바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

자기결정이론을 토대로 한 학습동기 경로 모형 검증

Examination of the Learning Motivational Process Models Based on Self-determination theory

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2008, v.14 no.1, pp.77-99
이민희 (중앙대학교)
정태연 (중앙대학교)

초록

자기결정이론에서는 기본적인 욕구-자율성, 능력감, 유대감-를 충족시켜주는 사회적 환경에서 성장한 청소년들에게 자기 결정력이 발달하여 공부의 효율성이 높아지고 이에 따라 삶에 대한 만족감이 증가한다고 본다. 본 연구는 자기결정이론의 이런 주장이 한국 청소년에게도 적용되는지 알아보기 위해 학습장면에서 동기가 형성되고 작동하는 경로를 추적해보았다. 연구 결과, 한국 청소년들에게 자기결정이론은 부분적으로 부합했다. 기본적인 욕구가 충족되면 자기결정력이 발달하고, 자기결정력이 발달하면 학업성취도가 향상되며, 학업성취도가 높아지면 주관적 삶의 질이 높아지는 경향이 있었다. 이는 학업 성취도를 향상시키기 위해서는 자율성을 촉진하는 동시에 타율성을 억제하고 공부에 대한 걱정, 불안감, 경쟁심, 죄책감, 수치심 등을 완화시키는 전략이 필요함을 함의한다. 그러나 주관적 삶의 질에 미치는 자기결정력의 영향은 미미하였고 학업성취도의 영향은 거의 없었다. 즉, 한국에서는 스스로 공부하고, 성적이 좋은 학생들의 삶의 질이 그렇지 않은 학생들에 비해 더 나은 것은 아니었다. 한국 청소년의 삶의 질, 학업성취도 및 학습동기를 향상시키기 위해서 이들은 부모, 교사, 친구들과 좋은 관계를 유지하고, 능력감을 맛보며, 자율적인 삶을 살 필요가 있어 보인다.

keywords
Motivation to learn, Self-determination theory. Autonomy, Subjective life-quality, Basic Needs, 학습동기, 자기결정이론, 주관적 삶의 질, 기본적 욕구, 자율성, Motivation to learn, Self-determination theory. Autonomy, Subjective life-quality, Basic Needs

Abstract

The purpose of this paper is to examine learning motivational process models, based on Self- Determination Theory(SDT) in academic settings. I examined if SDT's assumptions would fit for Korean adolescents, using a learning motivation scale(LMS), Basic Needs―autonomy, competence, and relatedness―Satisfaction Scale(BNSS), academic grades and life-quality scales, and also tried to search for the adequate motivational process models for Korean adolescents through regression analysis and structural equation model analysis. The results of this study are as follows. Basic needs satisfaction influences positively on the development of self-determinative motivation, which influences positively on academic achievement. But academic achievement and self-determinative motivation doesn't always influence on subjective well-being positively. And Korean adolescents who study autonomously or achieve good grades, are not better in a dimension of subjective well-being than others. Basic needs satisfaction while growing is more important than any other variables to improve adolescents' autonomous motivation, academic achievement and subjective life qualities.

keywords
Motivation to learn, Self-determination theory. Autonomy, Subjective life-quality, Basic Needs, 학습동기, 자기결정이론, 주관적 삶의 질, 기본적 욕구, 자율성, Motivation to learn, Self-determination theory. Autonomy, Subjective life-quality, Basic Needs

참고문헌

1.

구재선, (2005) 성격,효능감,생활경험과 주관적 행복의 관계:토착심리학적 접근,

2.

김계수, (2006) AMOS 구조방정식모형분석, 한나래

3.

김아영, (2002) 자기결정성 이론에 따른 학습동기유형 분류체계의 타당성, 교육심리연구

4.

김아영, (2001) 자기결정성 정도에 따른 동기유형의 분류, 교육심리연구

5.

박병기 ; 이종욱 ; 홍승표, (2005) 자기결정성 이론이 제안한 학습동기 분류형태의 재구성, 교육심리연구

6.

박영신 ; 김의철, (2002) 한국사회의 교육적 성취: 현상과 심리적 기반, 한국심리학회지: 사회문제

7.

박영신 ; 김의철 ; 탁수연, (2005) 청소년과 부모의 실패와 미래성취 의식을 통해 본 한국인의 성취 관련 토착심리, 한국심리학회지: 사회문제

8.

신윤호, (2005) 생활지도와 진로개발, 학지사

9.

안신호, (2005) 자존감의 결정요인:영역별 능력과 자기수용의 영향, 한국심리학회지:일반

10.

