This study examines adolescent delinquent behavior and the influence of friends, focusing specifically on friends' delinquent behavior and the influence of self-efficacy, parent-child conflict and parental control. A total of 1,399 adolescents attending five different high schools (male=642, female=756, consisting of 915 student attending high school and 484 students attending vocational high school) completed a questionnaire developed by Ahn, Hwang, Kim and Park (1997) and Bandura's (1995a) self-efficacy scale. Results indicate that those students who attend high school had parents with higher education, socio-economic status and better studying environment at home, while students attending vocational high school had higher parent-child conflict. Students attending high school had higher self-efficacy scores, while students attending vocational high school had higher scores on delinquent behavior. The results of LISREL analyses revealed a similar pattern for high school and vocational high school students. Combined analysis indicate that friends' delinquent behavior, parent-child conflict and parental control had direct and positive effect on students' delinquency behavior. Self-efficacy had a direct and negative influence of delinquency behavior. Similar pattern was obtained for friends' delinquency behavior, in which self-efficacy had a direct and negative influence of their delinquency behavior and their parent-child conflict and parental control had direct and positive effect on their delinquency behavior. In summary, those students who had lower self-efficacy, higher parent-child conflict and parental control, and with friends who are more likely to engage in delinquent behavior, had higher scores on delinquent behavior. Also, those students who had friends with lower self-efficacy scores and with higher parent-child conflict and parental control are more likely to engage in delinquent behavior, which in turn influenced their delinquent behavior. Friends' delinquent behavior had the greatest influence on students' delinquent behavior indicating the role of friends in influencing delinquency among adolescents.
경찰청 (2009). 경찰백서.
곽금주, 김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년문화의 형성요인 탐색: 비행과 우울에 관하여. 한국심리학회지: 사회문제, 5(1), 111-121.
금명자 (2008). 우리나라 학업중단청소년에 대한 이해. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 특집호, 299-317.
금명자, 권해수, 이문희, 이자영, 이수림 (2004). 학교밖 청소년 욕구조사, 학교 밖 청소년 길 찾기, 청소년상담문제연구보고서 50, 21-44.
김경식, 이현철 (2006). 청소년의 비행을 낳는 요인. 한국청소년개발원, 제 3회 한국청소년패널학술대회 자료집, 601~621.
김경연, 하영희 (2003). 죄책감, 도덕적 이탈 및 친구의 규칙위반성향과 청소년의 규칙위반행동. 한국심리학회지: 발달, 16 (2), 39-52.
김영희, 박영신, 김의철 (2004). 청소년 일탈행동 무경험집단과 경험집단의 환경, 심리, 행동 특성의 차이 분석. 한국아동교육학회, 아동교육, 13(2), 201-219.
김의철, 박영신 (1999). 한국 청소년의 심리, 행동특성의 형성: 가정, 학교, 친구, 사회 영향을 중심으로. 교육심리연구, 13 (1), 99-142.
김의철, 박영신, 김의연, Tsuda, A., & Horiuchi. S. (2010). 스트레스와 우울에 대한 사회적 지원, 어려움극복효능감, 스트레스 관리행동의 영향: 초, 중, 대학생 집단을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 16 (2), 특집호, 197-219.
김준호, 이순래 (1995). 소년범죄자의 성인범죄자로의 전이에 관한 연구. 한국형사정책연구원.
김청송 (2007). 청소년의 우울, 스트레스 대처, 강인성이 비행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 12(3), 587-598.
김하연, 오경자, 윤진 (1991). 청소년의 자아개념, 또래집단에 대한 동조 및 비행 간의 상호관계. 한국심리학회지: 발달, 4(1), 199-212.
도금혜 (2008). 청소년의 개인특성 변인과 가정환경 변인이 친구 관계에 미치는 영향. 한국심리학회지: 발달, 12(3), 133- 150.
박순길, 조증열, 박영호 (2003). 또래비행동조, 신체적 성숙 및 스트레스가 중학생의 흡연에 미치는 영향. 한국심리학회지: 건강, 8(3), 473-486.
박영신, 김의철 (1998). 청소년 비행과 성취행동: 가정환경, 귀인양식, 건강과의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 4(1), 29-53.
박영신, 김의철 (2000). 부모-자녀관계 변화가 청소년에게 미치는 영향: 초 중 고 대학생의 성취동기, 생활만족도, 학업성취, 일탈행동을 중심으로. 한국교육학회. 교육학연구, 38(2), 109-147.
박영신, 김의철 (2001a). 학교폭력과 인간관계 및 청소년의 심리 행동특성: 폭력가해, 폭력피해, 폭력무경험 집단의 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 7(1), 63-89.
박영신, 김의철 (2001b). 청소년 학교폭력행동과 환경 및 심리특성의 관계: 위탁 청소년과 중 고등학생을 중심으로. 교육심리연구, 15(2), 25-52.
박영신, 김의철 (2003). 한국 청소년 일탈행동의 형성과 변화에 대한 고찰. 한국심리학회지: 사회문제, 9(1), 81-114.
박영신, 김의철 (2004). 청소년의 인간관계와 일탈행동: 부모자녀관계, 친구관계, 교사학생관계를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10, 특집호, 87-115.
박영신, 김의철 (2008). 한국사회와 교육적 성취 (III): 성취의 그늘, 한국 청소년 일탈행동의 형성과 심리적 역동. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 특집호, 223-253.
박영신, 김의철 (2009). 한국 청소년의 행복: 심리적, 관계적, 경제적 자원과 학업성취의 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 15 (3), 399-429.
