바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

성인 ADHD 성향 군집유형에 따른 대인관계 문제에 대한 자존감과 우울증상의 매개효과: 구조방정식모형분석

Relationships among Self-Esteem, Depression, and Interpersonal Problems in Adult ADHD Sub-Clusters: Path Analysis and Structural Equation Modeling

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2011, v.23 no.1, pp.153-169
https://doi.org/10.22172/cogbio.2011.23.1.006
정혜원 (경북대학교)
장문선 (경북대학교)
곽호완 (경북대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 ADHD 성향군에서 유년기 및 성인기 ADHD 하위증상, 우울증상, 자존감, 및 대인관계문제를 포함한 변인들 간의 관련성을 검토하고자 하였다. 연구 1에서는 813명의 대학생을 대상으로 유년기 ADHD 회상척도, CAARS-K 성인 ADHD 척도, 우울증상척도, 자존감 척도 및 대인관계문제 척도를 실시하였다. 수집된 자료를 바탕으로, 각 변인 간의 상대적 설명력을 보기 위해 위계적 중회귀 분석을 실시하였고, 이들 관계성에 대한 이론적 모형을 구성하고 검증하기 위해 경로분석과 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 경로분석 결과, 우울증상에 대해 부주의 증상이 주로 자존감을 매개로 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한 대인관계 문제에 대한 구조방정식모형 분석 결과, 성인부주의 증상은 우울증상과 자존감의 매개효과를 통해 내재화 문제에 영향을 주는 반면, 과잉행동 증상은 매개효과 없이 외현화 문제를 직접 설명하는 것으로 나타났다. 연구 2에서는 ADHD 하위 군집유형에 따라 변인들의 관계 양상이 어떻게 다른지 확인하기위해 대인관계문제 척도들을 중심으로 K-평균 군집분석을 실시하여 내재화 군집과 외현화 군집으로 분류하였다. 각 집단에 대한 구조방정식 모형 분석결과, 내재화 군집의 경우 ADHD 증상은 자존감과 우울증상을 매개로 대인관계 내재화 문제를 설명하는 것으로 나타났고, 외현화 군집의 경우에는 매개효과가 별로 없이 ADHD 증상이 대인관계 외현화 문제를 직접 설명하는 것으로 나타났다. 이 결과는 성인 ADHD의 정서 및 대인관계 문제 치료에 있어서 하위 군집의 특성에 따라 차별적인 접근이 이루어져야 함을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 제한점과 추후 연구에 대해 논의하였다.

keywords
Adult ADHD, inattention, hyperactivity, depression, self-esteem, internalization, externalization, interpersonal problem, 성인 ADHD, 부주의, 과잉행동, 우울증상, 자존감, 내재화, 외현화, 대인관계문제

Abstract

This study was conducted to examine the relationship among variables including child/adult ADHD symptom sub-scales, depression, self-esteem, and interpersonal problems, in adults with ADHD tendency. In research 1, 813 university students were subjected to several tests including childhood-recall ADHD symptom scale, Conners' Adult ADHD Rating Scale (CAARS-K), Beck Depression Inventory (BDI), Self-Esteem Scale (SES), and Korean Inventory of Interpersonal Problem (KIIP). Using the data collected, we conducted hierarchical multiple-regression analyses to examine relative contributions among variables, and also conducted path analyses and structural equation modeling in order to construct and test the fitness of the theoretical model regarding the relationship among variables. As a resul of path analysis, it was shown that the inattention scale indirectly explained depression via the mediating effect of the self-esteem. In addition, the results of a structural equation modeling analysis have shown that the hyperactivity scale directly explained the externaled problems of KIIP without such mediating effects, while the adult inattention scale indrectly explaned internaled problems of KIIP via the mediating effects of depression and self-esteem. In research 2, in order to examine the pattern of relations among variables with respect to ADHD sub-cluster, we conducted a K-means cluster analysis using sub-scales of KIIP, resulting in two sub-groups (internalization/externalization). The results of structural equation modeling analyses for each group have shown that in the internalization sub-group, ADHD symptoms explained internalized problems of KIIP via the mediating effects of the self-esteem and depression, whereas in the externalization sub-group, ADHD symptom directly explained externalized problems of KIIP. Taken together, it was suggested differential treatments should be applied according to the characteristics of a ADHD sub-type. Finally, limitations of the present study and directions for further research were discussed.

keywords
Adult ADHD, inattention, hyperactivity, depression, self-esteem, internalization, externalization, interpersonal problem, 성인 ADHD, 부주의, 과잉행동, 우울증상, 자존감, 내재화, 외현화, 대인관계문제

참고문헌

1.

