The purpose of this research examines the factors that influence happiness among Korean adolescents by focusing on psychological resource (as measured by self-efficacy), relational resource (as measured by social support) and financial resource (as measured by family's monthly income). In addition, the influence of academic achievement on happiness is examined. To examine the influence of socio-economic status and family's monthly income, adolescents living in three different districts in Seoul (from working to middle to upper class districts) were randomly selected and interviewed in their home. A total of 190 elementary school, middle school, high school and university students (male=83, female=107) completed the resiliency of efficacy scale developed by Bandura (1995) and emotional support and happiness scale developed by the present researchers, in addition to background information. The results of the path analysis are as follows. First, the most important predictor of happiness among Korean adolescents is relational resources. In other words, emotional support received from significant others was most predictive of happiness; more than 60 times the effect of family's monthly income, three times the effect of academic achievement, and two times the effect of resiliency of efficacy. The second most important factor that predicted the happiness of Korean adolescents was psychological resource (i.e., resiliency of efficacy), which had 30 times the effect of family's monthly income. In addition resiliency of efficacy played a mediating role between emotional support on one hand and happiness on the other. Third, those respondents who had higher academic achievement reported higher levels of happiness, which had 20 times the effect of family's monthly income. Fourth, family monthly income did not predict happiness among Korean adolescents. Fifth, socio-economic status and school level did not have direct influence on happiness but had mediating influence through their influence on emotional support. In other words, those respondents with higher socio-economic status and elementary school students were more likely to receive social support from significant others, which in turn increased their happiness. These results indicate that the most important predictor of happiness among Korean adolescents is emotional support, followed by resiliency of efficacy and academic achievement, indicating that those adolescents from wealthy families are not necessarily happier.
교육과학기술부 (2009). 2009년도 주요 정책: 초 중등교육 분야. http://www.mest.go.kr /me_kor/index.jsp 에서 2009, 7, 1 인출.
김의철, 박영신 (1999b). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 13(1), 99~142.
김의철, 박영신 (2004). 청소년과 성인의 삶의 질 인식에 대한 토착심리 분석: 가정, 학교, 직장, 여가생활을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 9(4), 973~1002.
김의철, 박영신 (2006b). 한국 사회에서 삶의 질을 구성하는 요인들에 대한 탐구. 한국심리학회지: 사회문제, 12(5), 특집호, 1~28.
김의철, 박영신 (2008). 한국사회와 교육적 성취 (Ⅱ): 한국 청소년의 학업성취에 대한 심리적 토대 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 특집호, 63~109.
김의철, 박영신, 양계민 (1999). 자기효능감과 인간행동: 이론적 기초와 발달적 분석. 문화심리학 총서2. 교육과학사. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
김의철, Tsuda, 박영신, 김의연, Horiuchi (2009). 한국과 일본 대학생의 스트레스 증상과 관리행동의 비교: 사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 한국인간발달학회, 인간발달연구, 16(1), 139~164.
김일혁 (2006). 어머니의 교육수준과 직업유무에 따른 자녀의 학업성취. 한국교육개발원, 한국교육, 33(4), 227~254.
류방난, 김성식 (2006). 교육격차: 가정배경과 학교교육의 영향력 분석. 한국교육개발원 연구보고서, RR 2006-07-02.
박명순 (2007). 인터넷 환경에서의 청소년의 심리적 안녕감. 2007년도 한국교육심리학회 연차학술대회, pp.127~145.
박아청 (2007). 청소년의 심리적 안녕감에 대한 실태와 이를 위협하는 요소. 2007년도 한국교육심리학회 연차학술대회, pp.1~16.
박영신, 김의철 (1998). 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 4(1), 29~53.
박영신, 김의철 (2000). 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로. 한국교육학회. 교육학연구, 38(2), 109-147.
박영신, 김의철 (2004a). 한국인의 부모자녀관계: 자기개념과 가족역할 인식의 토착심리 탐구. 문화심리학총서 제 5권. 서울: 교육과학사.
박영신, 김의철 (2004b). 한국의 청소년 문화와 부모자녀관계: 토착심리 탐구. 문화심리학 총서 6. 서울: 교육과학사.
박영신, 김의철 (2006a). 한국 사회와 개인 삶의 질 인식에 대한 토착심리 탐구: 삶의 질을 높이는 요소와 낮추는 요소에 대한 세대별 지각을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 12(1), 161~195.
박영신, 김의철 (2006b). 청소년기 신뢰의식의 형성과 집단별 차이 비교: 인간관계 신뢰에서의 토착심리를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 12(3), 85~127.
박영신, 김의철 (2008a). 배우자의 사회적 지원, 자녀에 대한 신뢰 및 자기효능감이 성인의 가정생활만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 71~101.
