바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

대학생의 긍정정서와 대학생활 만족도 및 진로준비의 관계에서 소명의식의 매개효과

Positive emotion, satisfaction with college life, and career preparation: the mediation of calling

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2019, v.25 no.3, pp.231-248
https://doi.org/10.20406/kjcs.2019.8.25.3.231
김경미 (동명대학교)
류승아 (경남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

긍정정서의 확장 및 수립이론에 따르면 긍정정서가 다양한 삶의 영역에서 긍정적 결과를 가져온다고 주장한다. 이를 바탕으로 대학생의 긍정정서가 대학생활 만족도를 향상시키고 진로준비에 정적 영향을 미치는지 검토했다. 그리고 이 관계에 소명의식이 매개역할을 하는지 알아보았다. 이를 위해서 대학생 473명을 대상으로 긍정정서, 대학생활 만족도, 진로준비 및 소명의식을 측정하였다. 분석 결과, 긍정정서는 대학생활 만족도와 진로준비를 증진시키는 것으로 나타났다. 또한 대학생의 소명의식은 긍정정서와 대학생활 만족도 및 진로준비 사이에서 유의미한 매개역할을 하였다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 대학생의 행복과 개인의 자원, 그리고 대학생활에 관한 시사점을 논의하였다.

keywords
positive emotion, satisfaction with college life, career preparation, calling, 긍정정서, 대학생활 만족도, 진로준비, 소명의식, 대학생

Abstract

According to the broaden and build theory of positive emotion, positive emotion brings positive results in various areas of life. Based on this, this study focused if positive emotions could improve satisfaction with college life and career preparation among undergraduate students. Futhermore we examined that calling mediates between positive emotion and satisfaction with college life/career preparation. The total of 473 respondents were surveyed in this study. The result showed that positive emotions improve college life satisfaction and career preparation. Also, calling of students played an significant role of mediation between positive emotion and satisfaction with college life/career preparation. Based on these results, we discussed the impact of contact and sense of community and implications of this study.

keywords
positive emotion, satisfaction with college life, career preparation, calling, 긍정정서, 대학생활 만족도, 진로준비, 소명의식, 대학생

참고문헌

1.

강재연, 장재홍 (2017). 마음챙김-자기자비 집단프로그램의 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 29(2), 335-356.

2.

구재선, 서은국 (2012). 행복은 4년 후 학업성취를 예측한다. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 26(2), 35-50.

3.

구재선, 서은국 (2013). 행복이 미래 수입과 직업수행에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 27(2), 17-36.

4.

구재선, 이아롱, 서은국 (2009). 행복의 사회적 기능: 행복한 사람이 인기가 있나? 한국심리학회지: 사회문제, 15(1), 29-47.

5.

권선영, 김명소 (2016). 직업소명이 삶의 만족에 미치는 영향-삶의 의미의 매개효과와 성차-. 한국심리학회지: 여성, 21(1), 151- 171.

6.

김경미 (2014). 대학생의 물질주의와 주관적 안녕감 및 대학생활 만족도의 관계에서 삶의 의미의 매개효과. 청소년학연구, 21(10), 295-314.

7.

김경미, 류승아, 최인철 (2014a). 행복과 학업성취: 대학생을 중심으로. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 20(4), 329-346.

8.

김경미, 류승아, 최인철 (2014b). 자신과 연인에 대한 내적-외적 가치 인식이 행복 및 연애만족도에 미치는 영향. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 26(3), 637-657.

9.

김경미, 한민, 류승아 (2014). 감사, 후회 및 감사 대 후회 비율이 주관적 안녕감과 우울에 미치는 영향. 청소년학연구, 21(9), 51- 77.

10.

김익형, 김창현 (2018). 대학생의 스포츠 동아리활동 참여정도가 인성역량 및 대학생활 적응에 미치는 영향. 한국발육발달학회지, 26(4), 519-528.

11.

김지선, 육정원, 김이준, 김봉환 (2016). 대학생의 소명과 학과만족의 관계에서 진로결정자기효능감의 매개효과. 상담학연구, 17(1), 249-264.

12.

김초록, 신희천 (2011). 긍정적 정서와 긍정적 대처의 종단적 인과관계. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(2), 451-469.

13.

박영신, 김의철 (2009). 한국 청소년의 행복: 심리적, 관계적, 경제적 자원과 학업성취의 영향. 한국심리학회지: 문화 및 사회문제, 15(3), 399-429.

14.

박주현, 유성경 (2012). 대학생의 소명과 진로태도성숙과의 관계에서 진로자기효능감 및 일희망의 매개효과. 상담학연구, 13(2), 543-560.

