본 연구는 자기결정성 이론을 기반으로 도박행동에 영향을 미치는 변인을 검증하고 도박행동에 대한 개입방안을 모색하기 위해 기본심리욕구 만족이 일반 동기 수준과 대인존재감을 통해 도박행동 심각도와 저수준 도박행동에 미치는 영향을 각각 살펴보았다. 이를 위해, 최근 3개월간 1회 이상 도박에 참여한 성인 402명의 설문 응답 자료를 사용하여 다중매개모형 분석을 실시하였다. 분석 결과, 기본심리욕구의 만족이 도박행동 심각도에 미치는 영향에서 일반 동기수준과 대인존재감의 이중매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 구체적으로, 기본심리욕구의 만족은 일반 동기 수준을 매개로 하여 대인존재감에 유의한 정적 영향을 미쳤으며, 이러한 경로를 통한 대인존재감은 도박행동 심각도에 유의한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 기본심리욕구의 만족은 저수준 도박행동에 유의한 부적 영향을 미쳤으나 일반 동기 수준과 대인존재감의 이중매개효과는 유의하지 않은 것으로 나타났다. 연구결과를 통해 도박이용자의 일상에서 나타나는 동기와 대인존재감이 도박행동에 미치는 영향에 대하여 논의하였으며, 제한점과 후속 연구를 위한 방향성을 제언하였다.
In order to examine the variables affecting gambling behavior and find intervention strategies, this study examined the effects of basic psychological needs satisfaction on the severity of gambling behavior and low-level gambling behavior through the general motivation level and mattering respectively. Self-reported data of 402 adults who have participated in gambling at least once in the last 3 months were analyzed, and dual-mediator model was conducted. Basic psychological needs satisfaction significantly contributed to gambling behavior severity through general motivation and mattering. Specifically, basic psychological needs satisfaction had a significant positive effect on mattering through general motivation. and mattering through this path had a significant negative effect on gambling behavior severity. On the other hand, basic psychological needs satisfaction had a significant negative effect on low-level gambling behavior, but the dual mediating effect of general motivation and mattering was not significant in this relationship. Based on these results, the theoretical implications on the effects of the general motivation and interpersonal presence on gambling behavior were proposed, study limitations and suggestions for future research were discussed.