바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

유추가 과학 개념의 학습에 미치는 영향

The Effects of Analogy on Learning Scientific Concepts

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2000, v.12 no.1, pp.95-104
이현주 (이화여자대학교 심리학과)
이영애 (이화여자대학교 심리학과)

초록

유추에 의해 과학 개념의 학습이 가능한지, 그 효과가 추론문제의 해결에서 관찰되는지를 두 실험을 통해 검토하였다. Donnelly와 McDaniel(1993)의 학습 재료와 조건을 조작한 실험 1은 유추진술문이 과학 개념에 대한 추론을 향상시킨다는 증거를 얻지 못하였다. 그림 보조물을 함께 제시한 실험 2에서는 Donnelly와 McDaniel(1993)의 결과와는 달리 유추에 의한 개념학습의 효과를 관찰하였다. 본 연구의 결과를 작업기억과 사상단계의 관계에 비추어 논의하였다.

keywords

Abstract

This study examined whether analogical learning of scientific concepts can result in a better performance in inference problem solving. Donnelly and McDaniel's (1993) basic results regarding analogical learning effects were not replicated in Experiment 1. Analogical Teaming with pictures, however, was effective on inference in Experiment 2. The pattern of results in these experiments indicates that working memory affects analogical learning of new concepts via its mapping process.

keywords

한국심리학회지: 인지 및 생물