바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Psychological, relational and financial resources: How do they influence happiness among Koreans

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2009, v.15 no.1, pp.95-132


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Can money buy happiness? If not, what are the factors that influence happiness? What makes people happy? What are the factors that influence happiness among Korean adults? How can we better explain factors that influence happiness? These are the research questions that led to the analyses of psychological, relational, financial resources that influence happiness. To examine differences in socio-economic status, adults and elderly from three different districts that vary wealth and income were interviewed in their own home. A total of 313 respondents (male=133, female=180) between the ages of 20 through 80 completed a questionnaire that contained background information, emotional support scale and happiness scale developed by the present researcher and resiliency of efficacy developed by Bandura(1995). The results are as follows. First, monthly income influence happiness to some extent, but when the variable was excluded from the path analysis, the goodness-of-fit did not change significantly. Although those who have more money can be happier, those without much money can also be happy. These results indicate that financial resource has limited influence on happiness. In addition, monthly income did influence self-efficacy of respondents indicating that those with more money were not necessarily more confident about themselves. Second, an important factor influencing happiness is the relational resource. Emotional support was the most powerful predictor of happiness, four to five times more important than monthly income. Third, self-efficacy influenced happiness. Those respondents with higher resiliency of efficacy had higher happiness scores and the influence was two times greater than monthly income. Moreover, self-efficacy played a mediating role between emotional support and happiness. Fourth, those respondents with higher occupational achievement reported higher happiness score and the influence was two times greater than monthly income. Fifth, success of children influenced happiness score and the influence was 1.5 times greater than monthly income. Sixth, education did not directly influence happiness, but had an indirect influence through self-efficacy and occupational achievement. Seventh, age was not related to self-efficacy and happiness.

keywords
행복, 정서적 지원, 자기효능감, 직업성취, 자녀성공, 월평균 수입, 학력, 연령, happiness, emotional support, self-efficacy, occupational achievement, success of children, monthly income, education, age

Reference

1.

김의철, 박영신 (1999a). 서장. 김의철, 박영신, 양계민 역. 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 11~42. 교육과학사.

2.

김의철, 박영신 (1999b). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 13(1), 99~142.

3.

김의철, 박영신 (2004). 청소년과 성인의 삶의 질 인식에 대한 토착심리 분석: 가정, 학교, 직장, 여가생활을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 9(4), 973~1002.

4.

김의철, 박영신 (2006a). 한국인의 자기 인식에 나타난 토착문화심리 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 12(4), 1~36.

5.

김의철, 박영신 (2006b). 한국 사회에서 삶의 질을 구성하는 요인들에 대한 탐구. 한국심리학회지: 사회문제, 12(5), 특집호, 1~28.

6.

김의철, 박영신 (2008). 한국사회와 교육적 성취 (II): 한국 청소년의 학업성취에 대한 심리적 토대 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 특집호, 63~109.

7.

김의철, 박영신, 양계민 (1999). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 문화심리학 총서2. 교육과학사. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.

8.

김의철, 홍천수, 이정권, 박영신 (2005). 건강과 삶의 질에 영향을 주는 요인에 대한 분석: 자기효능감, 사회적 지원 및 질병관리를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 143~181.

9.

김의철, Tsuda, 박영신, 김의연, Horiuchi(심사 중). 한국과 일본 대학생의 스트레스 증상과 관리행동의 비교: 부모의 사회적 지원과 어려움극복 효능감을 중심으로.

10.

박영신, 김의철 (2004a). 한국인의 부모자녀관계: 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구. 문화심리학총서 제5권. 서울: 교육과학사.

11.

박영신, 김의철 (2004b). 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구. 문화심리학 총서 6. 서울: 교육과학사.

12.

박영신, 김의철 (2005). 한국인의 신뢰의식에 나타난 토착심리 탐구. 한국심리학회지: 사회문제, 11(특집호), 21~55.

13.

박영신, 김의철 (2006). 한국 사회와 개인 삶의 질 인식에 대한 토착심리 탐구: 삶의 질을 높이는 요소와 낮추는 요소에 대한 세대별 지각을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 12(1), 161~195.

14.

박영신, 김의철 (2008a). 배우자의 사회적 지원, 자녀에 대한 신뢰 및 자기효능감이 성인의 가정생활만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 71~101.

15.

박영신, 김의철 (2008b). 한국 청소년의 삶의 질과 인간관계. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 22(4), 801~836.

16.

박영신, 김의철, 김묘성 (2002). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 105~135.

17.

박영신, 김의철, 김영희, 민병기 (1999). 초등학생의 생활만족도 형성요인에 대한 구조적 관계 분석: 사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 5(1), 57~76.

18.

박영신, 김의철, 민병기 (2002). 부모의 사회적 지원, 청소년의 자기효능감과 생활만족도: 변화에 대한 종단자료 분석과 생활만족도 형성에 대한 구조적 관계 분석. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 16(2), 63~92.

19.

박영신, 김의철, 신영이 (2008). 고등학생 부모가 지각한 자녀의 효도에 토착심리 분석. 한국인간발달학회 학술대회 ‘긍정의 힘과 인간발달’, 115~118.

20.

박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(3), 37~59.

21.

박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초 중 고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94~118.

22.

