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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1229-0661
  • E-ISSN1229-0661
  • KCI

보행자와 운전자의 교통행동으로 살펴본 보행자 교통사고의 원인과 특성

The characteristics of pedestrians accident : Analysising the conflict behavior between pedestrians and drivers

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2000, v.6 no.특집, pp.159-174
이순철(Soon-chul Lee) (충북대학교 심리학과)

초록

보행자 교통사고로 인한 사망자가 전체 사망자의 40%를 차지하고 있다는 것은 교통문화의 수준이 미흡하다는 것을 의미한다. 1999년도 교통사고 분석결과, 보행자 사고 사망자의 37.3%가 일반국도에서 발생하였으며, 승합차와 화물자동차에 의한 보행자 사망사고도 심각하며, 그리고 보행자 교통사고의 70%는 보행자가 횡단보도나 육교이외의 곳에서 무단 횡단하던 중에 발생하였다. 보행자 행동 분석 결과, 보행자가 도로를 무단횡단 중에 사고를 당하고 있으며, 그리고 화물자동차에 의한 사망사고의 경우, 보행자가 전체 사망사고의 40%를 차지하고 있다. 보행자 교통사고 감소를 위해서는 보행 자유 공간의 확보가 시급하며, 보도와 차도의 분리 등 안전시설에 대한 투자가 확대되어야 하며, 교통교육을 통한 보행자의 태도 변화도 시급하다.

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Abstract

The number of pedestrian fatalities in traffic accidents continues to remain at approximately 40% of the total number of traffic accident fatalities in the absence of sufficient traffic safety facilities and traffic safety education. The pedestrian accidents fatalities in the national road are over 40% of the total pedestrian accident fatalities, and the pedestrian accidents fatalities by bus and truck are serious situation. Approximately 70% of pedestrian accidents are occurring due to pedestrian's arbitrary road crossing. By analysising the traffic behaviors of pedestrians and drivers, it becomes clear that the main accident causality is the pedestrian's arbitrary road crossing and that the pedestrian accidents fatalities by truck are about 40% of pedestrian accidents Multifaced measures must be devised because of the fact that the ratio of pedestrian fatalities due to traffic accidents reflects the level of the traffic cultures of one country.

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한국심리학회지 : 문화 및 사회문제