바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

사교육 시간에 따른 학습동기, 학습전략 사용 및 학업성취도의 변화

Changes in Academic Motivation, Learning Strategy Use, and Test Scores by Private Tutoring Hours

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2010, v.16 no.2, pp.103-124
김성일 (고려대학교)
이민혜 (고려대학교)
우연경 (고려대학교)
봉미미 (고려대학교)
정윤경 (고려대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구에서는 사교육 시간과 교과별 학습동기 및 인지ㆍ행동전략으로 이루어진 학습전략 사용과의 구조적 관계를 파악하고, 궁극적으로 사교육이 학업성취도를 어떻게 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 2005년 당시 중학교 1학년을 대상으로 실시된 한국교육종단연구(KELS 2005)의 1-2차년도 자료를 활용하여 구조방정식모형을 통해 분석하였다. 분석 결과, 사교육이 학습동기와 학습전략의 사용에 도움을 준다는 증거는 찾을 수 없었으며, 학업성취도 역시 영어와 수학교과에 한해서만 통계적으로 미미한 수준에서 사교육과 정적인 관계를 보였다. 학업성취도 향상에는 사교육보다 오히려 학습동기와 학습전략이 더욱 중요한 역할을 담당하는 것으로 나타났다.

keywords
Private tutoring, Academic achievement, Academic motivation, Task value, Self-efficacy, Learning strategy, Cognitive strategy, Behavioral strategy, 사교육, 학업성취도, 학습동기, 과제가치, 자기효능감, 학습전략, 인지전략, 행동전략

Abstract

The purpose of the present study was to examine the relationships among private tutoring hours, academic motivation, use of learning strategies, and academic achievement test scores using structural equation modeling. The sample consisted of 3,607 7th graders from Korean middle schools who were included in the Korean Education Longitudinal Study. The results suggest that there was no evidence that the private tutoring hours predicted students' motivation and learning strategy use. It was found that the private tutoring hours predicted achievements in English and Math, but it was negligible in magnitude. As for achievement test scores, academic motivation and the use of learning strategies played more critical role rather than the private tutoring hours.

keywords
Private tutoring, Academic achievement, Academic motivation, Task value, Self-efficacy, Learning strategy, Cognitive strategy, Behavioral strategy, 사교육, 학업성취도, 학습동기, 과제가치, 자기효능감, 학습전략, 인지전략, 행동전략

참고문헌

1.

김성일, 윤미선 (2004). 학습에 대한 흥미와 내재동기 증진을 위한 학습환경 디자인. 교육방법연구, 16(1), 39-66.

2.

김성일, 윤미선, 소연희 (2008). 한국 학생의 학업에 대한 흥미와 성취. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 187-222.

3.

김영화 (2003). 사교육의 가능성과 한계. 교육사회학연구, 13(3), 85-108.

4.

김청자 (2001). 과외수업이 학교 학습에 미치는 영향에 관한 연구. 청소년학연구, 8(2), 61-89.

5.

김현진 (2007). 가정배경과 학교교육 그리고 사교육이 학업성취에 미치는 영향 분석. 한국행정학연구, 25(4), 485-508.

6.

반상진, 정성석, 양성관 (2005). 과외가 학습성취에 미치는 영향 분석. 제1회 한국교육고용패널 학술대회 논문집, 493-530.

7.

봉미미, 김혜연, 신지연, 이수현, 이화숙 (2008). 한국청소년의 학습동기에 영향을 미치는 사회문화적 요인 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 319-348.

8.

상경아, 백순근 (2005). 고등학생의 수학 과외가 학업성취도, 태도, 자기조절학습에 미치는 영향. 교육평가연구, 18(3), 39-57.

9.

오영수, 윤정식 (2003). 일반계 고등학생의 성적결정 요인분석. 교육재정경제연구, 12(1), 33-56.

10.

이규민, 강상진, 김현철 (2007).「한국교육종단연구」의 표본설계, 자료의 질관리 및 분석방안 연구. 연구보고 RR 2007-1. 한국교육개발원.

11.

이규민, 강상진, 노명완, 유제명, 류희찬 (2006). 국가수준의 종단적 교육조사 연구를 위한 성취도 검사 및 척도개발. 연구보고 RR 2006-1. 한국교육개발원.

12.

