바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

웰빙 차원에서 역기능적 종교성에 관한 질적 탐구

The Qualitative Exploration of Dysfunctional Religiosity for Well-being

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2018, v.24 no.2, pp.193-220
https://doi.org/10.20406/kjcs.2018.5.24.2.193
서경현 (삼육대학교)

초록

이 연구는 웰빙 차원에서 역기능적인 종교성을 질적으로 분석하는 것을 목적으로 하였다. 질적 분석을 위한 대상자는 종교인(성직자) 6명과 신앙인 6명이었다. 종교인의 경우 개신교 목회자 3명, 불교 종교인 2명, 원불교 종교인 1명이었고, 신앙인의 경우는 개신교 신앙인 2명, 천주교 신앙인 2인, 불교 신앙인 2인이었다. 종교인 6명 중에 한 명이 여성(불교)이었으며, 신앙인 6명 중에는 3명이 여성이었다. 본 연구에서 목적을 성취하기 위해 이야기식 인터뷰 방식과 Giorgi가 제시한 현상학적 분석방법을 이용하였다. 참여자들의 진술을 분석한 결과 22개의 주제가 도출되었고, 그 주제를 바탕으로 중심의미를 파악한 결과 9개로 구분할 수 있었다. 중심의미로는 보상추구적 종교성, 권력지향적 종교성, 이기적 종교성, 맹목적 종교성, 비사회적 종교성, 비실천적 종교성, 무체험적 종교성, 정서문제성 종교성 및 인지문제성 종교성이 도출되었다. 도출된 주제와 중심의미를 바탕으로 척도개발과 같은 추후 연구와 신앙인의 정신건강 증진을 위한 전략을 논의하고 제언하였다.

keywords
qualitative study, dysfunction, religiosity, faith, well-being, 질적 연구, 역기능, 종교성, 신앙, 웰빙

Abstract

This study aims to analyze qualitatively the people’s dysfunctional religiosity for well-being. The participants of this study were 6 the clergy and 6 believers (devotes). The clergy included three pastors of Protestant churches, two Buddhist monks (male and females), and one Won-Buddihst monk. Six devotes included two Protestants, two Catholics, and two Buddhist. There were one female in the clergy and three females in devotes. Data gathered from narrative interviews were analyzed with techniques based on Giorgi’s phenomenological strategies and procedures. Twenty two topics derived from their assertions and statements, nine main meanings were classified based on those topics. Main meaning were reward-seeking religiosity, authority oriented religiosity, selfish religiosity, blind or unconditional religiosity, asocial religiosity, inactive religiosity, inexperienced religiosity, emotionally problematic religiosity, and cognitively problematic religiosity. Based on derived topics and main meaning, suggestions for further studies, for example the scale development, and information of strategies for promoting well-being of religious persons were discussed.

keywords
qualitative study, dysfunction, religiosity, faith, well-being, 질적 연구, 역기능, 종교성, 신앙, 웰빙

참고문헌

1.

김근주, 배덕만, 변상욱과 김형원 (2016). 권력과 맘몬에 물든 한국교회. 논산시: 도서출판 대장간.

2.

김인석 (2010). 신앙체험과 현상학적 해석학: 전기 하이데거 사유의 근본동기에 대한 탐구 “불확실성만큼 구원을 받지 못하고 지옥에 떨어지는 것과 흡사한 것이 달리 있을까?” 철학과 현상학 연구, 46, 1-34.

3.

김정호, 유제민, 서경현, 임성견, 김선주, 김미리혜, 공수자, 강태영, 이지선, 황정은 (2009). 삶의 만족은 만족스러운가: 주관적 웰빙 측정의 보완. 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 187-205.

4.

김찬목 (2015). 크리스천의 맹신적 신앙에 관한 연구. 로고스경영연구, 13(2), 163-180.

5.

문화관광부 (1997). 청소년의 영혼과 종교세계 의식조사. 청소년 대화의 광장.

6.

박미하 (2014). 기독교인의 종교성향이 우울에 미치는 영향 연구 자존감의 매개효과. 신앙과 학문, 19(1), 77-96.

7.

박승순, 최승원 (2014). 자기제시 기대가 사회불안 및 우울에 미치는 영향: 자기제시 동기의 조절효과를 중심으로. 한국심리학회 연차학술대회 자료집, 2014(1), 127.

8.