박영신, 김의철 (2008b). 한국 청소년의 삶의 질과 인간관계. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 22(4), 801~836.
박영신, 김의철 (2009). 심리적, 관계적, 경제적 자원: 한국인의 행복에 어떠한 영향을 미치는가? 한국심리학회지: 사회문제, 15(1) 특집호, 95~132.
박영신, 김의철, 김묘성 (2002). IMF시대 이후 초, 중, 고, 대학생과 부모의 스트레스 경험과 대처양식 및 사회적 지원: 토착심리학적 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 105~135.
박영신, 김의철, 김영희, 민병기 (1999). 초등학생의 생활만족도 형성요인에 대한 구조적 관계 분석: 사회적 지원과 자기효능감을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 5(1), 57~76.
박영신, 김의철, 민병기 (2002). 부모의 사회적 지원, 청소년의 자기효능감과 생활만족도: 변화에 대한 종단자료 분석과 생활만족도 형성에 대한 구조적 관계 분석. 한국교육심리학회, 교육심리연구, 16(2), 63~92.
박영신, 김의철, 신영이 (2009). 고등학생 부모가 지각한 자녀의 효도에 대한 토착심리분석. 한국인간발달학회, 인간발달연구, 16(2), 109~141.
박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(3), 37~59.
박영신, 김의철, 정갑순, 이상미, 권혁호, 양계민 (2000). 초 중 고등학생의 생활만족도 차이와 형성 및 영향. 한국심리학회지: 건강, 5(1), 94~118.
박영신, Tsuda, 김의철, 한기혜, 김의연, Horiuchi (2009). 한국과 일본 대학생의 스트레스와 우울에 대한 분석: 부모의 사회적 지원, 어려움극복효능감, 스트레스 관리행동의 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 1~28.
서은국 (2007). 한국 청소년의 주요 생활경험과 행복감. 2007년도 한국교육심리학회 연차학술대회, pp.17~28.
오경희 (2008). 가정에서의 자녀교육 지원활동을 통해 본 학부모의 인식과 대응방식. 한국교육개발원, 한국교육, 35(3), 83~106.
장우석 (2007. 12. 11). 자녀교육과 투자이민, http://blog.daum.net/immigrationattorney.
장휘숙 (2009). 성인 초기의 발달과업과 행복의 관계. 한국심리학회지: 발달, 22(1), 19- 36.
정태연, 최상진, 김효창 (2002). 아동과 어른 그리고 청소년에 대한 사회적 표상: 성격적, 관계적 및 과업적 특성을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 8(2), 51~76.
조선일보 (2009, 7, 22). ‘워킹푸어’ 300만명 시대(3) 소득의 차이가 성적의 차이로: 개천에서 용 나던 ‘신화’는 끝. A1면.
Bandura, A. (1995). Manual for the construction of self-efficacy scales. Unpublished manuscript, Dept. of Psychology, Stanford University, USA.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Holman, H., & Lorig, K. (1992). Perceived self-efficacy in self-management of chronic disease. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control of action. (pp.305-323). Washington, D. C.: Hemisphere.
Kim, U. & Park, Y. S. (2008). Chapter 21. Cognitive, relational and social basis of academic achievement in Confucian cultures: Psychological, Indigenous, cultural perspectives. In R. Sorrentino & S. Yamaguchi (Eds.). Handbook of Motivation and Cognition within and across Cultures. 491~515. San Diego, CA: Elsevier/Academic Press.
Lorig, K. (1990). Self-efficacy: Its contributions to the four year beneficial outcome of the arthritis self-management course. Paper presented at the meeting of the Society for Behavioral Medicine, Chicago.
Min, B. K., Park, Y. S., & Kim, U. (2002). Longitudinal study of adolescents life satisfaction: An analysis of social support and self-efficacy. Paper presented at the 25th International Congress of Applied Psychology. p.84. July, 7-12. Singapore International Convention & Exhibition Centre, Singapore.
Park, Y. S. (2008). Parent-child relationship, academic achievement and quality of life: The role of self-regulation, social support, and efficacy beliefs in Korea. Invited keynote address at the XXIX International Congress of Psychology, p. 168. July 20-25, International Congress Centrum Berlin, Germany.
Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Paths to academic achievement, delinquency and life-satisfaction: Longitudinal analysis of influences of psychological, relational and cultural factors. Invited keynote address at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 11~12. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
SBS (2006). 그것이 알고 싶다, 369회, 벼락부자, 그 후: 부자라서 행복하십니까? (2006년 1월 14일 밤 10시 55분).
SBS (2008). 이재룡 정은아의 좋은 아침 2991회: 미국을 놀라게 한 한국 청년 이형진. (2008년 10월 14일).