본 연구에서는 대중문화를 학문적 관점에서 개관해 보고 이를 바탕으로 대중문화에 대한 심리학적 접근을 탐색해 보았다. 지금까지 이루어진 대중문화 연구를 연구대상에 따라 살펴 보았으며, 산업과 소비자학, 교육 및 발달심리학의 관점에서도 분석해 보았다. 이와 더불어 대중문화를 바라보는 각각의 관점에 따라 어떻게 연구의 경향과 한계점이 나타나는지도 논의해 보았다. 본 연구는 이러한 분석을 바탕으로 대중문화 연구에 대한 전반적인 심리학적 관심의 촉구, 대중문화에 대한 정서적 체험의 분석과 측정의 필요성, 기획 문화적 관점에서 산업 및 소비자학적 접근의 역할 증대, 청소년 문화를 긍정적으로 수용하는 발달심리학적 시각의 변화, 대중문화 관련 학제 간 연구 등을 제안하고 있다. 이미 대중문화는 우리 실생활에 밀접하게 침투되어 있으나 이를 해석하고 분석하는 일은 심리학적 관점에서 보면 매우 미미하였다. 본 연구는 우리 생활에 함께하는 대중문화에 대한 관심과 그 실체를 인정하는 입장에서 대중문화 논의를 시도하였다는데 의미가 있으며, 본 연구를 통하여 심리학의 관심 영역이 확대되고 대중문화에 대한 접근 방법이 다양화되었으면 한다.
This overview study of mass culture is based on an academic point of view and based thereon an investigation of mass culture from a psychological standpoint follows. This study reviewed previous studies of mass culture that have been done so far divided into Producer-oriented, Text Decoding-oriented, and Recipient Theory, according to subjects of the study. The studies were also reviewed from the viewpoints of industry, consumer science, education, and developmental psychology. Further, it was discussed how trends and limitations in research were covered according to each viewpoint on mass culture. Based on the analysis, this study aims to promote overall psychological interest in studies of mass culture; to present the necessity of analysis and measurement of emotional experience on mass culture; to increase the roles of industrial and consumer science approaches in terms of planning and culture; to change the viewpoint of developmental psychology that accepts youth culture positively; and, to present interdisciplinary studies related to mass culture. Mass culture has already penetrated deeply into real life but there are few analyses and interpretations of mass culture in terms of psychology. This study is meaningful from the aspect that discussion of mass culture has been placed in a position that recognizes the entity of and interest in mass culture. Through this study, I hope that the scope of interest in psychology will expand and that approaches to mass culture will become more diversified.
(1993) 소비 대중문화와 포스트 모더니즘, 민음사
(1998) 현대사회와 대중문화, 나남
(1997) 오빠부대 청소년의 자기상,
(1997) 대중 소비사회가 청소년 문화에 미치는 영향 연구,
(2001) 빠순이 오빠부대 문화운동가?-서태지 팬덤이야기,
(1997) 로큰롤과 청년문화 한국청소년의 로큰롤에 대한 의식 ,
(1998) 한국 청소년의 록큰롤에 대한 의식,
(1995) 문화와 문화실천, 한울 아카데미
(2001) 매니아 성격과 기능에 관한 연구,
(2000) 문화가 경쟁력이다, 황금가지
(1997) 청소년의 대중음악 소비형태 문화,
(2001) 팬클럽의 대중문화 개혁운동 가능성에 관한 연구,
(2001) 청소년이 좋아하는 스타 포트폴리오 ,
(1994) 청소년 집단의 대중문화 수용과정에 관한 연구 연예인 팬클럽의 사례를 중심으로,
(2001) 라이브콘서트가 가수의 호감변화에 미치는 영향,
(2000) 인터넷 사이트에 나타나는 새로운 팬 문화 연구,
(2001) 청소년 대중음악 인식과 수용에 관한 연구, Daejeon University
(2002) 팬의 충성도와 소비행동과의 관계,
(2002) 대중문화가 청소년들의 일상생활에서 차지하는 위치에 관한 연구,
(1990) 매스커뮤니케이션 효과이론, 나 남
(2000) 문화상품의 소비체험 라이브콘서트를 중심으로 ,
(2002) 상품으로서의 대중음악 소비체험,
(2002) 라이브콘서트 소비행위,
(2001) 대중가요 가사분석을 통한 한국인의 정서탐색 해방이후 1996년 까지의 가요를 대상으로,
(2004) 한국문화에서의 청소년이란 무엇인가?,
(1994) 뮤직비디오 수용을 통한 젊은이들의 문화적 실천에 대한 연구,
(1989) 대중문화 산업과 대중문화 정책 연구, 한국문화예술진흥원 문화발전연구소
(1998) 팬클럽을 통한 청소년의 자기정체성 형성,
(1999) 중고생 연예인 팬클럽 활동에 관한 연구,
(1997) 채워지지 않는 꿈의 허기,
(1995) Quality and Competition, Columbia University Press
(1990) Nature of the audience,
(19821995) 스타-이미지와 기호,
(1989) Music making in a English town, Cambridge University Press
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(1977) 대중문화와 고급문화,
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(1986) The varieties of consumptions experience comparing two typologies of emotion in consumer behavior Journal of Consumer Research,
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(1993) The semiotics of consumption Interpreting symbolic consumer behavior in popular culture and works of art,
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(19611998) An historical preface to the popular culture debate 현대사회와 대중문화,
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(1974) Travel through inner space:family structure and openness to absorbing experience,
(1974) Openness to absorbing and self-altering experience,
(19881994) Film of Social Practice 대중문화의 이해,
(1991) A queer feeling when I look at you Hollywood stars and lesbian spestatorship in the 1930s Industry of Desire, in C
(1974) Symbolosm and practice:The Social meaning of pop music, CCCS
(1993) Marketing 神話,