박신영, 이서정, 현명호 (2012). 내재적 종교성향, 종교적 대처 및 감사의 관계. 한국심리학회지: 건강, 17(2), 449-460.

9.

박지은, 설경옥 (2013). 후기 아동기의 종교성과 공격성의 관계에서 친사회성의 매개효과 연구. 한국심리학회지: 발달, 26(2), 51- 68.

10.

서경현 (2011). 한국여성 독거노인을 위한 웰빙 증진 프로그램 개발 및 효과분석. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제 21(4), 595- 616.

11.

서경현 (2014). 종교를 가진 고등학생의 영적 안녕과 자기개념 및 정신건강 간의 관계. 청소년학연구, 21(3), 219-241.

12.

설경옥, 박지은, 박선영 (2012). 종교성과 정신건강과의 관계 메타분석 국내 학회지 게재논문(1995-2011)을 중심으로. 한국심리학회지: 일반, 31, 617-642.

13.

손 솔, 서경현 (2014). 대학생의 감사 성향과 심리적 웰빙 간의 관계: 대인관계 유능성의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 19(2), 619-639.

14.

신재은, 현명호 (2010). 종교성향, 종교적 대처와 상황적 용서의 관계. 한국심리학회지: 건강, 15, 699-710.

15.

신현숙, 곽유미, 김선미 (2012). 청소년이 지각한 통제적 양육행동과 공격성의 관계: 우울과 역기능적 충동성의 중다매개효과. 한국심리학회지: 학교 9(2), 347-366.

16.

연합뉴스 (2017.12.28.). 종교인구 비율 46%호 하락··· 20대는 30%. 서울: 연합뉴스

17.

오복자, 김영현 (2012). 영적중재의 신체적, 심리적, 영적 효과크기에 대한 메타분석. 대한간호학회지, 42(6), 833-842.

18.

유승무 (2013). 동양사회 내재적 종교성과 베버의 동양사회론. 동아시아불교문화, 13, 264-290.

19.

윤화석 (2014). 포스트모던 시대와 신앙의 실천에 대한 성찰. 기독교교육정보, 40, 59- 93.

20.

이종석, 정득식 (2017). 청소년의 사회적 종교성이 삶의 만족도에 미치는 영향: 자아존중감의 매개효과. 종교연구 77(2), 95-128.

21.

이효선 (2005). 질적 연구: 해석과 이해. 서울: 학현사.

22.

임성균 (2006). 열등한 자에게 무슨 자유가 있으랴?: 실낙원에 나타난 성과 권력. 밀턴연구, 16(1), 93-112

23.

전은식, 서경현 (2012). 신앙인들의 종교지향, 종교적 원리주의, 영적 웰빙 및 주관적 웰빙. 한국심리학회지: 건강, 17, 1067- 1086.

24.

전혜경 (2016). 어머니의 심리적 통제가 대학생의 우울에 미치는 영향: 인정욕구, 갈등적 독립, 성인애착의 매개효과. 한국청소년연구, 27(3), 97-131.

25.

정성진, Ji, 김신섭, 서경현 (2010). 종교지향과 주관적 웰빙의 관계에 대한 종교적 원리주의의 조절효과. 한국심리학회지: 사회문제, 11, 19-41.

26.

홍경란, 이지연 (2014). 교사의 내재적 종교성향과 정신건강과의 관계에서 삶의 의미의 매개효과. 중등교육연구, 62(2), 325-349.

27.

황혜리, 서경현, 김지윤 (2011). 대학생의 영적 안녕과 심리적 안녕 간의 관계. 한국심리학회지: 건강, 16, 709-724.

28.

Adler, A. (2013). The Science of Living (pp. 96-97). New York, NY: Routledge.

29.

Allport, G. W. (1954). The nature of prejudice. Cambridge, MA: Perseus Books.

30.

Allport, G. W., & Ross, J. M. (1967). Personal religious orientation and prejudice. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 432-443.

31.

Altmeyer, B., & Hunsberger, B. (1992). Authoritarianism, religious fundamentalism, quest, and prejudice. International Journal for the Psychology of Religion, 2, 113-133.

32.

American Psychological Association. (1992). Ethical principles of psychologists and code of conduct. American Psychologist, 47, 1597-1611.

33.

Andreasen, N. J. C. (1972). The role of religion in depression. Journal of Religion and Health, 11, 153-166.

34.

Argyle, M. (2001). The psychology of happiness. London: Routledge.

35.

