바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Processes of Voluntary Services Delivered by Korean Undergraduates: An Approach Based on the Grounded Theory

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2011, v.17 no.3, pp.287-304


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The Purpose of this study is to understand phases and paradigms related to voluntary services offered by undergraduates and the processes in which voluntary services are implemented. For this, interviews for 23(men: 10, women: 13) undergraduates were conducted from Aug., 2008 to Apr., 2009 were conducted and the data collected from those interviews were analyzed on the basis of the Grounded Theory. Main analysis procedure is known as codings(open coding, axial coding, selective coding). This analyses produced 119 concepts, 41 subcategories, and 16 categories in open coding. Then, axial coding was conducted to organize the basic framework of generic relationships among psychological motivation, social context, personal perception, practical action, psychological response, and psychological consequence. Core essence is “Volunteer types are categorized simple practice type, self-serving type, and community type.” Finally, undergraduate volunteers were explained in 3 types(simple practice, self-serving, and community) on the basis of paradigms. These results were discussed in terms of further research and limitation.

keywords
자원봉사활동, 대학생 자원봉사자, 자발적 봉사활동의 유형, 근거이론, volunteering, undergraduate volunteers, volunteer types, and grounded theory

Reference

1.

김기원 (1997). 자원봉사 참여욕구 활성화 방안에 관한 연구. 사회복지연구, 10(3), 1-48.

2.

김용길 (2000). 사회복지관의 청소년 자원봉사활동에 관한 연구. 숭실대학교 석사학위논문.

3.

김정용 (2002). 청소년 자원봉사의 정착방안에 관한 연구. 청소년 복지연구, 6(2), 55-67.

4.

안찬우 (2011). 한국 시민사회의 자발적 봉사정신과 스포츠 자원봉사의 동역학적 관계. 한국체육대학교 박사학위논문.

5.

양창삼 (1997). 사회봉사의 철학과 기능, 대학의 사회봉사. 한양대 사회봉사단.

6.

이경은, 김중대 (2000). 청소년 사회참가활동의식에 관한 연구. 한국사회복지학회지, 10. 375-395.

7.

전진호 (2000). 사회복지 전공학생들의 전문직 정체성에 관한 연구. 가톨릭대학교 석사학위논문.

8.

정덕기 (2002). 자원봉사의식과 봉사활동 및 성과에 관한 연구: 서울지역 자원봉사자를 중심으로. 성균관대학교 석사학위논문.

9.

정수경 (2004). 사회복지전공학생의 실천수행능력에 영향을 미치는 실습지도 요인에 관한연구. 한국사회복지학, 56(3), 327-355.

10.

정미정 (2007). 대학생 자원봉사활동의 실태 및 활성화방안에 관한 연구. 상지대학교 석사학위논문.

11.

정진경, 조정아 (2008). 새터민과 남한주민을 위한 문화통합교육의 과제. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 487-518.

12.

정태연, 박준성, 박은미 (2008). 초,중,고 대학생 간 장애인에 대한 인식의 차이. 한국심리학회지: 학교, 5(3), 371-388.

13.

정태연, 전경숙, 박은미 (2008). 한국사회와 교육적 성취: 한국 사회의 맥락과 과제 : 공동체의식의 함양에서 본 한국 학교교육의 문제점. 한국심리학회지: 사회문제, 14(1), 469~485.

14.

조수민(2006). 실습경험이 사회복지전공생들의 전문직 정체성에 미치는 영향에 관한 연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

15.

조휘일 (1991). 한국사회복지분야의 자원봉사행동과 관련된 개인 및 조직특성에 관한 연구. 숭실대학교 박사학위논문.

16.

조휘일 (1998). 현대사회와 자원봉사. 서울: 홍익재.

17.

최훈석, 양애경, 이선주 (2008). 여성결혼이민자에 대한 지역사회 수용성: 안산과 영암의 지역주민을 중심으로. 한국심리학회지: 사회문제, 14(4), 39-69.

18.

한국자원봉사협의회 (1998). 21세기와 자원봉사. 한국자원봉사전국대회 자료집.

19.

허성호, 정태연 (2010). 자원봉사활동이 청소년기 발달에 미치는 영향. 한국청소년연구, 21(3), 143-164.

20.

현외성, 조추용, 박차상 (1998). 대학사회봉사론. 서울: 유풍출판사.

21.

홍연숙 (2002). 대학생의 자원봉사활동 지속결정요인. 청소년복지연구, 4(1), 75-97.

22.

Baron, R. A., & Byrne, D. (1981). Social psychology: Understanding human interaction. Boston: Allyn & Bacon. Inc.

23.

Chenitz, W. C., & Swanson, J. M. (1986). From practice to grounded theory: qualitative research in nursing. Menlo Park, CA: Addison-Wesley.

24.

Carvill, G., & Munday, B. (1984). volunteers in the personal social service. London & New York: Tavistock.

25.

Francies, G. R. (1982). The volunteer needs profile. Greenbay. Wisconsin: University of Wisconsin.

26.

Ilsley, P. J. (1990). Enhancing the volunteer experience. San Francisco: Jossey-Bass.

27.

Sieder, V. M. (1971). Volunteers. Encyclopedia of Social Work (16th ed.). Washington, DC: NASW.

28.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. New York: Sage.

Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues