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한국인의 그릇된 물질주의와 과소비 유형

Materialism and Types of Ostentation Consumption

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
1994, v.1 no.1, pp.69-82
성영신(Young-Shin Sung) (고려대학교 심리학과)
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초록

경제 행동의 목적은 인간의 행복을 증진시키기 위한 것이다. 건전한 소비는 개인을 만족시킬 뿐 아니라 국가 경제와 사회 전체의 복지를 향상시킨다. 최근 우리 사회의 심각한 문제인 과소비 현상을 심리학적으로 이해하기 위하여 한국인의 물질주의 가치관과 돈의 의미를 분석하였다. 그리고 그릇된 소비의 목적과 방법에 따라 과소비를 다음의 4가지 유형으로 분류하여 각각의 심리적 메카니즘을 알아보았다: 타인의 존경과 인정을 받기 위한 목적으로 행해지는 과시적 소비, 사회적 신분의 유지와 상승을 목적으로 하는 체면 소비, 남들이 많이 구매하고 사용하는 유행 브랜드를 소비하는 동조 소비, 광고 자체를 불신하면서도 광고를 많이 하는 제품을 선호하는 광고 의존 소비. 끝으로, 건전한 소비 문화의 정착을 위하여 3경제주체인 정부, 기업 그리고 소비자가 해결해야 할 과제를 제시하였다.

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Abstract

The terminal goal of an economic behavior is to promote human happiness. The sound consumption not only increases a satisfaction of an individual consumer but(also) the state economy and social welfare. To pychologically recognize the excessive consumption which is recently prevaling as a serious social problems in Korea, we analyze a value of materialism and meaning of money to the Korean people. As per the mistaken purpose and method related to the consumption behavior, we classify them into following 4 types to understand each psychological mechanism. 1. Conspicuous consumption for the purpose of winning public respect and recognition. 2. Prestige consumption for the purpose of social esteem and escalated status. 3 Sympathized consumption for keeping pace with other consumers by purchasing the popular brand used in a majority group. 4. Consumption relying on the advertisement. Consumer prefers to buy the frenqently-advertised goods, nevertherless he/she does not put any faith in them. Finally we present a few subjects to be solved by 3 main-economic agents-government, business and consumer for resettling the healthy culture of consumption.

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제