Ashkanani, H. R. (2009). The relationship between religiosity and subjective well-being: A case of Kuwaiti car accident victims. Traumatology: An International Journal, 15(1), 23-28.

36.

Bergin, A. E. (1980). Psychotherapy and religious values. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48, 75-105.

37.

Bergin, A. E. (1983). Religiosity and mental health: A critical reevaluation and meta-analysis. Professional Psychology: Research and Practice, 14, 170-184.

38.

Bowie, J., Juon, H. S., Taggart, T., Thorpe, R. J., & Ensminger, M. (2017). Predictors of Religiosity in a Cohort of African Americans. Race and Social Problems, 9(1), 29-41.

39.

Chamberlain, K. & Zika, S. (1989). Religiosity, life memory, and well-being: Some relationships in a sample of women. Journal for the Scientific Study of Religion, 28, 411-420.

40.

Chatters, L. M., Bullard, K. M., Taylor, R. J., Wodward, A. T., Neighbors, H. W., & Jackson, J. S. (2008). Religious Participation and DSM-IV Disorders Among Older African Americans: Fingings from the national survey of American life. The American Journal of Geriatric Psychiatry, 16, 957-965.

41.

Cloninger, C. R. (1986). A unified biosocial theory of personality and its role in the development of anxiety states. Psychiatric developments, 4(3), 167-226.

42.

Diener, E., Tay, L., & Myers, D. G. (2011). The religion paradox: If religion makes people happy, why are so many dropping out? Journal of Personality and Social Psychology, 101(6), 1278-1290.

43.

Dull, V. T., & Skokan, L. A. (1995). A cognitive model of religion's influence on health. Journal of Social Issues, 51, 49-64.

44.

Ellis, A. (1980). Psychotherapy and atheistic values: A response to A. E. Bergin's “Psychotherapy and religious values.” Journal of Consulting and Clinical Psychology, 48, 635-639.

45.

Ellis, A. (1986). Do some religious beliefs help create emotional disturbance? Psychotherapy in Private Practice, 4, 101-106.

46.

Ellis, A. (2000). Can REBT be effectively used with people who have devout beliefs in God and religion? Professional Psychology: Research and Practice, 31, 29-33.

47.

Ellison, C. G. (1991). Religious involvement and subjective well-being, Journal of Health and Social Behavior, 32, 80-99.

48.

Frankl, V. (1967). Psychotherapy and existentialism. New York: Simon & Schuster.

49.

Genia, V. & Shaw, D. G. (1991). Religion, intrinsic–extrinsic orientation, and depression. Review of Religious Research, 32, 274-283.

50.

Giorgi, A. (2009). The Descriptive Phenomenological Method in Psychology. Pittsburgh, PA: Duquesne University Press.

51.

Goleman, D. (1996) Emotional Intelligence (pp. 104-110). London: Bloomsbury.

52.

Gorsuch, R. L., & McPherson, S. E. (1989). Intrinsic/Extrinsic Measurement: I/E-Revised and Single-Item Scales. Journal for the Scientific Study of Religion, 28, 348-354.

53.

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (2005). Paradigmatic controversies, contradictions, and emerging influences. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), The Sage Handbook of Qualitative Research, 3rd ed. (pp. 191-215). Thousand Oaks, CA: Sage.

54.

Hunsberger, B., Alisat, S., Pancer, S. M., & Pratt, M. (1996). Religious fundamentalism and religious doubts: Content, consciousness and complexity of thinking. International Journal of the Psychology of Religion, 6, 39-49.

55.

Idler E. L. (1987). Religious involvement and the health of the elderly: Some hypotheses and a test. Social Forces, 66, 226-238.

56.

Kirkpatrick, L. A. (1997). A longitudinal study of changes in religious belief and behavior as a function of individual differences in adult attachment style. Journal for the Scientific Study of Religion, 36, 207-217.

57.

Maltby, J. (2005). Protecting the Scared and expressions of rituality: Examining the relationship between extrinsic dimensions of religiosity and unhealthy guilt. Psychology and Psychotherapy, 78, 77-93.

58.

McIntosh, D. N., Poulin, M. J., Silver, R. C., & Holman, E. A. (2011). The distinct roles of spirituality and religiosity in physical and mental health after collective trauma: a national longitudinal study of responses to the 9/11 attacks. Journal of Behavioral Medicine, 34(6), 497-507.

59.