박영신, 김의철, 김영희 (2007). 한국 청소년의 일탈행동 형성과정에 대한 종단 분석: 심리적, 관계적, 그리고 사회적 접근. 한국심리학회지: 사회문제, 13(1), 1-41.
박영신, 김의철, 박영균 (2010). 세대 차이와 갈등은 삶의 질을 낮추는가? 자기효능감의 영향. 한국심리학회지: 일반, 27(3).
박영신, 김의철, 정갑순 (2004). 한국 청소년의 부모자녀관계와 성취에 대한 종단연구: 자기효능감과 성취동기를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(3), 37-59.
박영신, 김의철, 탁수연 (2004). 한국 일탈 청소년의 토착심리 탐구: 보호관찰 청소년과 일반 청소년의 부모자녀관계에 대한 비교를 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 10(1), 107-145.
박원모, 천성문 (2008). 초등학교 6학년 학생들의 부모애착과 자아개념, 자기효능감 및 친구관계 간의 모형 검증. 한국심리학회지: 학교, 5(1), 41-59.
백혜정 (2009). 성별에 따른 청소년들의 가정환경과 비행 경험 관계에서의 부모의 지지와 자기통제의 매개 효과. 한국심리학회지: 발달, 22(4), 37-56.
서울신문 (2010. 3. 1). 소년범 늘고 재범률도 높아졌다.
송미경 (2006). 청소년기 아동기의 일탈행동 경로분석 비교연구. 한국청소년개발원 제 3회 한국청소년패널학술대회 자료집, 585~600.
안귀덕, 황정규, 김의철, 박영신 (1997). 한국 청소년 문화: 심리사회적 형성요인. 연구논총 97-8. 한국정신문화연구원.
옥정, 오윤희, 정현옥 (2001). 청소년기 애착유형과 지각된 부모양육행동: 재소 중인 비행집단, 위험집단, 정상집단의 비교. 한국심리학회지: 임상, 20(2), 259-270.
이영경, 장훈, 최진이, 허태균 (2008). 부모-자녀가 지각한 의사소통 유형 일치도와 아동의 문제행동과의 관계. 한국심리학회지: 학교, 5(3), 389-404.
이은희, 공수자, 이정숙 (2004). 청소년들의 가정, 학교, 지역의 심리사회적 환경과 학교폭력과의 관계: 분노조절과 비행친구 접촉의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 16(1), 123-145.
이춘화 (1999). 청소년폭력 가해자와 가해 집단에 관한 연구. 한국청소년개발원 연구보고.
탁수연, 박영신, 김의철 (2003). 보호관찰 청소년의 친구관계에 대한 분석. 한국심리학회 2003년도 연차학술발표대회 논문집, 165-166. 2003년 8월 21일. 연세대학교 상경관.
탁수연, 박영신, 김의철 (2007). 고등학생의 사이버 일탈과 인간관계, 심리특성 및 행동특성의 관계 분석. 한국청소년학회. 청소년학연구, 14(4), 233-258.
한국일보 (2010. 7. 16). 재범률 30% 웃돌아… 사후관리 더 중요. ‘처벌보다 사회·교육 환경개선 우선돼야’.
한상철 (2008). 청소년 가출의 위험요인과 보호요인 탐색. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1) 특집호, 273-298.
Bandura, A. (1995a). Manual for the construction of self-efficacy scales. Unpublished manuscript, Dept. of Psychology, Stanford University, USA.
Bandura, A. (1995b). Multifaceted scale of mechanisms of moral disengagement. Unpublished manuscript, Department of Psychology, Stanford University, USA.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: W. H. Freeman and Company.
Kim, Y. H., Park, Y. S. & Kim, U. (2007). Factors influencing delinquent behaviors among Korean adolescents: Longitudinal analysis. Paper presented at the 7th Biennial Conference of the Asian Association of Social Psychology. p.199-120. July 25-28, Magellan Sutera Harbour, Kota Kinabalu City, Malaysia.
Park, Y. S. (2000). The impact of the changing parent-child relationship on adolescent' functioning. Paper presented at 15th International Association of Cross-Cultural Psychology. p. 84. Pultusk, Poland.
Park Y. S. (2001). Parent-child relationship, academic grade, life-satisfaction and delinquency: Comparison of primary, junior high, senior high and university students. Invited paper presented at the 49th Annual meeting of the Japanese Group Dynamics Association. p. 4-5. October, 27-28, The University of Kumamoto. Kumamoto, Japan.
Park, Y. S. & Kim, U. (2003). The formation and change of adolescents' delinquent behavior. Paper presented at Korea-Japan Seminar, Tokyo University, Japan.
Park, Y. S., & Kim, U. (2004). Paths to academic achievement, delinquency and life-satisfaction: Longitudinal analysis of influences of psychological, relational and cultural factors. Invited keynote address at the 17th International Congress of International Association for Cross-Cultural Psychology. p. 11-12. August 2-6. Shaanxi Normal University, Xi'an, China.
Park, Y. S. & Kim, U. (2006). The nature and dynamics of school violence and delinquency in Korea: The influence of parents, teachers and friends. Paper presented at the 2006 international conference ‘Asia’s educational miracle: Child development in family, school and cultural contexts.’. p.61. October 28-29, Inha University, Korea.
Patterson, G. R., DeBaryshe, B. D., & Ramsey, E. (1989). A developmental perspective on antisocial behavior. American Psychologist, 44, 329-335.
Schunk, D. H., & Hanson, A. R. (1985). Peer models: Influence on children's self-efficacy and attributions. Journal of Educational Psychology, 77, 313~322.