15.

신윤정 (2013). 대학생의 진로소명, 진로자기효능감 및 내적동기와 진로적응성의 관계. 상담학연구, 14(1), 209-226.

16.

신지은, 최혜원, 서은국, 구재선 (2013). 행복한 청소년은 좋은 시민이 되는가? 긍정 정서와 친사회적 가치관 및 행동. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 27(3), 1-21.

17.

심예린 (2010). 한국판소명척도 타당화-대학생을 대상으로. 이화여자대학교 석사학위논문.

18.

양난미, 이은경 (2012). 대학생의 진로소명과 삶의 만족의 관계: 진로정체감의 매개효과. 한국상담심리학회지: 상담 및 심리치료, 24(1), 51-68.

19.

윤민지, 유성경 (2013). 긍정정서와 삶에 대한 만족 관계에서 긍정사고, 의미발견 및 의미추구의 매개효과 검증: 대학생을 중심으로. 청소년상담연구, 21(1), 147-168.

20.

이지원, 이기학 (2015). 대학생의 진로소명과 삶의 만족의 관계: 진로결정몰입과 전공만족의 매개효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 27(4), 953-976.

21.

임원균 (2015). 대학생의 주관적 안녕감 변인 연구. 스트레스연구, 23(3), 119-126.

22.

장진이, 이지연 (2014). 교사의 소명의식이 삶의 만족도에 미치는 영향: 일의 의미, 소명수행 의식, 삶의 의미, 직업만족의 매개효과를 중심으로. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 26(1), 123-146.

23.

정미예, 조남근 (2012). 대학생의 진로적응성과 긍정적 정서, 사회적 지지 및 삶의 만족의 구조적 분석. 상담학연구, 16(2), 179- 193.

24.

조은영, 임정하 (2014). 대학생의 긍정정서 및 부정정서가 심리적 안녕감에 미치는 영향: 인지적 유연성의 매개효과를 중심으로. 한국청소년연구, 25(4), 185-210.

25.

허수진, 허재홍 (2017). 중년여성의 긍정정서와 우울 및 불안의 관계-문화성향의 조절효과를 중심으로-. 상담학연구, 18(2), 375- 391.

26.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

27.

Bellah, R. N., Madsen, R., Sullivan, W. M., Swidler A., & Tipton, S. M. (1996). Habits of the heart: Individualism and commitment in American life, with a new preface. New York: Harper & Row.

28.

Bing, M. N., & Burroughs, S. M. (2001). The predictive and interactive effects of equity sensitivity in teamwork-oriented organizations. Journal of Organizational Behavior, 22, 271-290.

29.

Burger, J. M., & Caldwell, D. F. (2000). Personality, social activities, job-search behavior and interview success: Distinguishing between PANAS trait positive affect and NEO extraversion. Motivation and Emotion, 24, 51-62.

30.

Cohn, M. A., Fredrickson, B. L., Brown, S. L., Mikels, J. A., & Conway, A. M. (2009). Happiness unpacked: Positive emotions increase life satisfaction by building resilience. Emotion, 9, 361-368.

31.

Conversano, C., Rotondo, A., Lensi, E., Vista, O. D., Arpone, F., & Reda, M. A. (2010). Optimism and its impact on mental and physical well-being. Clinical Practice & Epidemiology in Mental Health, 6, 25-29.

32.

Davidson, J. C., & Caddell, D. P. (1994). Religion and the meaning of work. Journal for the Scientific Study of Religion, 33, 135-147.

33.

Diener, E., & Biswas-Diener, R. (2002). Will money increase subjective well-being? Social Indicators Research, 57, 119-169.

34.

Diener, E., & Seligman, M. E. (2002). Very Happy People. Psychological Science, 13, 81-84.

35.

Dik, B. J., & Duffy, R. D. (2009). Calling and vocation at work: Definitions and prospects for research and practice. The Counseling Psychologist, 37, 424-450.

36.

Dik, B. J., Sargent, A. M., & Steger, M. F. (2008). Career development strivings: Assessing goals and motivation in career decision-making and planning. Journal of Career Development, 35, 23-41.

37.

Duffy, R. D., & Sedlacek, W. E. (2010). The salience of a career calling among college students: Exploring group differences and links to religiousness, life meaning, and life satisfaction. The Career Development Quarterly, 59, 27-41.

38.

Duffy, R. D., Dik, B. J., & Steger, M. F. (2011). Calling and work-related outcomes: Career commitment as a mediator. Journal of Vocational Behavior, 78, 210-218.

39.