박영신, 김의철, 탁수연 (2005). 청소년과 부모의 실패와 미래성취 의식을 통해 본 한국인의 성취관련 토착심리. 한국심리학회지: 사회문제, 11(2), 73~108.

23.

박영신, Tsuda, 김의철, 한기혜, 김의연, Horiuchi (심사 중). 한국과 일본 대학생의 스트레스와 우울 증상에 대한 분석: 부모의 사회적 지원, 어려움극복 효능감, 스트레스 관리행동의 영향.

24.

스포츠 조선 (2008. 9. 8.). 안재환의 자살 원인은 40억원 빚 독촉 때문.

25.

시사영어사 편집부 역 (2000). 세일즈맨의 죽음. 영한대역문고 29. 서울: 시사영어사. Miller, A. Death of A Salesman.

26.

오마니뉴스 (2007. 3. 15.). 빚 때문에 어린이 유괴 살해, 다시 ‘그 놈 목소리’ 사건: 용의자 이씨 “ 빚 때문에 범행, 차량 이동 중 피해 아동 질식사”.

27.

전경빈 역 (2007). 오체 불만족. 서울: 창해. H. Ototake (1998). Gotaihumanzoku. Tokyo: Kodansha Ltd.

28.

전혜경 역 (2000). 모파상 단편선. 서울: 혜원출판사. Guy de Maupassant (1894). La Parure.

29.

조선일보 (2009. 1. 22.). KDI 올 상반기 성장률 전망 ‘-2.6% 충격’. 신규 일자리 3개월 사이 12만개 줄어. A3 면.

30.

조선일보 (2009. 1. 23.). ‘마이너스’의 공포: 작년 4분기 GDP 성장률 -3.4% , 10년 만에 성장 멈춰. A1 면.

31.

조세일보 (2008. 11. 21). 통계 속 부동산 ①: 대한민국 전체 세대 중 58%만 주택 보유.

32.

한국일보 (2007. 7. 9). 신용불량자 제도 폐지 이후 500만 명 여전히 신용불량자 고통.

33.

Bandura, A. (1995). Multifaceted scale of mechanisms of moral disengagement. Unpublished manuscript, Department of Psychology, Stanford University, USA.

34.

Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.

35.

House, J. S., Landis, K. R., & Umberson, D. (1988). Social relationships and health. Science, 241, 540~545.

36.

Kim, U. (1999). After the “crisis” in social psychology: The development of the transactional model of science. Asian Journal of Social Psychology, 2(1), 1~19.

37.

Kim, U. (2003). Science, religion, philosophy, and culture: Psychological analysis of western, islamic, and east asian world views. In U. Kim, S. Aasen, & S. Ebadi (Eds.), Democracy, human rights, and islam in modern Iran: Psychological, social, and cultural perspectives. Bergen: Fagbokforlaget.

38.

Kim, U., & Berry, J. W. (1993). Indigenous psychologies: Experience and research in cultural context. Newbury Park, CA: Sage.

39.

Kim, U. & Park, Y. S. (2004). Indigenous psychologies. Spielberger, C. (Ed.). Encyclopedia of applied psychology, vol 2. 263~269. Oxford: Elsevier Academic Press.

40.

Kim, U., & Park, Y. S. (2006a). Factors influencing academic achievement in relational cultures: The role of self, relational and collective efficacy. In F. Pajares & T. Urdan (Eds.), Self-efficacy beliefs of adolescents, 267~285. Greenwich, CT: Information Age Publishing.

41.

Kim, U., & Park, Y. S. (2006b). Indigenous psychological analysis of academic achievement in Korea: The influence of self-efficacy, parents and culture. International Journal of Psychology, 41(4), 287~292.

42.

Kim, U. & Park, Y. S. (2008). Chapter 21. Cognitive, relational and social basis of academic achievement in Confucian cultures: Psychological, Indigenous, cultural perspectives. In R. Sorrentino & S. Yamaguchi (Eds.). Handbook of Motivation and Cognition within and across Cultures. 491~515. San Diego, CA: Elsevier/Academic Press.

43.

Kim, U., Park, Y. S., & Park, D. H. (2000). The challenge of cross-cultural psychology: The role of the indigenous psychologies. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31(1), 63~75.

44.

Kim, U., Yang, K. S., & Hwang, K. K. (2006). Indigenous and cultural psychology: Understanding people in context. New York: Springer.

45.

Park, Y. S. (2008). Parent-child relationship, academic achievement and quality of life: The role of self-regulation, social support, and efficacy beliefs in Korea. Invited keynote address at the XXIX International Congress of Psychology, p.168. July 20-25, International Congress Centrum Berlin, Germany.

46.

Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Paths to academic achievement, delinquency and life-satisfaction: Longitudinal analysis of influences of psychological, relational and cultural factors. Invited keynote address at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 11~12. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.

47.

SBS (2006). 그것이 알고 싶다, 369회, 벼락부자, 그 후: 부자라서 행복하십니까? (2006년 1월 14일 밤 10시 55분).

48.

SBS (2009). 그것이 알고 싶다. 700회, 특집 2부작 돈 나라 사람 나라, 제 1부 돈 세상에서 살아남기. (2009년 1월 10일 밤 11시 10분), 제 2부 얼마면 만족하시겠습니까? (2009년 1월 18일 밤 11시 10분).

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues