바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

한국 일탈 청소년의 토착심리 탐구: 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 부모자녀관계에 대한 비교를 중심으로

Indigenous psychological analysis of delinquency among korean adolescents:Comparison of adolescents under probation and high school students

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2004, v.10 no.1, pp.107-145
박영신 (인하대학교)
김의철 (중앙대학교)
탁수연 (인하대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 한국의 일탈 청소년들이 갖고 있는 토착심리를 탐구하고자 하였다. 이를 위해 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 부모자녀관계에 대한 비교를 중심으로 분석하였다. 최종 분석대상은 1,038명이었으며, 보호관찰 청소년 268명과 그들의 부모, 고등학생 251명과 그들의 부모로 구성되었다. 보호관찰 청소년과 일반 청소년에 대한 질적 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 청소년 집단별 부모관계에 대한 사회적 표상은, 보호관찰 청소년과 일반 청소년 모두 이 세상에서 가장 믿고 의지할 수 있는 사람으로서 부모를 가장 많이 지적하였으며, 믿고 신뢰하는 이유로서 혈연관계가 가장 중요하였다. 둘째, 부모 집단별 자녀관계에 대한 사회적 표상은, 자녀가 보호관찰을 받는 일탈 청소년이든 학교를 잘 다니고 있든, 모두 혈연관계로 맺어진 자녀이기 때문에 무조건 믿는다는 생각을 과반수 의 부모가 하였다. 또한 두 부모집단 모두 자녀가 성실한 태도를 갖고 원만한 인간관계를 유지하도록 기대하는 점에서 공통점이 있었다. 그러나 자녀 양육과정에서 겪는 어려움의 내용에서는 질적으로 차이가 있었는데, 보호관찰 청소년 부모는 자녀의 불순종을, 일반 청소년 부모는 자녀의 성적이나 대학진학 등 학업문제와 자녀교육을 뒷받침해야 하는 교육비 부담을 가장 많이 지적하였다. 두 집단에 대한 양적 자료를 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 가정의 구조적 환경에서 차이가 있었는데, 보호관찰 청소년은 부모의 사회경제적지위가 낮았으며, 친부모가 아니거나, 부모와 동거하지 않는 경우가 많았다. 그리고 이러한 환경에서 가출경험이 많았다. 둘째, 청소년이 지각한 부모와의 관계에서 차이가 있었는데, 보호관찰 청소년이 부모에 대한 신뢰가 낮았고, 부모의 양육태도를 더욱 적대적으로 지각하였다. 셋째, 부모가 지각한 자녀와의 관계에서도 차이가 있었는데, 보호관찰 청소년의 부모가 자녀에 대해 더욱 낮은 신뢰를 보였다. 자녀 양육태도에서도 더욱 갈등을 느끼고, 적대적이었으며, 자녀 때문에 희생되었다고 생각하는 경향이 높았다. 이러한 결과에 기초하여, 한국 일탈 청소년의 토착심리와 관련된 다양한 논의가 시도되었다.

keywords
일탈 청소년, 토착심리, 보호관찰 청소년, 부모자녀관계, 가정의 구조적 환경, 신뢰, 혈연관계, 적대적 양육태도, Delinquent behavior, indigenous psychology, adolescents under probation, parent-child relationship, family environment, trust, blood relationship, parental hostility

Abstract

This study examines factors that influence delinquency among adolescents under probation using indigenous psychological analysis, focusing specifically on parent-child relationship. A total 268 adolescents under probation and their parents and 251 high school students and their parents participated in the two studies. In the first study, qualitative results indicate that both groups of adolescents were most likely to trust their parents than any other person and reason for their trust is reported to be based on blood relationship. Similarly, majority of parents of both groups reported trusting their children because of the blood relationship. Parents hope that their children will be sincere a person and will be able to maintain harmonious social relationship. Parents of adolescents under probation were more likely to report disobedience as being most problematic, whereas parents of high school students were more likely report providing social and financial support for their children's education as being the most difficult. In the second study, structured questionnaires were administered to the four groups and the following set of results were obtained. First, in terms of family background, the socio-economic status of adolescents under probation was lower, they are less likely to live with both parents or natural parents, and more likely to have ran away from home than high school students. Second, adolescents under probation are less likely to trust their parents and more likely to view their parents as being hostile. Third, parents of adolescents under probation were less likely to trust their children, more likely to view their relationship as being conflictual and hostile, and feel that they had to sacrifice for their children when compared with parents of high school students. Implications of these results for parent-child relationship and delinquency are discussed.

keywords
일탈 청소년, 토착심리, 보호관찰 청소년, 부모자녀관계, 가정의 구조적 환경, 신뢰, 혈연관계, 적대적 양육태도, Delinquent behavior, indigenous psychology, adolescents under probation, parent-child relationship, family environment, trust, blood relationship, parental hostility

참고문헌

1.

