ISSN : 1229-0661
본 연구는 음주의 사회적 맥락, 음주 동기, 정서 및 음주로 인한 부정적 결과가 대학생의 매일의 음주 여부와 음주량에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 대학생 56명이 14일간 음주와 관련된 사회적 맥락, 음주 동기, 정서와 음주로 인한 부정적 결과를 생태순간평가로 보고하였고, 다층수준모형으로 분석하였다. 그 결과 개인 간 수준에서, 음주로 인한 부정적 결과가 당일 음주 여부와 유의하게 관련되었고, 저녁 외출 계획 유무와 음주로 인한 부정적 결과가 당일 음주량과 유의한 관련성을 보였다. 개인 내 수준에서는 함께 있는 사람의 음주량과 고양 동기가 당일 음주 여부와, 함께 있는 사람의 음주량이 당일 음주량과 유의한 관련을 보였다. 다음날 음주 여부 및 음주량의 경우, 개인 간 수준에서 함께 있는 사람의 음주량과 저녁 외출 계획 유무가 익일 음주량과 유의한 관련성이 있었다. 개인 내 수준에서는 음주로 인한 부정적 결과가 익일 음주 여부와, 함께 있는 사람의 음주량과 고양 동기가 익일 음주량과 유의한 관련을 보였다. 본 연구는 생태순간평가를 통해 대학생의 음주 여부 및 음주량과 관련있는 요인을 탐색했다는데 의의가 있다. 특히 함께 어울리는 사람의 음주량이 음주에 미치는 강력한 영향을 확인함으로써 맥락적 관점에서 대학생 문제 음주 예방책 수립의 필요성을 제시하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of social contexts regarding drinking, drinking motives, affect, and the negative consequences of alcohol consumption on the daily drinking occurrence and quantity among college students. A total of 56 college students participated in the 14-day ecological momentary assessment (EMA), reporting on social contexts related to drinking, drinking motives, affect, and negative consequences from alcohol use. Data were analyzed using multilevel modeling. As a result, at the between-person level, negative consequences from drinking were significantly associated with the same day drinking occurrence. Additionally, evening outing plans and experience of negative consequences from drinking were significantly related to the quantity of alcohol consumed that day. At the within-person level, the drinking quantity of companions and enhancement motives were significantly associated with the same day drinking occurrence, and the drinking quantity of companions were also significantly related to the quantity of alcohol consumed on the same day. At the between-person level, the drinking quantity of companions were related to the next day’s drinking occurrence, and the presence of evening outing plans were significantly associated with the next day's drinking quantity. At the within-person level, negative consequences from drinking were significantly related to the next day's drinking occurrence, and both the drinking quantity of companions and enhancement motivation were significantly associated with next day's drinking quantity. This study is meaningful in that it explored factors related to the college students' drinking occurrence and quantity using the ecological momentary assessment. By confirming the strong influence of companions' drinking amounts on individual drinking behavior, the findings suggest the need to establish preventive measures for problematic drinking among college students from a socio-contextual perspective.