바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

내-외적 자기개념, 행복조건, 사회비교와 자기존중감의 관계: 초․중․고․대학생 비교

Relationship among Recognition of Self-view, Conditions for Happiness, Social Comparison, and Self-esteem: Focused on Age Differences

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제 / Korean Psychological Journal of Culture and Social Issues, (P)1229-0661; (E)1229-0661
2010, v.16 no.4, pp.423-445
이종한 (대구대학교)
박은아 (대구대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 동양문화권의 자기(self)에 대한 인식과 행복조건에 대한 인식이 서구인에 비해 외적인 요소들의 비중이 높다는 선행연구를 바탕으로, 이런 인식이 성장과정에서 형성되는 것인지 살펴보고, 또한 사회비교 정도와는 어떤 관련성이 있는지 검증하려는 목적에서 초등학생, 중, 고, 대학생 남녀 954명을 대상으로 연구를 수행하였다. 초등학생과 중학생은 자기개념에서 내적(內的) 단서의 비중이 높았으나, 고등학생은 외적(外的) 단서의 비중이 높았고, 대학생은 내-외 단서의 비중이 동일하게 나타났다. 행복조건에 대해서도 가족의 화목, 마음의 평화 같은 내적조건에 대해서는 초등학생과 중학생이 더 중요하다고 인식하는 반면, 학벌, 직업, 돈 같은 외적조건에 대해서는 고등학생과 대학생이 중요도를 더 높게 평가하였다. 사회비교 정도는 초, 중학생보다 고등학생과 대학생이 높은 것으로 나타났고, 학년이 높을수록, 그리고 사회비교를 많이 할수록 외적 자기개념을 형성하였고, 자기존중감은 낮았다. 특히, 고등학생들은 네 집단 중 사회비교 경향이 가장 높고 외적 자기개념을 형성하며 행복에 대해서도 외적 조건들을 가장 중시하는 것으로 나타났다. 결론적으로 우리 청소년들은 경쟁지향적 환경에서 성장함에 따라 점차 외적조건 중심의 자기개념 형성과 행복에 대한 사고 경향이 강화됨을 확인할 수 있었다.

keywords
self-view, social comparison, self-esteem, conditions for happiness, 내-외적 자기개념, 사회비교, 자기존중감, 행복의 조건

Abstract

Previous research have demonstrated that the external factors (ex., money, appearance) are more influential in Easterners' self-views and conditions for happiness than those of Westerners'. Based on these results, the current study examined whether 1) children and adolescents acquired these tendency as they grew up and 2) this tendency had relevance with social comparison. Total 954 students (260 elementary, 216 middle school, 260 high school and 218 college students) participated in the study. The results showed that elementary and middle school students regarded the internal factors (ex., thinking, feeling) as more important. But high school students considered the external factors as more important, and there was no difference in college students. Also, the results revealed that elementary and middle school students regarded the harmony of family and peace of mind as more important conditions for happiness. These results contrasted with preference for better educational backgrounds, better occupation, and money in high school and college students. In addition, age and social comparison tendency had positive relation with external self-concepts and negative relation with self-esteem. Especially, high school students showed strongest external self-concepts and social comparison tendency among four age groups. They also showed strongest preference for external conditions for happiness, but their self-esteem was the lowest. This might reflect fierce competition for college education in Korea, and the results of the current study have demonstrated that adolescents developed a tendency to prefer external factors to internal factors as they grew up in a competitive environment.

keywords
self-view, social comparison, self-esteem, conditions for happiness, 내-외적 자기개념, 사회비교, 자기존중감, 행복의 조건

참고문헌

1.

구재선, 김의철 (2006). 한국인의 행복 경험에 대한 토착문화심리학적 접근. 한국 심리학회지: 사회문제, 12(2), 77-100.

2.

김아영 (2008). 한국 청소년의 학업동기 발달. 한국 심리학회지: 사회문제, 14(1), 111-134.

3.

김은희 (2008). 초등학생의 내-외적 자기개념과 자기존중감의 관계. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문.

4.

김의철, 박영신 (2004). 청소년과 성인의 삶의 질 인식에 대한 토착심리 분석: 가정, 학교, 직장, 여가생활을 중심으로. 한국심리학회지: 건강, 9(4), 973-1002.

5.

박영신, 김의철 (2006). 한국사회와 개인 삶의 질 인식에 대한 토착심리 탐구: 삶의 질을 높이는 요소와 낮추는 요소에 대한 세대별 지각을 중심으로. 한국 심리학회지: 사회문제, 12(1), 161-195.

6.

박정현, 서은국 (2005). 사람의 내-외적인 모습에 두는 상대적 비중과 행복관과의 관계. 한국심리학회: 사회 및 성격, 19(4), 19-31.

7.

장은영 (2009). 사회비교와 주관안녕: 문화 비교 연구. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23 (2), 157-169.

8.

장은영, 한덕웅 (2002). 사회비교의 목표, 대상 및 성공/실패에 따른 자기 정서의 경험. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(5), 109- 123.

9.

전경숙, 정태연 (2009). 한국 청소년들의 행복을 결정하는 요인들. 한국 심리학회지: 사회문제, 15(1), 133-153.

10.

최윤희 (2003). 스트레스, 통제소재 및 사회비교 경향성이 우울 정도에 미치는 영향. 가톨릭대학교 석사학위논문.

11.

하정희 (2006). 남녀 청소년의 사회비교 경향성, 비합리적 신념과 성취목표와의 관계. 교육심리연구, 20(4), 785-805.

12.

한규석 (2009). 사회심리학의 이해. 서울: 학지사.

13.

한덕웅 (1999). 사회비교의 목표와 성공/실패 경험에 따른 비교대상의 선택. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 13(2), 311-329.

14.

한덕웅 (2006). 한국문화에서 주관안녕에 영향을 미치는 사회심리 요인들. 심리학회지: 사회문제, 12(5), 45-79.

15.

한덕웅, 장은영 (2000). 사회비교의 목표, 대상 및 성공/실패에 따른 자기 정서의 경험. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 14(5), 109- 123.

16.

황유진 (2010). 초기 청소년의 자존감 저하현상과 사회비교 경향성 및 공적 자의식과의 관계. 한국교원대학원 석사학위논문.

17.

황혜진 (2005). 사회비교 빈도와 주관적 안녕의 관계에 대한 연구. 연세대학교 석사학위논문.

18.

조선일보 (2010, 5, 5). 어린이 행복지수, OECD國 중 꼴찌.

19.

Alice, M. D., Klotz, M. L., Breitenbecher, D.L., Yurak, T. J., & Vredenberg, D. S. (1995). Personal contact, individuation, and the better-than-average effect. Journal of Personality and Social Psychology, 68, 804-825.

20.

Anderson, S. M., & Ross, L. (1984). Self- knowledge and social inference: I: The impact of cognitive/affective and behavioral data. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 280-293.

21.

Argyle, M. (2001). The Psychology of Happiness. New York: Taylor & Francis.

22.

Carver, C., & Sheier, M. F. (1986). Analyzing shyness: A specific application of broader self-regulatory principles. In W. H. Johns, J. M., Cheek, & S. R. Briggs (Eds.) Shyness: Perspectives on research and treatment. pp.173-185. New York: Plenum.

23.

Cousins, S. D. (1989). Culture and self-perception in Japan and the United States. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 124-131.

24.

Damon, W., & Hart, D. (1982). The development of self-understanding from Infancy through Adolescence. Child Development, 53(4), 841-864.

25.

Damon, W., & Hart, D. (1988). Self-understanding in Childhood and Adolescence. New York: Cambridge University Press.

26.

Diener, E. (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.

27.

Diener, E., & Lucas, R. E. (2000). Subjective emotional well-being. In M. Lewis & J. M. Haviland-Jones (Ed.), Handbook of Emotions. (pp.325-337). New York: Guilford.