오순애, (2001) 외재적 동기와 내재적 동기 사이에 존재하는 새로운 동기 유형,

11.

이민희, (2006) 학습장면에서 자기결정론의 동기화 경로모형 검증,

12.

정태연 ; 이민희, (2007) 청소년용 학습동기척도의 개발 및 타당화, 한국청소년연구

13.

이주성, (1991) 외향성과 신경증적 경향성의 상호작용이 주관적 안녕감에 미치는 영향,

14.

조명한, (1998) 삶의 질에 대한 국가 간 비교 In: 아산재단 연구총서 , 집문당

15.

차경호, (1999) 대학생의 주관적 안녕감과 개인중심주의-집단중심주의 성향과의 관계, 한국청소년연구

16.

Blais, M. R., (1990) Toward a motivational model of couple happiness, Journal of Personality and Social Psychology

17.

Deci, E. L., (1975) Intrinsic motivation, Plenum

18.

Deci, E. L., (1985) Intrinsic motivation and self-determination in human behavior, Plenum

19.

Diener, E., (1985) The Satisfaction with Life Scale, Journal of Personality Assessment

20.

Grolnick, W. S., (2004) What makes parents controlling? In: Handbook of self-determination research, The University of Rochester press

21.

Grolnick, W. S., (1987) Autonomy in children's learning: An experimental and individual difference investigation, Journal of Personality and Social Psychology

22.

Grusec, J. E., (2005) 사회학습이론과 발달심리학: 로버트 R. 시어즈와 앨버트 반두라의 업적 In: 발달심리학 거장들의 핵심이론 연구 [A century of developmental psychology] , 학지사

23.

Koesnter, R., (1996) Identified and introjected forms of political internalization: Extending self-determination theory, Journal of Personality and Social Psychology

24.

La Guardia, J. G., (2000) Within-person variation in security of attachment: A self-determination theory perspective on attachment, need fullfillment, and well-being, Journal of Personality and Social Psychology

25.

McGrae, R. R., (1991) Adding Liebe und Arbeit: The full five-factor model and well-being, Personality and Social Psychology Bulletin

26.

Pavot, W., (1993) Review of the Satisfaction With Life Scale, Psychological Assessment

27.

Reeve, J., (2004) Self-determination theory applied to educational settings In: Handbook of self-determination research, The University of Rochester press

28.

Reeve, J., (2005) Understanding motivation and emotion, Wiley

29.

., (1965) Society and the adolescent self-image, Princeton University Press

30.

Ryan, R. M., (1982) Control and information in the intrapersonal sphere: An extension of cognitive evaluation theory, Journal of Personality and Social Psychology

31.

Ryan, R. M., (1993) Agency and organization: Intrinsic motivation, autonomy, and self in psychology development In: Nebraska symposium on motivation: Vol. 40. Developmental perspectives on motivation , University of Nebraska Press

32.

Ryan, R. M., (1989) Perceived locus of causality and internalization: Examining reasons for acting in two domains, Journal of Personality and Social Psychology

33.

Ryan, R. M., (2000) Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being, American Psychologist

34.

Ryan, R. M., (2004) Overview of self-determination theory: An organismic- dialectical perspective In: Handbook of self-determination research, The University of Rochester Press

35.

Ryan, R. M., (1986) Origins and pawns in the classroom: Self-report and projective assessment of individual differences in children's perceptions, Journal of Personality and Social Psychology

36.

Ryan, R. M., (1993) Two types of religious internalization and their relations to religious orientations and mental health, Journal of Personality and Social Psychology

37.

Vallerand, R. J., (1992) Intrinsic, extrinsic, and amotivational styles as predictors of,

38.

Vallerand, R. J., (2004) Intrinsic and Extrinsic Motivation: A hierarchical model In: Handbook of self-determination research , The University of Rochester Press

39.

Vallerand, R. J., (1997) Self-determination and persistence in a real-life setting: Toward a motivational model of high school dropout, Journal of Personality and Social Psychology

40.

Vallerand, R. J., (1992) The academic motivation scale: A measure of intrinsic, extrinsic, and amotivation education, Educational and Psychological Measurement

41.

Vallerand, R. J., (1993) On the assessment of intrinsic, extrinsic, and amotivatiom in education: Evidence on the concurrent validity of the academic motivation scale, Educational and Psychological Measurement

42.

Watson, D., (1988) Develpoment and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS Scale, Journal of Personality and Social Psychology

43.

Williams, G. C., (1996) Motivational predictors of weight loss and weight-loss maintenance, Journal of Personality and Social Psychology

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제