김영환, 진유경, 조용래, 권정혜, 홍상황, 박은영 (2002). 대인관계문제검사 매뉴얼. 학지사.

2.

김호영, 이주영, 조상수, 이임순, 김지혜 (2005). 한국판 Conners 성인 ADHD 평정척도의 신뢰도 및 타당도 연구: 대학생 표본을 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 24(1), 171-185.

3.

류문화 (1996). 자기교시 훈련이 주의집중결함 과잉행동아동의 문제행동 수정에 미치는 효과. 대구대학교 박사학위 논문.

4.

신민영, 김호영, 김지혜 (2005). 주의력 결핍 과잉행동 증상을 호소하는 청소년의 우울증상: 자기개념의 매개변인 효과. 한국심리학회지: 임상, 24(4), 903-916.

5.

이영식, 방양원 (1998). 청소년, 성인의 주의력결핍 과다활동장애. 신경정신의학, 37(5), 932-941.

6.

이영호, 송종용 (1991). BDI, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 대한 연구. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 98-113.

7.

장문선, 곽호완 (2007). 성인 ADHD 성향집단의 하위군집탐색: 우울증상, 자존감, 및 대인관계 문제를 중심으로. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 827-843.

8.

Barkley, R. A., & Murphy, K. R. (1998). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Clinical workbook. New York: Guilford Press.

9.

Barkley, R. A. (2006). Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: A Handbook for Diagnosis and Treatment(3rd Ed.). New York: Guilford Press.

10.

Barkley, R. A., Fischer M, Smallish, L., & Fletcher K. (2002). The persistence of attention- deficit/hyperactivity disorder into young adulthood as a function of reporting source and definition of disorder. Journal of Abnormal Psychology, 11(2), 279-289.

11.

Brown, J. D. (1993). Motivational conflict and the self: The double bind of low self-esteem. In R. F. Baumeister(Ed.). Self-esteem: The puzzle of low self regard (pp.117-130). New York: Plenum.

12.

Conners, C. K., Erhart, D., & Sparrow, E. P. (1999a). Conners' adult ADHD rating scales, technical manual. New York: Multi-Health Systems.

13.

Conners, C. K., Erhardt, D., Epstein, J. N., Parker, J. D. A., Sitarenios, G., & Sparrow, E. (1999b). Self-ratings of ADHD symptoms in Adults I: Factor structure and normative data. Journal of Attention Disorder, 3, 141-151.

14.

Faigel, H. C. (1995). Attention deficit disorder in college students: Facts, fallacies, and treatment. College Health, 43, 147-155.

15.

Johnson, D. E., & Conners, C. K. (2002). The assessment process: conditions and comorbidities. Clinician's guide to adult ADHD: Asseessment and intervention, 71-83. San Diego: Academic Press.

16.

Mannuzza, S., & Klein, R. G. (2000). Long-term prognosis in attention-deficit hyperactivity disorder. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 9, 711-726.

17.

Murphy, K., & Barkley, R. A. (1995). Preliminary normative data on DSM-IV criteria for adults. ADHD Report, 3, 6-7.

18.

Murphy, K., & Barkley, R. A. (1996). Attention deficit Hyperactivity disorder adults: comorbidities and adaptive impairments. Comprehensive Psychiatry, 37, 393-401.

19.

Rosenberg, M. (1965). Society and adolescent self-image. Princeton, HJ. Princeton University press.

20.

Slomkowsky, C., Klein, R. G., Mannuzza, S. (1995). Is self-esteem an important outcome in hyperactive children? Journal of Abnormal Child Psychology, 23, 303-315.

21.

Shaw-Zirt, B., Popali-Lehane, L., Chaplin, W., Bergman, A. (2005). Adjustment, Social Skills, and Self-Esteem in Colledge Students with Symptoms of ADHD. Journal of Attention Disorders, 8, 109-120.

22.

Weiss, G., Hechtman, L., Milroy, T., & Perlman, T. (1985). Psychiatric status of hyperactives as adults: A controlled prospective 15-year follow-up of 63 hyperactive children. Journal of the American Academy of Child Psychiatry, 24(2), 211-220.

23.

Weiss, G., & Hechtman, L. T. (1993). Hyperactive children grown up(2nd ed.): ADHD in Children, Adolescents and Adults. New York: Guilford Press.

24.

Wender, P. H. (1995). Attention deficit hyperactivity disorder in adults. New York Oxford: Oxford University Press.

25.

Wheeler, J., & Carlson, C. L. (1994). The social functioning of children with ADD with hyperactivity and ADD without hyperactivity: A comparison of their peer relations and social deficits. Journal of Emotional and Behavioral Disorders, 2, 2-12.

한국심리학회지: 인지 및 생물