바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

R.Sternberg 지능 이론의 발달 : 의의, 국내 연구 및 과제

Development of R. Sternberg's Theory of Intelligence: Contributions, Researches in Korea, and Future Tasks

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2005, v.11 no.1, pp.157-180
하대현 (숙명여자대학교)

초록

R. Sternberg가 1977년에 처음으로 제안한 유추의 요소 이론으로부터 오늘날의 성공 지능이론에 이르기까지 그의 이론은 IQ의 대안적인 새로운 지능 이론으로서 지능의 정의 및 본질, 측정, 교육 및 산업 분야에 큰 영향을 미쳤다. 4반세기가 지난 현재 시점에서 그의 이론이 그동안 어떻게 변화되어 왔는지, 그 변화된 이론들은 지능 이론과 연구 분야에 각각 어떻게 기여했는지, 이론과 관련해 우리나라에서 어떤 연구들이 수행되었는지, 그리고 앞으로의 연구 과제가 무엇인지를 폭넓게 개관하는 일은 시의 적절하고 필요한 과제이다. 따라서 이 논문에서는 먼저 R. Sternberg의 지능 이론이 발달되어 온 과정을 크게 요소이론, 삼위일체 이론, 성공 지능이론의 세 시기로 구분하여 각 시기별로 그의 지능 이론과 연구의 특징과 의의를 살펴보고, 다음에 그의 지능 이론과 관련하여 그간에 우리나라에서 수행된 연구들을 주제별로 의의와 한계를 논의하며, 마지막으로 그의 이론 발달을 위한 몇 가지 연구 과제를 제언한다.

keywords
Sternberg 지능이론의 발달, 의의, 국내 연구 및 향후 과제, Sternberg's theory of intelligence, historical development, contributions, current researches and future tasks, Sternberg's theory of intelligence, historical development, contributions, current researches and future tasks

Abstract

Successful Intelligence (SI) developed by R. Sternberg has impacted on various fields such as education and industry, providing with intuitive view-points concerning the definition, nature, and measurement of intelligence. It would be a timely work to review how SI has been progressed, what contributions it made, what it has influenced on intelligence research in Korea, and what the implications of SI for future research are. With that in mind, this review is composed of several sections. First, an overview of the SI's historical development and main characteristics and contributions is presented with three distinct periods: Era of the Componential Theory, of Triarchic Theory, and of Successful Intelligence. Second, Selected researches conducted in Korea based on SI are summarized. Lastly, future research for validation of SI is discussed.

keywords
Sternberg 지능이론의 발달, 의의, 국내 연구 및 향후 과제, Sternberg's theory of intelligence, historical development, contributions, current researches and future tasks, Sternberg's theory of intelligence, historical development, contributions, current researches and future tasks

참고문헌

1.

(2002) 성공지능과 전통지능의 고등학생 학업성취도에 대한 예측력 비교,

2.

(2000) 남자고등학생 실용지능의 구성요인 연구 ,

3.

(2003) 과학영재의 삼원지능ㆍ사고양식과 학업성취간의 관계 ,

4.

(2004) 성공지능 검사에 대한 경험적 타당화연구,

5.

(2000) 신종합지능검사 요강,

6.

(2004) 성공지능의 교육적 의의와 활용 가능성 탐색,

7.

(1997) 사고양식과 학업성취에 관한 연구 Sternberg의 정신자치제 이론을 중심으로,

8.

(1999) 사고양식 검사 도구의 타당화 연구 초ㆍ중등 교사들을 대상으로 ,

9.

(2004) 학업 성취 및 성취동기 예측 변인으로서의 사고양식 프로파일,

10.

(1999) 학교장면에서의 실제적 지능,

11.

(2000) 남자고등학생의 실용지능 구조의 차이 ,

12.

(2002) 삼원적 교수모델을 통한 창의적 및 실제적 지능의 향상,

13.

(1989) 수 유추 문제해결의 요소들의 개인차를 기술하기 위해 속도-정확성 모델을 사용하는 것,

14.

(1993) 지능의 시간측정학 인지처리 수준에 따른 정보처리 속도와 지능간의 관계 연구 교육심리연구,

15.

(1994) 언어유추 능력의 발달 교육심리연구,

16.

