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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

사교육 시간에 따른 학습동기, 학습전략 사용 및 학업성취도의 변화

Changes in Academic Motivation, Learning Strategy Use, and Test Scores by Private Tutoring Hours

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2010, v.16 no.2, pp.103-124
김성일 (고려대학교)
이민혜 (고려대학교)
우연경 (고려대학교)
봉미미 (고려대학교)
정윤경 (고려대학교)

초록

이 연구에서는 사교육 시간과 교과별 학습동기 및 인지ㆍ행동전략으로 이루어진 학습전략 사용과의 구조적 관계를 파악하고, 궁극적으로 사교육이 학업성취도를 어떻게 예측하는지 살펴보았다. 이를 위해 2005년 당시 중학교 1학년을 대상으로 실시된 한국교육종단연구(KELS 2005)의 1-2차년도 자료를 활용하여 구조방정식모형을 통해 분석하였다. 분석 결과, 사교육이 학습동기와 학습전략의 사용에 도움을 준다는 증거는 찾을 수 없었으며, 학업성취도 역시 영어와 수학교과에 한해서만 통계적으로 미미한 수준에서 사교육과 정적인 관계를 보였다. 학업성취도 향상에는 사교육보다 오히려 학습동기와 학습전략이 더욱 중요한 역할을 담당하는 것으로 나타났다.

keywords
Private tutoring, Academic achievement, Academic motivation, Task value, Self-efficacy, Learning strategy, Cognitive strategy, Behavioral strategy, 사교육, 학업성취도, 학습동기, 과제가치, 자기효능감, 학습전략, 인지전략, 행동전략

Abstract

The purpose of the present study was to examine the relationships among private tutoring hours, academic motivation, use of learning strategies, and academic achievement test scores using structural equation modeling. The sample consisted of 3,607 7th graders from Korean middle schools who were included in the Korean Education Longitudinal Study. The results suggest that there was no evidence that the private tutoring hours predicted students' motivation and learning strategy use. It was found that the private tutoring hours predicted achievements in English and Math, but it was negligible in magnitude. As for achievement test scores, academic motivation and the use of learning strategies played more critical role rather than the private tutoring hours.

keywords
Private tutoring, Academic achievement, Academic motivation, Task value, Self-efficacy, Learning strategy, Cognitive strategy, Behavioral strategy, 사교육, 학업성취도, 학습동기, 과제가치, 자기효능감, 학습전략, 인지전략, 행동전략

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