ISSN : 1229-0661
스마트폰 의존이 청소년의 심리사회적 발달에 미치는 잠재적 영향에 대한 사회적 관심이 증가하고 있다. 이러한 맥락에서 본 연구는 청소년의 스마트폰 의존이 조기 성관계 경험에 미치는 영향과 그 기저 메커니즘을 규명하고자 하였다. 2023년 질병관리청이 실시한 전국 규모의 조사 자료를 활용하여, 800개 중․고등학교에 재학 중인 52,802명의 학생을 대상으로 분석을 수행하였다. PROCESS Macro Model 14를 활용한 분석 결과, 스마트폰 의존은 불안을 통해 성관계 경험에 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다(간접효과 = .103, 95% CI [.086, .119]). 특히 주목할 만한 점은 성별의 조절된 매개효과로, 불안이 성관계 경험에 미치는 영향은 여학생(B = .483, p < .001)의 경우 남학생(B = .301, p < .001)에 비해 더 강하게 나타났다. 본 연구는 스마트폰 의존과 청소년 성행동 간의 복잡한 메커니즘을 규명하고, 성별에 따른 차별적 효과를 확인함으로써 청소년 정신건강 증진과 성교육 프로그램 개발에 실질적인 함의를 제공한다. 구체적으로 청소년의 스마트폰 사용에 대한 개입이 단순한 사용 제한이 아닌 심리적 건강 증진에 초점을 맞출 필요가 있으며, 이는 성별에 따른 차별화된 접근과 함께 스마트폰 사용과 심리적 건강을 포괄하는 성교육 프로그램으로 확장되어야 함을 시사한다. 이러한 결과는 향후 청소년 정책 수립에 중요한 과학적 근거를 제공할 것으로 기대된다.
Growing societal concerns have emerged regarding the potential effects of smartphone dependency on adolescents’ psychosocial development. This study aimed to investigate the influence of smartphone dependency on adolescents’ early sexual intercourse experiences and its underlying mechanisms. An analysis was conducted on data from 52,802 students enrolled in 800 middle and high schools, collected through a nationwide survey by the Korea Disease Control and Prevention Agency in 2023. Using PROCESS Macro Model 14, the analysis revealed that smartphone dependency indirectly influenced sexual intercourse experiences through anxiety (indirect effect = .103, 95% CI [.086, .119]). Notably, the moderated mediation effect of gender showed that the impact of anxiety on sexual intercourse experiences was stronger among female students (B = .483, p < .001) compared to male students (B = .301, p < .001). This study elucidates the complex mechanisms underlying between smartphone dependency and adolescent sexual behavior, and by identifying gender-differential effects, provides practical implications for promoting adolescent mental health and developing sex education programs. The findings suggest that interventions for adolescent smartphone use should focus on promoting psychological well-being rather than merely restricting usage, while incorporating gender-specific approaches and expanding sex education programs to encompass smartphone use and mental health considerations. These results are expected to provide crucial scientific evidence for future youth policy development.