This study aimed to improve the Traffic Accident Management System's validity and reliability, so the system could help classify and judge the human factors that correlate with traffic accidents. We took traffic accident research and analysis systems of United States and United Kingdom and certain related, former studies into account in building our test system. Next, we used the test system's criteria to re-analyze 502 Gyeonggi province accident records from 2008. We compared the results to existing systems' results to verify the test system's validity and reliability. These results indicated the necessity of removing some uncertain items from the existing systems and adding in some new items from the test system. This should help improve understanding of what happens at traffic accident scenes and of the sources of drivers' abnormal, reckless behavior. We introduce suggestions for improving the Traffic Accident Management System and research concepts for further studies.
경찰청 (2004). 교통사고 통계원표 개정에 관한 연구. 서울: 경찰청.
도로교통공단 (2009). 교통사고 통계분석. 서울: 도로교통공단 교통사고종합분석센터.
박정희, 이순철 (1997). 운전자 변인에 따른 사고경향성 분석. 한국심리학회지: 사회문제, 3(1). 143∼157.
손소영, 신형원 (1999). 교통사고통계집계 시스템 효율화 방안에 관한 연구. 통계분석연구, 4, 45-60.
신용균, 한덕웅, 류준범 (2009). 운전분노척도에 의한 과속운전 행동의 예측. 한국심리학회지: 건강, 14(1), 159~173.
이순열, 이순철, 박선진 (2006). 운전확신수준의 변화가 연령별 운전행동에 미치는 영향. 한국심리학회지: 사회문제, 12(3), 23 -47.
이순철 (2000). 교통심리학. 서울: 학지사.
이순철 (2006). 고령운전자 교통사고의 심리적 요인. 한국심리학회지: 사회문제, 12(특집호), 149~167.
이순철, 오주석 (2006). 운전자 행동과 사고 장소의 특성분석을 통한 교통사고 형태규명. Journal of the Korean Data Analysis Society, 8, 2457~2471.
이순철, 오주석 (2007). 운전행동결정요인이 위험운전, 주의행동 및 피로대처에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 20, 395~414.
이순철, 이순열, 박선진 (2007). The Influence of Driving Confidence Levels on Traffic Accidents: Research Using Path Analysis. 한국심리학회지: 사회문제, 13(4), 101~112.
조남건 (2003). 교통사고 조사기구의 조기설립 필요. 국토정책 Brief, 23, 1~4.
한덕웅, 이경성 (2002). 도로 교통사고를 유발한 원인의 설명: 운전자와 교통경찰의 관점 비교. 한국심리학회지: 사회문제, 8 (1), 41~59.