(1996) 인간 지능이론과 연구의 최근 동향과 과제,

17.

(1997) 우리나라 아동의 지능 개념원형적 접근,

18.

(1998) 지능 측정에 대한 인지심리학적 접근 교육측정ㆍ평가의 새 지평, 교육과학사

19.

(1999) 성인기의 생애발달 주기에 따른 우리나라 성인의 지능개념 : 원형적 접근,

20.

(2003) Sternberg의 성공 지능이론에 대한 교육심리학적 고찰,

21.

(2004) 성공 지능이론의 타당화 쟁점과 과제 ,

22.

(2004) 과학영재와 일반학생들간의 사고양식과 지능 및 창의성간의 관계 비교,

23.

(1986) A review of Beyond IQ Triarchic theory of human intelligence by Robert Sternberg,

24.

(1986) Signs of optimism for intelligence testing,

25.

(1983) A further search for social intelligence,

26.

(1983) Frames of mind:The theory of multiple intelligence, Basic Books

27.

(2003) Dissecting practical intelligence theory:Its claims and evidence,

28.

(2002) School-based tests of the triarchic theory of intelligence,

29.

(1997) Styles of Thinking,

30.

(1981) A transitive-chain theory of syllogistic reasoning,

31.

(2001) The development and validation of a measure of successful intelligence for MBA admissions University of Michigan Business School,

32.

(1973) Testing for competence rather than for,

33.

(1992) Multiple intelligences or multilevel intelligences? Selective emphasis on distinctive properties of hierarchy On Gardner's Frames of Mind and Sternberg's Beyond IQ in the context of theory and research on the structure of human abilities,

34.

(1993) Current directions in Psychological Science,

35.

(1989) Implications of cognitive psychology for educational measurement, Macmillan

36.

(1996) Individual difference in affective and conative function The handbook of educational psychology, Macmillan Publishing

37.

(1977) The componential analysis of human abilities,

38.

(1981) Intelligence and nonentrenchment,

39.

(1984) A theory of knowledge acquisition in the development of verbal concepts,

40.

(19851991) A triarchic theory of human intelligence 인간 지능의 삼위일체 이론, Cambridge University Press

41.

(1988) A new theory of human intelligence,

42.

(1992) A Program of Comprehensive Abilities Testing Alternative views of aptitude, Kluwer Academic Publishers

43.

(1994) An excursion to the theoretical islands of intelligence, North-Holland

44.

(19961997) How practical and creative intelligence determine success in life,

45.

(1998a) Abilities are forms of developing expertise,

46.

(1998b) Principles of teaching for successful intelligence,

47.

(1999) A propulsion model of types of creative contributions,

48.

(2002) The Rainbow Project:augmenting the validity of the SAT,

49.

(2003) Contemporary theories of intelligence Handbook of psychology, Inc

50.

(1981) People's conceptions of intelligence Journal of Personality and Social Psychology,

51.

(1983) Insight in the gifted,

52.

(1996) and assessment of gifted children A construct validation of a triarchic model,

53.

(2000) Practical intelligence in everyday life, Cambridge University Press

54.

(1983) Unities in inductive reasoning,

55.

(1995) Styles of Thinking in the School,

56.

(1999) A triarchic analysis of an aptitude-treatment interaction European Journal of Psychological Assessment,

57.

(2000) Teaching for successful intelligence, To increase student learning and achievement

58.

(1995) Cultivating creativity in a culture of conformity, Free Press

59.

(1996) Investing in creativity,

60.

(1979) The development of analogical reasoning processes,

61.

(1985) Social intelligence and decoding skills in nonverbal communication,

62.

(1998) Journal of Educational Psychology,

63.

(1981) Components of syllogistic reasoning,

64.

(1993) The g-ocentric view of intelligence and job performance is wrong,

65.

(1980) An aptitude-strategy interaction in linear syllogistic reasoning,

66.

(1983) Executive processes in reading Executive control processes in reading,

67.

(1986) Tacit knowledge and intelligence in the everyday world Nature and origins of competence in the everyday world, Cambridge University Press

68.

(2001) Do thinking styles contribute to academic achievement beyond self-rated abilities? The Journal pf Psychology,

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제