(1999) 학교폭력 및 왕따 예방 프로그램 (I) 개관.,

2.

(1999) 한국의 왕따 현상의 개념화와 왕따 연구의 방법론적 고찰,

3.

(2000181-204) 청소년과 성인간의 세대 차이와 유사성,

4.

(2002) 미성년자 원조교제의 사회문화적 구성에 관한 탐색적 연구,

5.

(2002) 노자와 노자,

6.

(2000) 토착심리학과 문화심리학의 과학적 토대,

7.

(1997) 문화와 사고. 한국학술진흥재단 번역 총서 206, Harvard university press

8.

(1998) 한국인의 성공의식과 귀인양식: 토착심리학적 접근. , 한국교육심리학회

9.

(1999) 자기효능감과 인간행동 이론적 기초와 발달적 분석, 교육과학사

10.

(2001) 자기효능감과 삶의 질: 교육, 건강, 운동, 조직에서의 성취. , 교육과학사

11.

(2000) 청소년, 성인, 노인 세대의 차이와 생활만족도.,

12.

(2004) Adolescent culture, socialization practices, and educational achievement in Korea: Indigenous, psychological, and cultural analysis.,

13.

(20011998) 신뢰의 구조 동서양의 비교, 교육과학사

14.

(2001) 한국인에 대한 토착심리학적 접근의 함의: 자기, 성취, 스트레스, 안전의식을 중심으로,

15.

청소년의 인간관계와 일탈행동 ,

16.

(1998) 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. , 한국사회문제심리학회

17.

(2000a) 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로., 한국교육학회

18.

(2000b) 학교폭력행동: 형성과 변화. ,

19.

(2001a) 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로.,

20.

(2001b) 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계 위탁 청소년과 중 고등학생을 중심으로 , 한국교육심리학회

21.

(2002) 한국사회의 교육적 성취 현상과 심리적 기반 , 한국교육심리학회

22.

(2003a) 한국 학생의 자기효능감, 성취동기와 학업성취: 토착심리학적 접근., 한국교육심리학회

23.

(2003b) 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰,

24.

(2003c) 한국 청소년의 성취동기 및 학업성취에 대한 부모자녀관계의 영향 :토착심리학적 접근, 한국청소년학회

25.

(2003d) 제 4 장. 한국 교육학의 토착화에 대한 회고와 전망: ‘교육심리학’을 중심으로, 원미사.

26.

(2004a) 한국인의 부모자녀관계 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구, 교육과학사

27.

(2004b) 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구., 교육과학사

28.

(2004c) 청소년의 인간관계와 일탈행동: 부모자녀관계, 친구관계, 교사학생관계를 중심으로.,

29.

(2002) IMF시대 이후 한국 학생과 성인의 성공에 대한 의식 토착심리학적 분석,

30.

(2003) 아동과 청소년의 부모에 대한 지각: 토착심리학적 접근.,

31.

(2000) 한국 사회에서의 부모자녀관계 특성에 대한 발달심리학적 탐색,

32.

(1999) 보호관찰제도 시행 10년의 회고와 전망 , 한국형사정책연구원

33.

(2002) 한국사회의 문제와 발전 전망에 대한 표상 : 토착심리학적 접근,

34.

(1999) 보호관찰과 범죄예방위원제도., 한국형사정책연구원

35.

(2001) 미안하다고 말하기가 그렇게 어려웠나요, 이야기.

36.

(2002) 학업성취과정에 대한 분석: 부모자녀관계, 학업성취효능감, 과거성취도를 중심으로. ,

37.

(2003) 한국인 이해의 개념 틀, 나남 출판

38.