이명헌, 김진영 (2005). 사교육(과외)의 학업성취도 향상 효과에 관한 연구. 제1회 한국교육고용패널 학술대회 논문집, 431-445.

13.

임천순, 박소영, 이광호 (2004). 사교육이 학업성취에 미치는 영향. 교육재정경제연구, 13(1), 331-356.

14.

통계청 (2009). 2008년 사교육비조사 결과. 통계청 사회복지통계과.

15.

한국교육개발원 (2005). 한국교육종단연구 2005. 서울: 한국교육개발원.

16.

한대동, 성병창, 길임주 (2001). 고등학생 학업성취에 대한 학교효과와 과외효과의 비교연구. 교육사회학연구, 11(1), 33-54.

17.

홍세희 (2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

18.

Baker, L., & Brown, A. L. (1984). Metacognitive skills and reading. In Pearson, P. D. et al. (Ed.), Handbook of reading research (pp.356-394). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

19.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavior change. Psychological Review, 84, 191-215.

20.

Bong, M., & Clark, R. E. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34, 139-153.

21.

Bray, M. (2006). Private supplementary tutoring: comparative perspectives on patterns and implications. A Journal of Comparative and International Education, 36, 515-530.

22.

Brophy, J. (1998). Motivating students to learn. Boston: McGraw-Hill.

23.

Eccles, J. S. (1983) Expectancies, values, and academic behaviors. J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motivation (pp. 75-146), San Francisco: Freeman

24.

Eccles, J. S., Wigfield, A., & Schiefele, U. (1998). Motivation to succeed. In W. Damon(Ed.), Handbook of child psychology (pp.1017-1095): N. Eisenberg(Vol. Ed.), Social, emotion, and personality development. New York: Wiley.

25.

Elliot, A. J., McGregor, H. A., & Gable, S. (1999). Achievement goals, study strategies, and exam performance: A mediational analysis. Journal of Educational Psychology, 91, 549-563.

26.

Haag, L. (2001). Is private tutoring effective? an evaluation study. German Journal of Educational Psychology, 15, 38-44.

27.

Hidi, S., & Harackiewicz, J. (2000). Motivating the academically unmotivated: A critical issue for the 21st century. Review of Educational Research, 70, 151-179.

28.

Kline, R. B. (1998). Principles and practice of structural equation modeling. New York: The Guilford Press.

29.

Newman, R. S. (1991). Goals and self-regulated learning: What motivates children to seek academic help. In M. L. Maehr & P. R. Pintrich(Ed.), Advances in motivation and achievement (pp.151-183), Vol. 7. Greenwich, CT: JAI Press.

30.

Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66, 543-578.

31.

Pintrich, P. R. (1999). The role of motivation in promoting and sustaining self-regulated learning. International Journal of Education Research, 31, 459-470.

32.

Pintrich, P. R., & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40.

33.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2006). Self-regulation and the problem of human autonomy: Does psychology need choice, self-determination, and will? Journal of Personality, 74, 1557-1586

34.

Ryan, R. M., & Pintrich, P. R. (1997). “Should I ask for help?” The role of motivation and attitudes in adolescents' help seeking in math class. Journal of Educational Psychology, 89, 329-341.

35.

Schunk, D. H. (1991). Self-efficacy and academic motivation. Educational Psychologist, 26, 207-231.

36.

Smith, T. W., Snyder, C. R., & Handelsman, M. M. (1982). On the self-serving function of an academic wooden leg: Test anxiety as a self-handicapping strategy. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 314-321.

37.

Turner, J. C., Midgley, C., Meyer, D. K., Gheen, M., Anderman, E., Kang, Y. (2002). The classroom environment and students' reports of avoidance strategies in mathematics: A multimethod study. Journal of Educational Psychology, 94, 88-106.

38.

Weinstein, C. E., & Mayer, R. E. (1986). The teaching of learning strategies. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of research on teaching (pp. 315-327). New York: Macmillan.

39.

Wigfield, A., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Harold, R. D., Arbreton, A. J. A., Freedman-Doan, C., & Blumenfeld, P. C. (1997). Changes in children's competence beliefs and subjective task values across the elementary school years: A three-year study. Journal of Educational Psychology, 89, 451-469.

40.

Wolters, C. A. (2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students’ motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.

41.

Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self-regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80, 284-290.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제