Moreno, O., & Cardemil, E. (2013). Religiosity and mental health services: An exploratory study of help seeking among Latinos. Journal of Latina/o Psychology, 1(1), 53-67.

60.

Murray-Swank, A. B., Lucksted, A., Medoff, D. R., Yang, Y., Wohlheiter, K., & Dixon, L. B. (2005). Religiosity, Psychosocial Adjustment, and Subjective Burden of Persons Who Care for Those With Mental Illness. Psychiatric Services, 57(3), 361-365.

61.

Nielsen, S. L., Johnson, W. B., & Ellis, A. (2001). Counseling and Psychotherapy with Religious Persons. New York: Lawrence Erlbaum Associates.

62.

Pargament‚ K. I., Smith‚ B. W., Koenig‚ H. G., & Perez‚ L. (1998). Patterns of positive and negative religious coping with major life stressors. Journal for the Scientific Study of Religion‚ 37(4)‚ 710-724.

63.

Parveen, S., Sandilya, G., & Shafiq, M. (2014). Religiosity and mental health among Muslim youth. Indian Journal of Health and Wellbeing, 5(3), 316-319.

64.

Paul, G. S. (2005). Cross-National Correlations of Quantifiable Societal Health with Popular Religiosity and Secularism in the Prosperous Democracies. Journal of Religion & Society, 7, 1-17.

65.

Peacock, J. R., & Poloma, M. M. (1999). Religiosity and Life Satisfaction Across the Life Course. Social Indicators Research, 48, 321-345.

66.

Peterson, L. R., & Roy, A. (1985). Religiosity, anxiety, and meaning and purpose: Religions' consequences for psychological well-being. Review of Religious Research, 27, 49-62.

67.

Piedmont, R. L., & Moberg, D. O. (2003). Research in the Social Scientific Study of Religion, Vol. 13. Boston: Brill.

68.

Pollner, M. (1989). Divine relations, social relations, and well-being. Journal of Health and Social Behavior, 30, 92-104.

69.

Poloma. M. M., & Pendleton, B. F. (1991). The effects of prayer and prayer experiences on measures of general well-being. Journal of Psychology and Theology, 1, 71-83.

70.

Provonsha, M. (2006). Religious Belief and Societal Health. Skeptic, 12(3), 26-29.

71.

Reker, G. T., Peacock, E. J., & Wong, P. T. (1987). Meaning and purpose in life and well-being: A life-span perspective. Journal of Gerontology, 42, 44-49.

72.

Rosenstiel, A. K., & Keefe, F. J. (1983). The use of coping strategies in chronic low back pain patients: Relationship to patient characteristics and current adjustment. Pain, 17, 33-44.

73.

Schϋtze, F. (1984). Kognitive Figuren des Autobiographischen Stegreiferzaehlens. In: Kohli, M. Robert, G. (hrsg) Biographie und Soziale Wirklichkeit. Stuttgart, 78-117.

74.

Singh, S. (2014). Well-being and emotion regulation in emerging adults: The role of religiosity. Indian Journal of Health and well-being 5(3), 341-344.

75.

Tangney, J. P. (1993). Shame and guilt. In C. G. Costello (Ed.), Symptoms of depression (pp. 161-180). New York: Wiley.

76.

Veenhoven, R. (1994). Correlates of Happiness (3 Vols.). Rotterdam, The Netherlands: RISBO, Center for Socio-Cultural Transformation.

77.

Wilber, K. (1997). The eye of spirit. Boston: Shambhala Publication.

78.

Willer, R., Wong, E., Saslow, L. R., John, O. P., Piff, P. K., Impett, E. A., Kogan, A., Antonenko, O., Clark, K., Feinberg, M., Keltner, D., & Saturn, S. R. (2013). The social significance of spirituality: New perspectives on the compassion-altruism relationship. Psychology of Religion and Spirituality, 5(3), 201-218.

79.

Witter, R. A., Stock, W. A., Okum, W. A., & Haring, M. J. (1985). Education and subjective well-being: a meta-analysis. Educational Evaluation and Policy Analysis. 6, 165-173.

80.

Yamano, E., Isowa, T., Nakano, Y., Matsuda, F., Hashimoto-Tamaoki, T., Ohira, H., Kosugi, S. (2008). Association study between reward dependence temperament and a polymorphism in the phenylethanolamine N-methyltransferase gene in a Japanese female population. Comprehensive Psychiatry, 49(5), 503-507.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제