Duffy, R. D., Bott, E. M., Allan, B. A., Torrey, C. L., & Dik, B. J. (2012). Perceiving a calling, Living a calling, and job satisfaction: Testing a moderated, multiple mediator model. Journal of Counseling Psychology, 59, 50-59.

40.

Duffy, R. D., Manuel, R. S., Borges, N. J., & Bott, E. M. (2011). Calling, vocational development, and well being: A longitudinal study of medical students. Journal of Vocational Behavior, 79, 361-366.

41.

Duffy, R. D., & Sedlacek, W. E. (2007). The presence of and search for a calling: Connections to career development. Journal of Vocational Behavior, 70, 590-601.

42.

Erdogan, B., Bauer, T. N., Truxillo, D. M., & Mansfield, L. R. (2012). Whistle while you work: A review of the life satisfaction literature. Journal of Management, 38, 1038-1083.

43.

Foo, M. D., Uy, M. A., & Baron, R. A. (2009). How do feelings influence effort? An empirical study of entrepreneurs' affect and venture effort. Journal of Applied Psychology, 94, 1086-1094.

44.

Fox, S., & Spector, P. E. (2000). Relations of emotional intelligence, practical intelligence, general intelligence, and trait affectivity with interview outcomes: it's not all just ‘G’. Journal of Organizational Behavior, 21, 203-220.

45.

Fredrickson, B. L., & Joiner, T. (2002). Positive emotions trigger upward spirals toward emotional well-being. Psychological Science, 13, 172-175.

46.

Fredrickson, B. L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology. American Psychologist, 56, 218-226.

47.

Fredrickson, B. L. (2013). Positive emotions broaden and build. Advances in Experimental Social Psychology, 47, 1-53.

48.

Fredrickson, B. L., Cohn, M. A., Coffey, K. A., Pek, J., & Finkel, S. M. (2008). Open hearts build lives positive emotions, induced through loving-kindness meditation, build consequential personal resources. Journal of Personality and Social Psychology, 95, 1045-1062.

49.

Gilman, R., & Huebner, E. S. (2006). Characteristics of adolescents who report very high life satisfaction. Journal of Youth and Adolescence, 35, 293-301.

50.

Haase, C. M., Poulin, M. J., & Heckhausen, J. (2012). Happiness as a motivator: Positive affect predicts primary control striving for career and educational goals. Personality and Social Psychology Bulletin, 38, 1093-1104.

51.

Hall, D., & Chandler D. (2005). Psychological success: When the career is a calling. Journal of Organizational Behavior, 26, 155-176.

52.

Harker, L., & Keltner, D. (2001). Expressions of positive emotion in women's college yearbook pictures and their relationship to personality and life outcomes across adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 112-124.

53.

Jager, A. J., Tutty, M. A., & Kao, A. C. (2017). Association between physician burnout and identification with medicine as a calling. Mayo Clinic Proceedings, 92, 410-422.

54.

Karademas, E C. (2006). Self-efficacy, social support and well-being: The mediating role of optimism. Personality and Individual Differences, 40, 1281-1290.

55.

King, L. A., Hicks, J. A., Krull, J. L., & Del Gaiso, A. K. (2006). Positive affect and the experience of meaning in life. Journal of Personality and Social Psychology, 90, 179-196.

56.

Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect does happiness lead to success. Psychological Bulletin, 131, 803-855.

57.

Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdtke, O., Köller, O., & Baumert, J. (2006). Academic self-concept, interest, grades, and standardized test scores: reciprocal effects models of causal ordering. Child Development, 76, 397-416.

58.

Schmitz, T. W., De Rosa, E., & Anderson, A. K. (2009). Opposing influences of affective state valence on visual cortical encoding. Journal of Neuroscience, 29, 7199-7207.

59.

Super, D. E. (1953). A theory of vocational development. American Psychologist, 8, 185-190.

60.

Treadgold, R. (1999). Transcendent vocations: Their relationship to stress, depression, and clarity of self-concept. Journal of Humanistic Psychology, 39, 81-105.

61.

Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: the PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1970.

62.

Weiss, J. W., Skelley, M. F., Haughey, J. C., & Hall, D. T. (2004). Calling, new careers and spirituality: A reflective perspective for organizational leaders and professionals. In Spiritual intelligence at work: Meaning, metaphor, and morals. Research in Ethical Issues in Organizations(Vol 5), pp. 175-201. Amsterdam: Elsevier Ltd.

63.

Wright, T. A., Cropanzano, R., & Meyer, D. G. (2004). State and trait correlates of job performance: A tale of two perspectives. Journal of Business and Psychology, 18, 365-383.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제