바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

자동차 인상형성에 있어 사회범주 정보(우리-남)와 성격특성 정보(따뜻한-차가운)의 영향

The impacts of social category information(we/other) versus personality information(warm/cold) on impression formation

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2006, v.12 no.4, pp.55-75
박정열 (고려대학교)
허태균 (고려대학교)

초록

기존의 연구들은 특정정보가 인상형성에 미치는 영향을 성격 또는 집단과 같은 특정 범주 내에 정보들 간의 비교에 초점을 맞추어 왔기에 다양한 범주들 간의 비교는 상대적으로 소홀히 하여 왔다. 본 연구는 사회범주 정보(우리-남)와 성격특성 정보(따뜻한-차가운)가 인상형성에 미치는 효과를 비교 확인하기 위한 목적에서 수행되었다. 이를 위해 연구 1에서는 개인적인 성격특성을 나타내는 점화자극(따뜻한-차가운)과 사회범주 정보를 나타내는 점화자극(우리-남)이 식역하 상태에서 함께 제시되었을 때 이것이 인상평가에 미치는 상대적인 영향을 살펴보았다. 그 결과 사회범주 정보가 성격특성 정보보다 호오(goodness)와 화친(likability)의 인상차원 모두에서 더 큰 영향력을 발휘하는 것을 확인할 수 있었다. 연구 2는 연구 1에서 발견된 인상형성에서 사회범주 정보의 상대적 중요성에 대한 대안적 가설을 확인하기 위해, 사회범주 정보와 성격특성 정보를 독립적으로 식역하 자극으로 제시하였다. 그 결과 호오차원과 화친차원에서 사회범주 정보와 성격특성 정보의 영향력이 다를 수 있음을 확인할 수 있었다. 즉 사회범주 정보는 호오차원보다는 화친차원에서 더 큰 영향력을 발휘하였으며, 성격특성 정보는 호오차원에서 더 큰 영향력을 발휘하는 것으로 나타났다. 본 연구의 결과를 한국문화에서 우리성과 마음틀의 심리 기능적 역할의 관점에서 논의하였다.

keywords
social category, central trait, person perception, impression formation, warmth, weness, priming, 사회범주 정보, 중심특질, 대인지각, 인상형성, 우리성, 점화효과

Abstract

Most previous research on impression formation has been examined the effects of various informations exclusively within a category, either social category or individual characteristic. The present research examined and compared the priming effects of social category information (we and other) versus personality information (warm and cold) on impression formation. In Study 1, participants primed subliminally with combinations of social category and personality information (we/warm, we/cold, other/warm, and other/cold) were asked to rate faceial pictures on the good-bad and likable-dislikable dimensions. The analysis revealed only the significant main effects of social category information but not any effects of personality information on both the impression dimensions. In Study 2 in which participants were primed with either social category or personality information exclusively, priming of social category information influenced the judgments of likable-dislikable dimension and that of personality information influenced the judgments of good-bad dimension. These results suggest that personality information influences impression in general even though its impacts may be overwritten by social categorical information. The findings were discussed with its implication of everyday's impression formation and the cultural psychological perspectives.

keywords
social category, central trait, person perception, impression formation, warmth, weness, priming, 사회범주 정보, 중심특질, 대인지각, 인상형성, 우리성, 점화효과

참고문헌

1.

(2000) 한집단 범주의 점화가 북한사람에 대한 평가에 미치는 영향,

2.

(1982) 지적평가정보와 사회적평가정보가 호오차원인상과 화친차원인상에 미치는 영향의 차이,

3.

(1990) 대인평가차원의 이원모형,

4.

(1994) 한국인의 심정심리학,

5.

(1997a) 당사자 심리학과 제3자 심리학: 인간관계 조망의 두 가지 틀,

6.

(1997b) 한국인의 심리특성. 한국심리학회(편). 현대심리학의 이해, 학문사

7.

(2000) 한국인심리학, 중앙대학교 출판부

8.

(2004) 한국사회에서의 신뢰 불신과 배신에 대한 문화심리학적 접근,

9.

(1991) 사회심리학 이론의 문화특수성 한국인의 사회심리학 연구를 위한 고찰,

10.

(1993) 영호남인에 대한 타지역인의 인상형성,

11.

(1962) Application of an additive model to impression formation,

12.

(1965) Averaging versus adding as a stimulus combination rule in impression formation,

13.

(1963) Effects of concomitant recall on order effects of personality impression formation,

14.

(1946) Forming impression of personality,

15.

(1973) An interactionist appraisal of impression formation Kansas Journal of Sociology,

16.

(2001) The social significance of having good or poor autobiographical memory from an impression formation perspective,

17.

(1979) In-group bias in the minimal intergroup situation:A cognitive- motivational analysis,

18.

(1990) Acts of meaning, Harvard University Press

19.

(1994) Paper presented at the Asian Workshop,

20.

(1972) Journal of Personality and Social Psychology,

21.

(1986) The contents of their cognitive representations Journal of Experimental Social Psychology,

22.

(1982) Inferred sex differences in status as a determinant of gender stereotypes about influence,

23.

(1999) Ideals in intimate relationships,

24.

(1989) The benefits of recategorization Journal of Personality and Social Psychology,

25.

(1974) Distinctiveness of social categorization and attitude toward ingroup members,

26.

(1983197-201) The halo effect of an initial impression upon speaker and audience Journal of Social Psychology,

27.

(1989) Subjectivity and suffering from unconscious sources, Guilford Press

28.

(1996) Knowledge activation: Accessibility, applicability, and salience, Guilford Press

29.

(1987) Annual review of psychology,

30.

(1977) Category accessibility and impression formation,

31.

(1958) The psychology of interpersonal relations, John Wiley

32.

(1980) Social categorization and memory for ingroup and outgroup behavior,

33.

(1973) On the psychology of prediction,

34.

(1969) On the fading of social stereotypes Studies in three generations of college students Journal of Personality and Social Psychology,

35.

(1933) Racial stereotypes of one hundred college students,

36.

(1950) The warm-cold variable in first impression of persons,

37.

(1988) Use of categorical and individuating information in making inferences about personality,

38.

(1983) The freezing and unfreezing of lay-inferences Effects on impressional primacy Journal of Experimental Social Psychology,

39.

(1989) Perceived distributions of the characteristics of in-group and out-group members Journal of Personality and Social Psychology,

40.

(1980) Journal of Personality and Social Psychology,

41.

(1957) Primacy-recency in impression formation The order of presentation in persuasion, In C Yale University Press

42.

(1993) Interactive processes in group perception,

43.

(1972) The how and what of why:Some determinants and consequences of causal attribution,

44.

(1961) Forming and acting on impressions,

45.

(1971) Facilitation in recognizing pairs of words:Evidence of a dependence between retrieval operations,

46.

(1977) Semantic priming and retrieval from lexical memory Roles of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention Journal of Experimental Psychology,

47.

(1990) Social categorization and the process of intergroup bias Journal of Personality and Social Psychology,

48.

(1990) Evidence for the automaticity of ageism,

49.

(1992) Sociosexuality and romantic partner choice,

50.

(1993) Social psychology across cultures,

51.

(1979) The role of category accessibility in the interpretation of information about person Journal of Personality and Social Psychology,

52.

(1965) Effect of continuous responding on the order effect in personality impression formation,

53.

(1963) Cognitive interaction in person perception,

54.

(1986) Implications for creation and reduction of intergroup bias Advances in experimental social psychology, Academic Press

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제