(1999) 보호관찰 관련 법률의 문제점과 개선방향 한국형사정책연구원 보호관찰제도의 회고와 전망,

39.

(2000a) 한국인 심리학, 중앙대학교 출판부

40.

(2000b) 한국 문화심리학의 이론과 실제 지난 20여 년 간의 심리학 연구를 통해서 얻은 문화심리학적 경험,

41.

(2002) 보호관찰 청소년과 고등학생 부모집단의 자녀관계에 대한 분석: 토착심리학적 접근. ,

42.

(2003) 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석 ,

43.

(2003) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계 ,

44.

(2004) 보호관찰 청소년의 가정환경과 부모자녀관계, 한국아동교육학회

45.

(2000) 한국 사회에서 사회문제의 지속과 변화 1994년과 비교,

46.

(2001) 사회적 지원과 스트레스 대처전략이 청소년의 우울 및 가출충동에 미치는 영향,

47.

(200319-40) 청소년의 인터넷 접촉 정도와 중독성향에 대한 조사,

48.

(1994) 한국문화와 그릇된 교육의식 및 관행,

49.

(2000) 또래 따돌림과 심리사회적 부적응,

50.

(1998) 信の構造: こころと社會の進化ゲ-ム., 東京大學 出版

51.

(1997) Self-efficacy:The exercise of control, Freeman

52.

(2002) Longitudinal analysis of the relationship among parent-child relationship Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology,

53.

(2002) Koreans self-concept in the family relationship: After the IMF period. ,

54.

(1991) Cultures and organizations:Software of the mind, McGraw-Hill

55.

(1999a) Indigenous, cultural, and cross-cultural psychology: Theoretical, conceptual, and epistemological analysis. ,

56.

(1999b) After the "crisis" in social psychology: The development of the transactional model of science.,

57.

(2002) Unraveling the complexities of human destructiveness, creativity, and potential: Indigenous analysis of the self, relationship, cultures and civilizations,

58.

(2003) Science, religion, philosophy, and culture: Psychological analysis of western, islamic, and east asian worldviews., Fagbokforlaget.

59.

(1993) Research and experience in cultural context, Sage Publications

60.

(1994) Cognitive socialization of minority children,

61.

(2002) Democracy, trust, and political efficacy: Comparative analysis of Danish and Korean political culture.,

62.

(2000) Confucianism and family values: Their impact of educational achievement in Korea,

63.

(2003) Chapter 9. An indigenous analysis of success attribution: Comparison of Korean students and adults., Greenwood Publisher

64.

(1999) The Korean indigenous psychology approach: Theoretical considerations and empirical applications.,

65.

(2000) The challenge of cross-cultural psychology The role of the indigenous psychologies,

66.

(2002) School violence of Korean adolescents Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology,

67.

(2002a) Trust consciousness of Korean high school students Poster presented at the 25th International Congress of Applied Psychology , Singapore International Convention & Exhibition Centre

68.

(2002b) Perception of parent-child trust and distrust in Korea: Indigenous analysis of Korean high school students and parents., Kumamoto University

69.

(1993) Bullying at school:What we know and what we can do, Blackwell

70.

(2000) The impact of the changing parent-child relationship on adolescent' functioning Paper presented at 15th International Association of Cross-Cultural Psychology,

71.

(2001a) Adolescent achievement and parent-child relationship. , Academia Sinica,

72.

(2001b) Parent-child relationship, academic grade, life-satisfaction and delinquency: Comparison of primary, junior high, senior high and university students., The University of Kumamoto.

73.

(2002) Parent-child relationship and subjective well-being: Redefining human agency and meaning systems., Singapore International Convention & Exhibition Centre

74.

(1999) Understanding and preventing school violence in Korea: The role of family, school, peer group, and society. , Academia Sinica

75.

(2001) Psychological, behavioral, and relational characteristics of school violence., University of Melbourne

76.

(2003) The formation and change of adolescents' delinquent behavior , Tokyo University

77.

(1991) Thinking through cultures Expeditions in cultural psychology, Harvard university press

78.

(2004) Individual and social characteristics of adolescents on probation: Indigenous psychological analysis.,

79.

(2000) National Center for Education Statistics Trends, National Center for Education Statistics Trends.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제