본 연구의 목적은 전통예술을 가업으로 계승한 대학생들의 가족 내 경험 및 가족이 갖는 의미와 본질을 이해하는데 있다. 이를 위해 가업을 계승하여 전통예술을 전공하는 대학생 5명을 대상으로 심층면담을 실시하였다. Giorgi의 현상학적 연구방법으로 수집한 자료를 분석한 결과, 65개의 중심의미, 16개의 드러난 주제, 7개의 본질적 주제가 도출되었다. 본질적 주제는 ‘핏줄내림’, ‘예술적 가풍의 자기화’, ‘가족추동력’, ‘전문예술인으로서의 성장 원동력’, ‘감옥살이 아닌 감옥살이’, ‘뛰어넘을 수 없는 벽’, ‘가족의 길에서 나의 길로’로 나타났다. 이러한 연구결과에 기초하여 논의와 시사점을 제시하였다.
The purpose of this study is to understand the experiences in family and the meaning and nature of the family which undergraduate students have when taking over traditional art as family occupation. Five students were selected who majored in traditional art in order to succeed to their family occupation and in-depth interviews with them were conducted according to semi-structured interview guidelines. Collected data were analyzed through Giorgi’s phenomenological study procedures and resulted in 65 main meanings, 16 emerging themes and 7 essential themes. These essential themes consisted of ‘innate talents in their blood’, ‘internalization of artistic family traditions’, ‘impetus given by the family’, ‘the driving force as a professional artist’, ‘a life like being imprisoned’, ‘the wall impossible to go over’ and ‘family occupations turning into mine .’ Based on the results of this study, discussion and implications of the study were presented.
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