28.

Festinger, L. (1954). A theory of social comparison processes. Human Relations, 7(2), 117-140.

29.

Gibbons, F. X., & Buunk., B. P. (1999). Individual differences in social comparison: Development of a scale of social comparison orientation. Journal of Personality and Social Psychology, 76(1), 129-142.

30.

Heine, S. J., & Lehman, D. R. (1999). Culture, self-discrepancies, and self-satisfaction. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 915–925.

31.

Heuvel, H. V., Tellegen, G., & Koomen, W. (1992). Cultural differences in the use of psychological and social characteristics in children's self-understanding. European Journal of Social Psychology, 11, 353-362.

32.

Heine, S. J. (2001). Self as cultural product: An examination of East Asian and North American selves. Journal of Personality, 69(6), 881-906.

33.

Heine, S. J., Kitayama, S., Lehman, D. R., Takane, T., Ide, E., Lueng, C., & Matsumoto, H. (2001). Divergent consequences od success and failure in Japan and North America: An investigation of self-improving motivations and malleable selves. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 599–615.

34.

Lyubormirsky, S., & Ross, L. (1997). Hedonic consequences of social comparison. Journal of Personality and Social Psychology, 73, 1141-1157.

35.

Locke. K. D. (2005). Connecting the horizontal dimension of social comparison with self-worth and self-confidence. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 795-803.

36.

Locke, K. D., & Nekich, J. (2000). Agency and communion in naturalistic social comparisons. Personality and Social Psychology Bulletin, 26, 864–874.

37.

Nisbett, R. E. (2003). The Geography of thought: How Asians and Westerns think differently and why. New York: The Free Press.

38.

Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.

39.

Ryan, R. M., Chirkov, V. D., Little, T. D., Sheldon, K. M., Timoshina, E., & Deci, E. L. (1999). The American Dream in Russia: Extrinsic aspirations and well-being in two cultures. Personality and Social Psychology Bulletin, 25, 1509-1524.

40.

Sheldon, K. M., & Elliot, A. J. (1999). Goal striving, need-satisfaction, and longitudinal well-being: The self-concordance model. Journal of Personality and Social Psychology, 76, 482-497.

41.

Taylor, S. E., Wayment, H. A., & Collins, M. A. (1993). Positive illusions and affect regulation. In D. M. Wegner & D. W. Pennebaker (Eds.), Handbook of mental control, pp.325-343. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

42.

Taylor, S. E., Wayment, H. A., & Carrillo, M. (1996). Social comparison, self-regulation, and motivation. In R. M. Sorrentino & E. T. Higgins (Eds.), Handbook of motivation and cognition, Vol. 3, pp.3-27. New York: Guilford.

43.

Updegraff, J. A., & Suh, E. M. (2005). Happiness is a warm and abstract thought: self-construal abstractness and subjective well-being. Unpublished manuscript. University of Toledo, OH.

44.

Wheeler, L. (2000). Individual differences in social comparison. In J. Suls & L. Wheeler (Eds.). Handbook of Social Comparison: Theory and Research. (pp.141-158)). New York: Plenum.

45.

White, K., & Lehman D. R. (2003). Culture and social comparison seeking. Society for Personality and Social Psychology conference, Los Angeles, CA.

46.

White, K., & Lehman. D. R. (2005). Culture and social comparison seeking: The role of self- motives. Personality and Social Psychology Bulletin, 31(2), 232-242.

47.

Suh, E. M. (2000). Self, the hyphen between culture and subjective well-being. In E. Diener & E. M. Suh (Eds.), Culture and subjective well-being pp.63-86. Cambridge, MA: MIT Press.

48.

Wood, J. V., & Lockwood, P. (1999). Social comparisons in dysphoric and low self-esteem people. In R. Kowalski & M. Leary, Editors (1999). The social psychology of emotional and behavioral problems: Interfaces of social and clinical psychology, pp.97–135. APA, Washington DC.

한국심리학회지 : 문화 및 사회문제