의 코로나팬데믹은 흑사병처럼 사회적 규범의 변화를 촉발하였다. 급속히 확산된 비대면사회로 변화는 가상과 현실이 혼합된 메타버스라는 기술적 환경을 확산시켰다. 온라인 상에서 아바타를 통해 교류하는 메타버스의 특성은 개인의 정체성을 단일하게 구성되고 유지되어야 한다는 규범에서 벗어나 다양한 잠재력을 발휘하는 자유롭고 개방적인 정체성으로 성격을 변화시켰다. 또한 메타버스 상에서 자신과 동일한 세계관을 가지고 있는 이들과 친근하게 지내는 밈은 비대면 상황에서 고립감을 약화시키는 방식으로 작용하기도 하였다. 새롭게 구성된 사회규범이 만들어 낸 새로운 사회문제로 과거의 규범과 새로운 규범간의 주도권갈등과 예상치 못한 새로운 사회문제는 어떤 것이 있을지에 대한 논의가 진행되었다.
The purpose of this study is to conduct with the aim of examining the socio-cultural impact of the COVID-19 pandemic that swept the world around 2020, and examining the transformation of norms and social problems through this. To this end, the characteristics of changes in the socio-cultural norms of the 14th century European Black Death, a representative example of the pandemic, were derived, and based on this, the COVID-19 pandemic was analyzed. The Black Death, which cost a third of Europe's population in the 14th century, changed social norms based on existing religious authority and feudal power, leading to the transition to Enlightenment, which seeks to carve out the world with human values and human thoughts and efforts. The population decline and labor shortage also promoted commercialization and mechanization. Printing, which spread during this period, led to the popularization of knowledge, which raised the level of thinking and led to epochal scientific development, which became the foundation of the Industrial Revolution. The recent COVID-19 pandemic triggered changes in social norms like the Black Death. Changes to a rapidly spreading non-face-to-face society have spread the technological environment of metaverse, a mixture of virtual and reality. The characteristics of metaverse interacting online through avatars have changed the personality from the norm that individual identity should be composed and maintained in a single way to a free and open identity that exerts various potentials. In addition, memes that are friendly to those who have the same worldview as themselves on the metaverse worked in a way that weakened a sense of isolation in non-face-to-face situations. With the new social problems created by the newly constructed social norms, discussions were held on what there would be the conflict of leadership between the past and the new norms and unexpected new social problems.