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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

역할부여가 '강경대 사건' 지각에 미치는 영향

The Effects of Social Role on the Perception of 'Kang Gyong-Dae' Event

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
1995, v.2 no.1, pp.65-94
이해경(Hae-Gyoung Lee) (한양대학교)
이수원(Soo-Won Lee) (한양대학교)

초록

본 연구에서는 역할처치가 사회적 사건 지각에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 따라서 본 연구에서는 '강경대 사건'을 주제로 이 사건으로 구속된 전투경찰들의 재판에 대한 태도, 원인귀인, 이 사건에 대한 전반적인 태도 및 처벌량의 판단에 있어서 역할에 따라 일관된 차이가 있을 것으로 가정하였다. 이 가정을 검증하기 위해 전투경찰과 시위학생이라는 사회적 역할를 부여하였을 때 '강경대 사건'에 대한 해석에서 일관된 차이가 나타났다. 재판에 대한 태도에 있어서 전투경찰역할집단에서는 구속된 전경들을 무죄라고 보는 반면에 시위학생역할집단에서는 유죄라고 보았다. 전경들의 구속원인에 대한 귀인에서 전경역할집단에서는 전경의 역할로 귀인하는 반면에 시위학생들은 개인성향으로 귀인하였다. 사건관련자들에 대한 처벌량의 판단에서도 역할에 따라 일관된 차이가 나타났다. 시위학생역할자들은 전경역할자에 비해 사건관련자들에게 더 극단적인 처벌이 주어져야 한다고 보았다. 본 연구에서는 역할에 따라 이런 차이가 나타나는 원인을 전경의 구속원인을 개인성향으로 귀인하느냐, 역할로 귀인하느냐에 따라 달라질 것이라고 보았다. 연구결과에서 이런 예언들이 모두 지지되었다.

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Abstract

The present study was intended to investigate the effects of social role on the perception of social event('Kang Gyong-Dae' event). It was hypothesized that the social roles would be showed consistent differences to attitude toward trial of combatant polices related to the event, attribution, global attitude and the judgement of punishment level to the 'Kang Gyong-Dae' event. In order to examine this hypothesis, When the Subjects were given a treatment of social roles-a combatant police and a demonstration student, the consistent differences appeared in the interpretation of the event. As a result, In the attitude toward trial of arrested combatant polices because of the event, The combatant police roles group judged them guiltless, but the demonstration student roles group judged them guilty. In the attribution to the arresting of the polices, The combatant polices roles group was attributed to the roles, but the demonstration student roles group was attributed to the personal disposition. In the judgement of punishment level, the demonstration student roles group judged that extreme pushiment must be give to the people related to the event in comparison with the polices roles group. Thus, in this study was hypothesised that the cause of the consistent difference according to the roles was because of the attribution difference, the personal disposition or the roles. These hypotheses were all confirmed in the results.

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제