본 연구는 게시형 피드백이 쓰레기 재활용 행동에 미치는 영향을 알아보고, 피드백의 제시형태에 따른 상대적인 효과의 차이를 알아보고자 실시되었다. 이를 위해 A-B-BC-A 집단내 비교설계를 적용하였으며, 첫 번째 처치 단계(B)에서는 서면 피드백이 제시되었고, 두 번째 처치 단계(BC)에서는 서면 피드백에 그래픽 피드백이 첨가되어 제시되었다. 본 연구는 대학 내에서 실시되었으며, 피험자는 실험장소를 오가는 모든 대학생, 교수, 교직원 등을 대상으로 하였다. 본 연구의 종속변인은 올바른 분리수거율과 재활용 종이의 무게였다. 분리수거용 쓰레기통으로는 종이컵, 깡통류, 종이류, 기타쓰레기 등 4개의 용기가 사용되었다. 연구 결과, 피드백은 깡통류와 종이컵에 관한 올바른 분리수거율과 재활용 종이의 무게를 증가시키는 것으로 나타났다. 한편, 서면 피드백만 제시한 처치 조건과 서면 피드백과 더불어 그래픽 피드백을 동시에 제시한 처치 조건과의 상대적인 효과의 차이는 깡통류와 종이컵의 분리수거율에 있어서는 차이가 미미하였으나, 재활용 종이의 무게에서는 서면 피드백만 제시되었을 때에 비해 그래픽 피드백이 첨가되었을 때 더 크게 증가하였다. 본 연구의 결과에 대한 시사점과 제한점, 아울러 후속 연구에 대한 방향이 토의되었다.
This study examined the effectiveness of posted feedback on recycling behavior and the relative effectiveness of two different types of feedback. An A-B-BC-A within subject design was employed. Subjects in this study were college students, professors, and employees at a university. After a baseline phase, written feedback was delivered and both written feedback and graphic feedback were delivered in the next phase. Then, all the treatments were withdrawn in the final phase. The dependent variables in this study were the rate of correct separation and the weight of recycling paper. Four separation containers were used for four different materials; paper cups, aluminum cans, recycling paper, and miscellaneousness. The rates of correct separation were obtained by calculating the percentage of the number of correct items in each container. The results indicated that posted written feedback was effective in increasing both the rate of correct separation and the weight of recycling paper. When the graphic feedback was added to the written feedback, however, the incremental effect of the graphic feedback on the rate of correct separation was not clear. On the other hand, the weight of the recycling paper was increased when the graphic feedback was added. The implications and limitations of these findings were discussed and the direction of future studies was also proposed.